رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است

به گزارش وبلاگ نت مالزی، ایکنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است.

رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است

الهام نداف نیا، مدرس توریستی در دانشگاه پیغام نور در رابطه با راهکارهای جذب بیشتر توریستان زیارتی اعلام کرد: سیستم مدیریتی برای جذب بیشتر توریستان زیارتی باید به توسعه های روساختی در فضاهای اقامتی، پذیرایی و خرید سوغات بپردازد. البته شهرهای زیارتی دارای این مراکز هستند اما مدیریت بهینه و برنامه ریزی مناسب ندارند. اگر مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم نباید در زمان های اوج رویدادهای مذهبی و زیارتی شاهد این حجم از نابسامانی باشیم. معضل بزرگ ما عدم مدیریت و برنامه ریزی است.

وی توریستی زیارت را زیرمجموعه توریستی دینی دانست و گفت: توریستی زیارت برای ما مسلمانان بیشتر جا افتاده است. این حوزه از توریستی قدیمی ترین و باسابقه ترین نوع صنعت توریستی است که سابقه آن به زمان مصر باستان که برای پرستش خدایان خود به معابد می رفتند باز میگردد. انسانها در همه جهان به فضاهای زیارتی و نیایشی سفر می نمایند تا بتوانند به بعد معنوی و احتیاج فطری خود پاسخ دهند.

این کارشناس ادامه داد: توریستی مذهبی از حوزه هایی است که هم میتوان فرهنگ را اشاعه داد و هم درآمدزایی کرد. کشور ایران از چند هزار سال پیش تا به امروز مهد پرستش بوده است. شهر قم هفت هزار سال تمدن دارد. تمدن به راحتی به هر مکانی تعلق نمیگیرد و باید مؤلفه های بسیاری داشته باشد.

نداف نیا در رابطه با خلاهای حوزه توریستی اعلام کرد: مسئولین شهری در رابطه با حوزه توریستی آموزش ندیدند و اطلاعات کافی ندارند. برجسته ترین نکته حوزه توریستی آموزش است که همگان از مسئولین تا مردم عادی باید در این رابطه آموزش ببینند. جامعه هایی که در حوزه ها و گونه های مختلف توریستی رشد کردند با آموزش توانستند به نتیجه مطلوب دست یابند. جامعه میزبان و مهمان هر دو به آموزش احتیاج دارند.

این مدرس توریستی ادامه داد: دانش آموزان هر شهر باید نسبت به مؤلفه های توریستی و جاذبه توریستی شهر خود آگاهی داشته باشند. اگر از آموزش ها نتیجه مطلوبی بدست نمی آوریم به این دلیل است که افراد باید در موقعیت قرار گیرند. توریستی ناملموس است و زمانی میتوان از آن خروجی گرفت که بتوانیم فعالیت های عملیاتی داشته باشیم. به این معنا که اگر صرفاً معلم در رابطه با یک بنا اطلاعات بدهد فایده ندارد بلکه باید در آن مکان حضور پیدا نمایند.

وی با بیان اینکه توریستی دینی، مذهبی، زیارت و حلال هر کدام بسته به جامعه، فرهنگ و اقلیم مخاطبان خود را دارند، ادامه داد: برای صنعت توریستی به درازای تاریخ فرصت وجود داشته و به مقدار بهره نگرفتن ما از این فرصت ها، انواع تهدیدها را برای ما رقم زده است. ما می توانیم در توریستی دینی و زیارتی فرصت های بسیار عالی تر و بهینه تری را داشته باشیم. خوشبختانه ذهنیت افراد در دهه اخیر نسبت به فضاهای مذهبی و توریستی تغییر پیدا نموده است البته هنوز به درجه مطلوب نرسیده است، زیرا راهکارهایی را که باید بکار می بردیم عملیاتی نکردیم.

نداف نیا ادامه داد: اکنون این تغییر نگرش ایجاد شده است؛ برای مثال در شهر قم که یک شهر زیارتی است تا یک دهه پیش بیشتر زائران و مسافران فکر می کردند که فقط میتوان حرم حضرت معصومه را زیارت کرد و به مبدأ بازگشت، اما اکنون مسافران می توانند زمان بیشتری را صرف نمایند حتی می توانند در شهر قم اقامت داشته باشند.

وی افزود: براساس آمارهای بین المللی سازمان جهانی توریستی، زمانی می توانیم بگوییم که توریست داشته ایم و از این طریق درآمدزایی کنیم که توریست یک شب اقامت را در مقصد داشته باشد. در شهر قم شاید هنوز به یک شب اقامت نرسیده باشیم اما همین که ساعت ماندگاری مسافر و زائر را توانستیم افزایش دهیم؛ مولود این موضوع است که تغییر نگرش ایجاد شده است.

منبع: همگردی

به "رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد گردشگری نیازمند آموزش جامعه میزبان و مهمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید