رئیسی: تهدید می شویم؛ به گستردگی همه داشته هایمان

به گزارش وبلاگ نت مالزی، رئیس قوه قضاییه گفت: امروز ما به گستردگی همه داشته هایمان داریم تهدید می شویم.

رئیسی: تهدید می شویم؛ به گستردگی همه داشته هایمان

به گزارش وبلاگ نت مالزی به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رییسی طی سخنانی در همایش ملی پدافند غیرعامل اظهار کرد: در تاریخ حیات کشورمان جلوه هایی از روحیه استکباری را دیده ایم. ملت ما در این عصر جدید، در تبعید امام بزرگوار، در شهادت دانش آموزان، در تسخیر لانه جاسوسی و از سال 42، 57 و 58 جلوه حرکت های استکباری را بارها دیده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بنای استکبار آن است که خود بزرگ بینی، خودمحوری و خودخواهی او نگذارد که ملتی روحیه استقلال داشته باشد؛ روی پای خود بایستند و بخواهد به داشته های خود اعتماد کند و با اتکای به خداوند زندگی کند، توضیح داد: این هم در طول تاریخ همیشه تهدیدی از ناحیه مستکبران نسبت به مردان بزرگ، زنان آزادیخواه و ملت ها بوده و جلوه های آن را ما در کشور خودمان دیده ایم.

وی با تاکید بر اینکه این تهدید از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است، گفت: تهدیدات استکبار نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیشتر جلوه تهدید نظامی داشته و تهدید سخت بوده است؛ اما امروز ما به گستردگی همه داشته هایمان داریم تهدید می شویم. این تهدیدات شامل مالی، فرهنگی، زیستی و تهدیدات از انواع مختلفی است که امروز در برای کشور و مردم عزیزمان وجود دارد.

رئیسی با اشاره به مصادیقی از تهدیدات استکبار برای سرمایه های کشورمان گفت: آنچه که داریم شامل نیروی انسانی کارآمد، دانشمندان فرهیخته، نوآوران و خلاقانِ به نام (نه فقط در سطح ایران بلکه در سطح منطقه و دنیا)، داشته های صنعتی، کشاورزی و داشته های بسیار در حوزه های علم و فناوری، نانوتکنولوژی و بسیاری از داشته های مادی و معنوی که امروز کشور ما بحمدالله از داشته های بسیاری برخوردار است، همه در معرض تهدیدات استکباری قرار دارند.

وی با تاکید بر لزوم صیانت از همه داشته هایمان، اذعان کرد: باید هم پیش بینی و پیشگیری کنیم و هم در صورت وقوع یک حادثه برخورد به موقع، زمان شناسانه و بسیار سریع انجام دهیم. هیچ کس نمی تواند در کشور عذری بیاورد و بگوید که ما نمی دانستیم و پیش بینی نمی کردیم. حوادث، قضایا، تهدیدات، توطئه ها و فتنه ها در این رابطه بسیار است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به فواید تشکیل سازمان پدافند غیرعامل از سوی رهبر انقلاب اسلامی اشاره نمود و گفت: سازمان پدافند غیر عامل سازمانی است که بتواند با همکاری با همه دستگاه ها و همکاری متقابل دستگاه ها با این سازمان در حوزه های مختلف، مصون سازی و صیانت بخشی را از داشته های کشور در دستور کار خود قرار دهد و همه بخش ها را نسبت به داشته های خود و آنچه که از مراکز حیاتی، اسناد حیاتی، چهره های ارزشمند، داشته های علمی، فناورانه و کار دقیق در این رابطه حساس کند.

رئیسی اضافه نمود: مسلم است که در این زمینه باید یک اقدام دانش پایه انجام گیرد و یک کار سلیقه ای، زودگذر و مقطعی کارساز نیست؛ بلکه یک کار کاملا داشن بنیان، علمی، فنی و کاملا مبتنی بر دانش دقیق باید مورد توجه قرار گیرد. نسبت به این کار گام هایی برداشته شده؛ اما ضرورت دارد باز هم با توجه به نوع تهدیداتی که نسبت به مردم عزیز و کشور ما وجود دارد، این مصون سازی صورت گیرد و باید این حساسیت را داشت.

رئیسی با تاکید بر اینکه در رابطه با تهدیدات باید صیانت بخشی را نسبت به بخش های مختلف داشته باشیم که اگر دشمن به میدان آمد، نتواند کاری کند، گفت: باید آسیب پذیری کشور را با اقدامات مصون ساز به حداقل برسانیم. البته اعتقاد داریم کاری از دشمن بر نمی آید. به تعبیررهبر معظم انقلاب ما در منطقه با دشمن در رودررویی بودیم؛ او خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم. وی بیان داشت: دشمن نمی تواند؛ اما برای مواجهه با تهدیدات باید پیش بینی کرد؛ خصوصا در تهدیدات نرم باید پیش بینی های جدی صورت گیرد. به این منظور ضرورت دارد نوع تهدیدات نرم شناسایی شود و هم لازم است آموزش های لازم داده شود و همچنین مصونیت های فیزیکی در بخش های مختلف انجام گیرد و این موضوع مربوط به یک دوره خاص و اقدامات خاص نیست.

رئیس قوه قضاییه تاکید نمود: امروز تهدیدات مالی داریم و کشورمان توانمندی های جدی هم دارد. دشمنان تصور می کردند که کشور با این تهدیدات از پا در می آید؛ ولی به فضل و کرم خداوند متعال، امروز علیرغم همه تهدیداتی که شده و تحریم هایی که نسبت به اشخاص، سازمان ها و بسیاری از دستگاه ها انجام داده اند، امروز کشور با قوت و قدرت کار خود را پیش می برد و اهدافمان را در کشور و منطقه و عالم دنبال می کنیم؛ اما لازم است در این نشست ها کاملا هم اندیشی و همفکری برای مصون سازی بهتر کشور انجام شود؛ چراکه در مقابل آسیب ها، صیانت بخشی کشور یک امر بسیار لازم است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ان شاءالله قله های ارزشمندی را برای کشور بتوانیم فتح کنیم و این روز ممکن است از نظر خیلی از دشمنان و افراد غافل و جاهل بعید باشد؛ اما ما این روز را بسیار نزدیک و چشم انداز و افق را بسیار روشن می بینیم.

وی گفت: البته در حال حاضر با یکسری از مسائل و مسائلی مواجهیم که باید این مسائل و مسائل را خوب بشناسیم و ببینیم راه چاره برون رفت از این قضیه چطور است. بارها بیان شده هیچ مسئله ای نیست مگراینکه راه چاره دارد و هیچ راه چارهی را نباید در خارج از این مرزها دنبال کرد. تمام راه چارهها در درون کشور بدست توانای جوانان عزیز و متخصصان این کشور است.

رئیس قوه قضاییه توضیح داد: اقدامات پدافند غیر عامل در حوزه هایی که درآن ها ورود پیدا نموده، اقدامات موثری بوده و بسیار توانسته کارساز باشد.

رئیسی اضافه نمود: یقین بدانید امروز استقلال مالی و اقداماتی که در حوزه فراوری و رونق فراوری انجام شود، بهترین مصون سازی را می تواند در مقابل دشمن و تهدیدات دشمن داشته باشد. امروز دشمن بدنبال این است که اقتصاد ما فلج شود و حرکتی نداشته باشد و ما در حوزه اقتصاد فضای مجازی کار نکنیم و به یکسری از مسائل ظاهری فضای مجازی بپردازیم؛ درحالیکه اقتصاد فضای مجازی، مالی است که باعث شده امروز پاکستانی ها و هندی ها و بسیاری از کشورها در حد پول نفت ما از این اقتصاد درآمد کسب نمایند.

وی با تاکید بر توجه به اقتصاد دریا، توضیح داد: 50 درصد فراوری ناخالص ملی برخی از کشورهای اروپایی از اقتصاد دریاست؛ ولی آیا ارتباط آن ها با دریا به اندازه ماست؟ 3 هزار کیلومتر با دریا ارتباط و ساحل داریم؛ اقتصاد دریا می تواند بسیاری شغل ایجاد و فراوری را در کشورمان فعال کند؛ لذا اقتصاد را در حوزه های مختلف می توانیم به برکت داشته هایی که خداوند متعال به کشورمان مرحمت نموده است، دنبال کنیم.

رئیسی تاکید نمود: بدون تردید آنچه که در ارتباط با فعال شدن حوزه مالی است می تواند ما را در مقابل تهدیدات دشمنان مصون کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه رونق فراوری در گرو امنیت مالی است و امنیت مالی در گرو مبارزه با فساد مالی است، ادامه داد: هر جا از دری فساد وارد شد، امنیت مختل می شود. امنیت مختل شود، فراوری دچار اختلال می شود؛ لذا این وظیفه اولیه همه مدیران و دست اندرکاران است و نباید نگاه ما به بازرسان بیرون سازمان و دستگاه قضایی باشد.

وی گفت: اولین وظیفه بروز حساسیت در برابر فساد، برعهده خود مدیران و مسئولان است. اولین حساسیت، ساز و کارهایی است که ضد فساد باشد؛ یعنی اگر کسی اراده فساد هم کرد نتواند فساد کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سازو کارهای فساد زدا باید بوسیله خود دستگاه ها طراحی شود؛ یعنی اینکه بتوانیم در نظام پولی و بانکی و نظام مالیاتی، نظام واردات و صادرات و نظام های مختلف یک سازو کارهایی ایجاد کنیم که ضد فساد باشد. اینکه با یک مفسد برخورد شود یک طرف قضیه است؛ اماسازوکارها باید بتواند جلوی فساد را بگیرد.

وی اظهار کرد: به قول جرم شناسان، اول اندیشه جرم یا انگیزه جرم، اراده، فعل و ابزار جرم است. ما باید کاری کنیم که اولا در تربیت ها و انتخاب ها انگیزه و اندیشه جرم بوجود نیاید واگر به وجود آمد ابزار جرم در اختیار مجرم قرار نگیرد؛ یعنی ساختارها طوری تنظیم شود که اصلا این ابزار در اختیار مجرم قرار نگیرد و اگر تبدیل به جرم شد علی القاعده برخورد می شود.

رئیسی اضافه نمود: تمام این موارد مقدمه است و تا هنگامی که این مقدمات خوب طی شود طبیعتا نوبت به برخورد نمی رسد؛ لذا بر همه دستگاه هاست که در مصون سازی کاری نمایند که اصلا مجرم نتواند ارتکاب جرم را داشته باشد که اگر جرم مرتکب شد بعد با او برخورد شود. این اقدامات مقدماتی حتما اقدامات مصون سازی است که می تواند تضمین نماینده قضیه باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: راه برخورد با تهدیدات مالی و فساد هم یکی از بندهای مهم گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان اجرای عدالت در قوانین، در اجرا و در همه حوزه هاست.

وی گفت: راه برون رفت از این تهدیدات مالی اجرای عدالت است. عدالت یعنی هر چیز جای خود و یک قوانین عادلانه و یک اجرای عادلانه و اقدامات عادلانه توسط همه بخش ها؛ این ها می تواند همان مصون سازی در بخش های مختلف را بدنبال داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "رئیسی: تهدید می شویم؛ به گستردگی همه داشته هایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی: تهدید می شویم؛ به گستردگی همه داشته هایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید