تست کرونا را چطور می گیرند؟

به گزارش وبلاگ نت مالزی، برای این کار، مقداری از ترشحات بینی و حلق را جمع می کنند و به آزمایشگاه می فرستند تا ببینند مواد ژنتیکی ویروس در آن یافت می شود یا نه.

تست کرونا را چطور می گیرند؟

آزمایش کرونا تفاوت چندانی با آنفلوآنزای معمولی ندارد؛ اول نمونه برداری بعد بررسی وجود ویروس در آن. چیزی که تست های مرسوم در بیمارستان ها نشان می دهند این است که فرد در حال حاضر به بیماری کرونای 2019 مبتلا هست یا نه.

برای این کار، مقداری از ترشحات بینی و حلق را جمع می کنند و به آزمایشگاه می فرستند تا ببینند مواد ژنتیکی ویروس در آن یافت می شود یا نه.

دو شیوه تشخیص کرونا: بزاق و پادتن

نمونه را از جایی در حلق که پشت بینی است برمی دارند و محتوای آن ترکیبی از بزاق و مخاط است. اما دولت بریتانیا می خواهد تست دیگری را نیز وارد چرخه کند - تست پادتن. این تست تعیین می کند که فرد قبلا به کرونا مبتلا بوده است یا نه.

در تست بزاق، مواد ژنتیکی موجود در نمونه را با رمز ژنتیکی ویروس کرونا مقایسه می کنند. نمونه ها را بعد از برداشت در کیسه می گذارند و می بندند، به آزماشگاه می فرستند و در آنجا با تکنیکی به نام واکنش زنجیره ای پلیمراز آن را تکثیر و بررسی می کنند.

البته آزمایش خون هم می توان نشان دهد که شخص پیش از این به کرونا مبتلا بوده است یا نه. خوبی تست خون این است که تعیین می کند فرد در برابر این بیماری مصونیت پیدا کرده است یا نه.

هدف این تست یافتن نشانه های مصونیت است که با دریافت یک قطره خون و کمابیش مثل تست حاملگی انجام می شود. دولت بریتانیا سه و نیم میلیون تست پادتن خریده است، اما مطمئن نیست این تست ها درست کار می کنند یا نه.

در برخی از کشورها، خیلی از کسانی که علائم خفیف دارند به احتمال زیاد تست نمی شوند، چرا که عمدتا کیت تست به اندازه کافی در دسترس نیست.

در بیشتر کشورها، تست ویروس کرونا عمدتا در آزمایشگاه های تخصصی و مجموعه های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه انجام می شود.

چرا دریافت تست مهم است؟

دو دلیل عمده برای دریافت تست از مردم وجود دارد - تشخیص بیمار و اطلاع از میزان پخش ویروس. آگاهی از مورد دوم می تواند به نظام های درمانی کمک کند برای تقاضای بیشتر در آینده برنامه ریزی کنند، از جمله افزایش ظرفیت بخش های مراقبت ویژه.

دریافت تست در عین حال می تواند به تصمیم های آگاهانه درباره فاصله گیری اجتماعی کمک کند. برای مثال، اگر تعیین شود که عده زیادی به این ویروس مبتلا شده اند، شاید خانه نشینی دیگری خیلی لازم نباشد.

ندریافت تست بیشتر به این معنی است که خیلی ها شاید بی دلیل خود را قرنطینه کرده باشند، از جمله اعضای کادر درمانی. در حال حاضر، از همه تست ویروس کرونا گرفته نمی شود و به موارد وخیم بیماری در بیمارستان و برخی از کادر های درمانی محدود می شود.

دقت این تست ها چقدر است؟

دقت تست های تشخیصی که در بیمارستان ها انجام می شود بسیار زیاد است. اما این لزوما به این معنی نیست که همه موارد ابتلا به کرونا را تشخیص می دهند. اگر ویروس تازه وارد بدن شده باشد یا میزان آن در بدن کم باشد، جواب تست ممکن است منفی شود.

نمونه برداشته شده از ته حلق هم شاید به اندازه کافی ویروس نداشته باشد و تست به همین دلیل منفی شود. تست های پادتنی تا به امروز قابل اتکا نبوده اند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفته است که تا امروز 15 تست پادتن بررسی شده اند، اما هیچ کدام به اندازه کافی دقیق نبوده اند.

پروفسور جان نیوتن، مقام مسئول امور آزمایشگاهی می گوید عملکرد تست های پادتن وارداتی از چین برای تشخیص مبتلایانی که شدیدا بیمار بوده اند خوب بوده است، اما به درد موارد خفیفتر نمی خورند.

منبع: فرادید

به "تست کرونا را چطور می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست کرونا را چطور می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید