تاثیر اخبار جعلی و شایعات در زمان شیوع ویروس کرونا بر حوزه شناختی افراد

به گزارش وبلاگ نت مالزی، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه با بیان اینکه اخبار جعلی در زمان شیوع کرونا خسارات جدی بر حوزه شناختی افراد داشت، گفت: در معرض مداوم اخبار بودن بر روی فرایندهای شناختی و تفکری مخاطب اثرات منفی دارد.

تاثیر اخبار جعلی و شایعات در زمان شیوع ویروس کرونا بر حوزه شناختی افراد

معصومه نصیری عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ نت مالزی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ نت مالزی اظهار کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا ما شاهد شیوع انواع ویروس های رسانه ای اعم از اخبار جعلی و شایعات بودیم که خسارات و اثرات جدی بر افکار عمومی و حوزه های شناختی آنها بر جای گذاشت. تاثیراتی که در بیشتر مواقع موجب انحراف مخاطبان از کنشگری صحیح در شرایط بحرانی کرونایی نیز شد.

اخبار جعلی در زمان شیوع کرونا خسارات جدی بر حوزه های شناختی افراد گذاشت

وی با تاکید بر اینکه در معرض مداوم اخبار بودن بر روی فرآیندهای شناختی و تفکری مخاطب اثرات منفی دارد، توضیح داد: همانطور که می دانیم تفکر باید در قالب زمانی معین صورت گیرد که این قالب باید بدون اختلال باشد و هر نویز و پارازیت بیرونی می تواند این فرایند را در نواحی شناختی فرد، مخدوش کند.

این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران اضافه کرد: شما تصور کنید حوزه تفکری افراد مدام در معرض انواع اطلاعات گمراه نماینده و مسموم قرار گیرد. قطعا نتیجه اینگونه از روبرو با فضای رسانه ای مخاطبان را به شدت آسیب پذیر می نماید. آنهم اخباری که عامدانه به گونه ای طراحی می شوند که جلب توجه نموده و در پارازیت های جدی در حوزه شناختی فرد از فضایی که در آن بسر می برد ایجاد می نماید.

نصیری اساسا نداشتن استراتژی دقیق جهت زیست رسانه ای مخصوصا در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا را به دلیل ایجاد اختلال دائم در فرایند تفکرشان را دارای عوارضی همچون سطحی نگری و کم عمقی بیان کرد و توضیح داد: مخاطبانی با اطلاعات به وسعت یک اقیانوس و عمق یک بند انگشت از تبعات در معرض مداوم اخبار بودن است.

تاثیر اخبار منفی بر روی عملکرد شناختی افراد

این عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ نت مالزی به تاثیر اخبار منفی بر روی عملکرد شناختی افراد اشاره نمود و اختلال در حافظه و تمرکز را از تبعات جدی توجه بدون محتواهای رسانه ای بیان کرد.

وی با اشاره به ساختار مغز و دو حافظه بلندمدت و کوتاه مدت، اضافه کرد: داده ها برای حرکت از حافظه کوتاه مدت به بلندمدت باید از یک درگاه در مغز عبور نمایند و تنها راه عبور از این درگاه، تمرکز است. اگر چیزی تمرکز انسان را مدام برهم بزند، قوه ادراک مختل می گردد. بارش اخبار مخصوصا اخبار بد بروی تمرکز ما به جهت اینکه مدام آن را بهم می زند، تاثیر منفی دارند.

این مدرس رسانه اعلام کرد: نزاع ذهن برای انتخاب یا عدم انتخاب یک محتوا نیز یکی دیگر از دلایل از بین رفتن تمرکز در افراد است. اساسا رسانه و اخبار این توانمندی را دارند که کاری نمایند تا رشته تمرکز و افکار ما پاره گردد و این تاثیرات عملکرد شناختی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بی تفاوتی نسبت به شرایط و رخدادها از تاثیرات مداومت برای در معرض اخبار بودن است

این عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با بیان اینکه سرریز اطلاعات و حتی بی تفاوتی نسبت به شرایط و رخدادها نیز یکی دیگر از تاثیرات مداومت برای در معرض اخبار بودن است، گفت: اینکه این تعدد اخبار با تاثیر بر عملکرد شناختی، مخاطبان را دچار بی حسی نسبت به موضوعات کند نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

نصیری در انتها با بیان اینکه خبر برای ذهن ما مثل شکر برای بدن است، یادآور شد: همانطور که با خوردن زیاد شکر جسم ما دچار دیابت می گردد، با خواندن زیاد اخبار آنهم از نوع جسته و گریخته، بی منبع و با منبع، شایعه و واقعیت و... ذهن ما دچار دیابت خبری می گردد. همانطور که بیماران دیابتی یکی از گروه های در معرض خطر در بیماری کرونا هستند، گروه در معرض خطر در شبکه های اجتماعی کسانی هستند که دیابت ذهنی و خبری دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تاثیر اخبار جعلی و شایعات در زمان شیوع ویروس کرونا بر حوزه شناختی افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اخبار جعلی و شایعات در زمان شیوع ویروس کرونا بر حوزه شناختی افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید