فاز 2 آزادراه تهران، شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می گردد

به گزارش وبلاگ نت مالزی، خیرالله خادمی درباره پیشرفت آزادراه تهران - شمال شرح داد: تهران شمال بزرگ ترین و پرهزینه ترین پروژه های راهسازی است، چون پل ها و تونل های زیادی دارد. از تهران تا شهرستانک منطقه یک است که بهره برداری شده و در این مدت حتی یک تصادف منجر به فوت به علت مسائل ایمنی جاده هم نداشتیم؛ منطقه دو این آزادراه از شهرستانک آغاز می گردد و از تونل البزر عبور می نماید و تا پل زنگوله در مازندران ادامه دارد.

فاز 2 آزادراه تهران، شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می گردد

وی ادامه داد: قرار بود منطقه دو را هم سرانجام سال گذشته تحویل دهیم اما به دلیل سخت بودن مسیر این اتفاق نیفتاد؛ از آنجایی که 85 درصد مسیر 22 کیلومتری آزادراه، یا پل یا تونل است. با وجود این امیدواریم این بخش را در سه ماهه اول سال و تا سرانجام خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد و مردم بتوانند یک باند از آن را بهره برداری نموده و یک باند مسیر برگشت را هم از جاده قدیم استفاده نمایند. البته مسیر برگشت منطقه دو اولویت دوم ماست که نزدیک به 40 درصد پیشرفت دارد و تا سال آینده انجام می گردد.

چرا الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی کند پیش می رود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره آخرین شرایط عوارض الکترونیکی آزادراه ها در یک برنامه تلویزیونی شرح داد: تقریبا 50 درصد کار اجرا شده است؛ هشت آزادراه در مرحله اول الکترونیکی شد و در حال حاضر تعداد زیادی از آزادراه ها الکترونیکی شده اند و به سرمایه گذارهای بخش خصوصی هم اعلام شده که زیرساخت را فراهم نمایند.

خادمی درباره اینکه چرا پیشرفت الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در آزادراه های خصوصی کند است، شرح داد: پرداخت عوارض برای این است که برای سرمایه گذار بازگشت سرمایه باشد که و انگیزه ای برای سایر سرمایه گذارها که آزادراه بسازند و ایمنی بالا رود؛ اگر سرمایه برنگردد هم سرمایه گذار دیگر امید و اطمینان ندارد و هم برای آینده مشکل ساز می گردد. در حال حاضر حدود 68 تا 70 درصد عبوری ها عوراض را پرداخت می نمایند و یکی از مسائل ما این است که سرمایه گذاری دچار چالش شده است.

وی ادامه داد: عوارض آزادراهی به وسیله پیامک به افرادی که از آزادراه عبور می نمایند، اطلاع رسانی می گردد اما کسانی که این عوارض را پرداخت می نمایند، تعدادشان کم است. ما آزادراه تهران - شمال را همان اول الکترونیکی کردیم؛ اما 15 درصد عوارض را پرداخت کردند که بعد هم به 20 درصد رسید و سرمایه گذار هم گفت دچار مشکل سرمایه ای شده است. بنابراین مردم باید در پرداخت عوارض همکاری بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا پرداخت نکردن عوارض، جریمه ندارد، گفت: این جریمه از 1401 در قانون نهاده شد و از آنجایی که تعداد جریمه ها زیاد باشد، جریمه هم چالش برانگیز است. اگر مردم عوارض را پرداخت ننمایند، به سرمایه گذار فشار وارد می گردد؛ چون حتی اگر فردی به دلیل پرداخت نکردن عوارض جریمه گردد، جریمه را سرمایه گذار نمی گیرد بلکه به خزانه دولت وارد می گردد. البته ما با بانک مسکن و دیگر بخش ها در حال مذاکره ایم که به صورت پلکانی جریمه را اعمال نمایند و پول عوارض را به سرمایه گذار دهند تا در این زمینه پیروز تر عمل گردد.

آزادراه شیراز - اصفهان سال جاری تحویل می گردد

خادمی با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم سال جاری 293 آزادراه را بهره برداری کنیم که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اضافه کرد: بلندترین آزادراه کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می گردد که 212 کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم و این آزادراه می تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

وی درباره برنامه های شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای رشد ظرفیت حمل و نقل گفت: زیرساخت های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشورها است و متناسب با رشد مالی باید زیرساخت های حمل ونقلی توسعه پیدا کند. ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه مالی هزینه فراوری را پایین می آورد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب جهان نهاده شده است، اضافه کرد: وجود جاده های تاریخی مثل جاده ابریشم یا جاده مروارید دلیل این است که همه مسیرهای ارتباطی جهان از کشور ما عبور نموده است. در شرایط حال حاضر هم برترین مسیر حمل ونقل بار و مسافر بین شرق و غرب جهان، عبور از کشور ما است اگر مسیرهای اصلی را توسعه دهیم، مقرون به صرفه ترین و کوتاه ترین مسیر ایران است و باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

به ساخت 10 هزار کیلومتر آزادراه و 13 هزار کیلومتر بزرگراه احتیاج داریم

خادمی درباره طرح های نیمه تمام حوزه راه در کشور شرح داد: در حال حاضر 82 هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی، فرعی بزرگراهی و آزادراهی و 130 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل 210 هزار کیلومتر راه در کشور موجود است که عمده ترین مسیرها از نظر تاثیرگذاری، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرعی است. در حوزه آزادراه 2800 کیلومتر آزادراه وجود دارد که احتیاج کشور حداقل به 10 هزار کیلومتر آزادراه است؛ در بخش بزرگراهی 36 هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند و باید 13 هزار کیلومتر دیگر بسازیم تا به تعادل برسیم.

وی درباره احتیاج بخش ریلی نیز اظهار کرد: در بخش ریلی 15 هزار کیلومتر مسیر ریلی موجود است که 12 هزار کیلومتر اصلی و بقیه فرعی است. در بخش ریلی تکمیل مسیرهای کریدوری در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به اینکه یکی از درآمدهای کشورها حمل ونقل است، دولت سیزدهم بر تکمیل مسیرهای ریلی و آزادراهی تمرکز نموده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور خاطر نشان کرد: شرکت توسعه زیرساخت، 210 طرح مصوب در قانون بودجه دارد که تعدادی از آنها هنوز آغاز نشده است. بیش از 10 هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال انجام است که ارزش روز این پروژه ها 300 هزار میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی 35 تا 40 درصدی دارد. این 10 هزار کیلومتر پروژه راه شامل 6000 کیلومتر بزرگراه، 3300 کیلومتر مسیر ریلی و نزدیک به 1050 کیلومتر آزادراه می گردد و حدود 130 تا 140 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری روی زمین مانده این پروژه ها است.

خادمی ادامه داد: در حال حاضر 29 هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار سالانه داریم که 27 هزار میلیارد تومان دریافتی بوده است. اگر هرکیلومتر زمین آزادراهی به حداقل 30 میلیارد اعتبار احتیاج داشته باشد، بدون احتساب تورم، با این مقدار تامین اعتبار 10 سال طول می کشد که این پروژه ها را تمام کنیم.

وی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه ها گفت: در دو بخش ریلی و بزرگراهی و راه اصلی همه سرمایه گذاری ها باید دولتی باشد؛ اما در بخش آزادراهی سرمایه گذاری بخش خصوصی هم وجود دارد. یکی از روش های داخلی تامین مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی بوده که در این زمینه اقدامات خوبی در وزارت راه و شهرسازی اجرا شده و سال گذشته نزدیک به 111 پروژه را بر اساس ماده 56 به بانک ها ارائه دادیم. بر اساس تفاهمات اجرا شده بانک ها موافقت کردند که 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت نمایند و این امر تسریع در تامین مالی پروژه ها را به همراه دارد.

منبع: گردشبان

به "فاز 2 آزادراه تهران، شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز 2 آزادراه تهران، شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید