فراوری داخلی 2 داروی حیاتی سرطان با یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی

به گزارش وبلاگ نت مالزی، 2 داروی ضد سرطان بسیار مهم و گران قیمت و هم چنین 2 داروی پرکاربرد مخصوص بیماران دیابتی که از سوی محققان ایرانی فراوری شده است، صبح فردا رونمایی می گردد.

فراوری داخلی 2 داروی حیاتی سرطان با یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی مراسم رونمایی از چهار دستاورد مهم دارویی شامل دو داروی ضد سرطان بسیار مهم و گران قیمت رگورافنیب و سورافنیب و همچنین دو داروی پرکاربرد آمپاگلیفلوزین و داپاگلیفلوزین، مخصوص بیماران دیابتی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح فردا سه شنبه 17 اردیبهشت ماه برگزار می گردد.

براساس پیش بینی کارشناسان، این داروهای ضد سرطان یک میلیارد دلار بازار بالقوه در کشور دارند و با فراوری این داروها می توان از خروج این سرمایه از کشور جلوگیری کرد.

فراوری این داروهای مهم، صندلی ایران را در میان کشورهای فراوری نماینده داروهای پیشرفته، استحکام می بخشد.

رگورافنیب از انحصار آلمان درآمد

داروی رگورافنیب یک داروی مهم در روند درمانی بیماران سرطان روده، معده و کبد است که تاکنون تنها در کشور آلمان فراوری شده است، این دارو جزء داروهای بسیار گران قیمت است که یک بسته 28 عددی آن در بازار دنیای به قیمت 5870 دلار (نزدیک به 82 میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) به فروش می رسد.

در حالی که نسخه ایرانی این دارو با کیفیتی مشابه یا حتی بهتر از داروی آلمانی، تنها به قیمت 5 درصد نمونه خارجی قابل فروش است.

این دارو، نخستین بار در سال 2012 به بازار عرضه شده است و محققان ایرانی توانسته اند پس از 7 سال، به تکنولوژی پیچیده فراوری این دارو دست پیدا نمایند.

سورافنیب؛ دارویی که به مقابله با انحصار آلمان و آمریکا رفت

سورافنیب نیز در درمان سرطان پیشرفته کبد، کلیه و تیرویید کاربرد دارد و تا کنون تنها در دو کشور آلمان و آمریکا به قیمت 4880 دلار (نزدیک به 68 میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) فراوری می شده است. نمونه با کیفیت این داروی مهم نیز از این پس با قیمتی کمتر از یک دهم قیمت دنیای، در بازار ایران قابل دسترس خواهد بود. 2 داروی فوق در دسته داروهای ضد نئوپلاسم، مهارنماینده تیروزین کیناز و مهارنماینده فاکتور رشد اندوتلیال عروقی جای می گیرند.

رونمایی از 2 داروی ضددیابت

داروی ضد دیابت آمپاگلیفلوزین، نخستین داروی ضد دیابت در دنیا است که نرخ مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

این دارو پیش تر تنها در انحصار آلمان و آمریکا بوده که از این پس، ایران نیز به عنوان سومین فراوری نماینده این دارو در دنیا شناخته می گردد.

داروی ضد دیابت داپاگلیفلوزین نیز، یک داروی درمان دیابت شیرین نوع 2 است که ایران بعد از انگلستان، پیروز به فراوری آن شده است. قیمت این دو دارو در بازار داخلی، تنها کمتر از 2 درصد نمونه خارجی آن خواهد بود. این داروها در گروه داروهای مهار نماینده ناقل سدیم-گلوکز نوع 2 دسته بندی می شوند. لازم به ذکر است، دو داروی فوق در سال 2014 به بازار ارائه شده اند و ایران با فاصله تنها 5 سال پیروز به فراوری این داروهای پر کاربرد شده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "فراوری داخلی 2 داروی حیاتی سرطان با یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری داخلی 2 داروی حیاتی سرطان با یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید