احتمال ثبت جهانی محوطه تاریخی جدید در کرمانشاه

به گزارش وبلاگ نت مالزی، پژوهشگران ایران شناس دانشگاه ساپینزا ایتالیا قرار است بزودی مستندنگاری جاده ابریشم در استان کرمانشاه را شروع نمایند؛ اقدامی که به گفته آنان می تواند به ثبت جهانی یک محوطه تاریخی منجر گردد.

احتمال ثبت جهانی محوطه تاریخی جدید در کرمانشاه

ایرنا: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا یک تفاهم نامه همکاری امضا کرد تا 10 اثر تاریخی این استان را مستندنگاری کند. این تفاهم نامه روز شنبه در سالن جلسات محوطه تاریخی تاق بستان امضا شد.

طبق این توافق آثار تاریخی جهت جاده ابریشم شامل کاخ فیروزآباد، زیج منیژه، آتشکده چهارتاقی، عمارت خسرو، سرخه دیزه، نهر شاهدار، زیج انزل، کتیبه آنوبانی نی، قلعه مریم و قلعه یزدگرد با هزینه طرف ایتالیایی مستندنگاری می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در نشست مشترک با تیم مستندساز دانشگاه ساپینزا در سالن جلسات تاق بستان گفت: تیم های مستندساز داخلی هم در کار فعالیت و کار پژوهشی هستند اما دانشگاه ساپینزا رم، دارای سابقه طولانی در مطالعات تاریخ ایران است و تجربه گرانسنگی در حوزه مستندسازی دارد.امید قادری اضافه نمود: اگر در آینده آثار تاریخی استان دچار تخریب و نقص شوند، این مستندسازی ها یاری شایانی به مرمت آنها می نماید.

به گفته او استان کرمانشاه با بیش از چهار هزار و 200 اثر تاریخی دومین استان کشور از نظر تعداد بناهای تاریخی است که این سرمایه بزرگی برای استان محسوب می گردد.

مستندنگاری راه ابریشم

سرپرست تیم پژوهشی دانشگاه ساپینزای رم هم گفت: استان کرمانشاه مهد دوره قدیم و مرز غربی امپراتوری های هخامنشی و ساسانی بوده و همواره با فرهنگ کلاسیک و رم در ارتباط بوده است.

پروفسور کارلو جی.چِرِتی با بیان اینکه خیلی مهم است که بتوانیم طرح های مطالعاتی دانشگاه رم را به استان کرمانشاه هم بیاوریم، اضافه نمود: هدف تفاهم نامه دانشگاه ساپینزا و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه مستندنگاری راه ابریشم قدیم در محدوده کرمانشاه است که در پیش از اسلام به بزرگراه خراسان معروف بوده است.او گفت: این جهت از تیسفون (یک شهر تاریخی در اطراف بغداد) شروع شده و پس از عبور از قصر شیرین، کرمانشاه، معبد آناهیتا، همدان، تهران و دامغان به خراسان رسیده که بزرگترین راه جهان در آن دوران بوده است.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم یک شاهراه بزرگ بازرگانی در آسیا بوده که غرب، شرق و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و شرق اروپا متصل می کرد و تا قرن پانزدهم میلادی به مدت هزار و 700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی جهان بود.

احتمال ثبت جهانی محوطه تاریخی جدید در کرمانشاه

چِرِتی گفت: به نظر کارشناسان وزارت میراث فرهنگی ایران و پژوهشگران دانشگاه رم آثار تاریخی دوران ساسانی بین قصرشیرین تا کنگاور بسیار مهم است و امیدوارم بتوانیم آنها را مستندنگاری کنیم.

به اعتقاد او مستندنگاری این محوطه تاریخی می تواند احتمال ثبت آن را در یونسکو بالا ببرد و این مجموعه آثار را جهانی کند.

پیش از این محوطه تاریخی بیستون در شرق کرمانشاه ثبت جهانی شده و محوطه گردشگری اورامانات و محوطه باستانی تاق بستان هم در نوبت ثبت شدن در یونسکو قرار دارند.

آنچنانکه این ایران شناس ایتالیایی اعلام کرد: مستندنگاری اولیه آثار حدود یک هفته طول می کشد سپس تیم های اجرایی در دانشگاه ساپینزا تشکیل و مرحله اصلی کار شامل مستندنگاری، مطالعات پژوهشی و مرمت آثار شروع می گردد که حدود پنج سال و یا بیشتر زمان احتیاج دارد.پروفسور چِرِتی از حدود 35 سال پیش مشغول مطالعه و پژوهش درباره تاریخ ایران است.

وجود بیش از 2هزار و 250 اثر ثبت شده ملی، مجموعه جهانی بیستون و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

کتیبه تاریخی بیستون در شهرستان هرسین قرار گرفته است؛ دیگر اثر باستانی این شهرستان گنج دره است که طبق تحقیقات باستان شناسان اروپایی، حدود 11 هزار سال قدمت دارد و برای اولین بار مردم این منطقه حیوان را اهلی نموده اند و دست به کشت غلات زده اند. نخستین ظروف سفالی ایران زمین هم در شهر هرسین ساخته شده است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت در 2 هزار و 622 روستا و 34 شهر دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "احتمال ثبت جهانی محوطه تاریخی جدید در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ثبت جهانی محوطه تاریخی جدید در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید