مجید قاری زاده: نسل من همواره برای تشویق شدن ترسیده است

به گزارش وبلاگ نت مالزی، مجید قاری زاده گفت: امشب من شبیه پدر داماد هستم و پر از دلشوره هستم. عزیزانی آمده اند و حرف هایی زده اند که برای من دلنشین است اما نسل من همواره برای تشویق شدن ترسیده است. سخت است یک شب سه تا جایزه بگیری در حالیکه در فجر هیچ وقت ندیدنت، این جایزه ها خیلی مزه داد.

مجید قاری زاده: نسل من همواره برای تشویق شدن ترسیده است

به گزارش وبلاگ نت مالزی، این بخش از صحبت هایی است که در دومین شب کارگردان که به مجید قاری زاده اختصاص داشت و بنیاد سینمایی فارابی و کانون کارگردانان سینمای ایران آن را برگزار کرد، مطرح شد.

در این مراسم که شامگاه 23تیرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار گردید، هنرمندان و مدیرانی چون سیروس الوند، خسرو معصومی، محسن امیریوسفی، غلامرضا موسوی، سیامک شایقی، رضا درمیشیان، جهانگیر الماسی، وحید موساییان، پوران درخشنده، حبیب اسماعیلی، ناصر غلامرضایی، سیامک اطلسی، محمد پیروز، بهرام کاظمی، سعید ابراهیمی فر، منصور وحیدی فر، محمد متوسلانی، محمدرضا دلپاک، کاظم هژیرآزاد، عبدالله باکیده، پرویز یشیایی،علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی، مسعود نقاش زاده، سید ضیا هاشمی،محمدرضا عرب، قدرت الله سهل میرزایی و ... حضور داشتند.

در ابتدای این آیین که امیر پوریا اجرای آن را بر عهده داشت، آنونس فیلم پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده پخش شد.

محسن امیریوسفی: امیدوارم سینما به دوره درست خود بازگردد

و سپس محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران، درباره این شب گفت: شبی است که از دو جنبه برای من مهم است، یک وجه فیلمسازی آقای قاری زاده است یک وجه آنونس فیلم پدربزرگ.

او ادامه داد: آنونس فیلمپدربزرگ مرا به دوران گذشته برد. دوره ای که همه چیز متفاوت بود از جمله مراودات اقتصادی؛ زمانی که پول وسیله بود نه هدف. صحبت از دوره تاریخی خیلی دور نیست همین چند دهه گذشته منظورمان است. امیدوارم این فرصتی باشد تا آقای قاری زاده فیلم های خوبی برای ما بسازند و سینما به دوره درست خودش بازگردد، زمانیکه همه چیز سرجایش بود. آقای قاری زاده هم از لحاظ صنفی و هم کارگردانی گنجینه ای برای ما هستند و ما از حضورشان به خود می بالیم.

سیروس الوند: نجابت ها و سلامت ها در سینما گم شده است

سپس سیروس الوند کارگردان یک بار برای همیشه در سخنانی درباره قاری زاده گفت: مجید را به عنوان یک اسم از سینمای آزاد آن دوران می شناسم و بعد به عنوان یک عکاس. تصورم می کنم آغاز فعالیت مجید در سینما به خاطر عشقی بود که به امیر نادری داشت. یک سینماگر در درجه اول باید عکاس خوبی باشد مانند امیر نادری که سینماگر و عکاس خوبی بود و مجید قاری زاده هم مانند اوست.

او اضافه نمود: بعد از انقلاب به همت مسئولین به خصوص آقای بهشتی که یکی از ستون ها برخاستن سینما بود، معرفی سینماگران جوان سینما رونق گرفت. میکده سینما الان جای خود را به یک حمام می دهد، در میکده هر کسی را راه نمی دهند اما حمام چرا. در حال حاضر هم سینماگران خوب داریم اما آدم هایی هم هستند که آویزان روی دست سینما می مانند و سینما را از آن هویت ملی جدا می نمایند. نجابت ها و سلامت هایی در سینما گم شده است، مجید در دوران گذشته از کسانی بود که سینما را دوباره راه انداختند.

کارگردان پرتقال خونی در خاتمه بیان نمود: در این دوران هم سینماگران خوب هستند مانند سعید روستایی، اصغر فرهادی و ... اما یادمان باشد امثال مجید این راه را برای این سینماگران هموار کردند. برگزاری چنین شب هایی خیلی خوب است و امیدوارم ادامه یابد. به مجید هم باید بگویم حواسمان به اوست و فیلم بساز.

ناصر غلامرضایی: آرزو می کنم مجید دوباره فیلم بسازد

در ادامه ناصر غلامرضایی تهیه نماینده و کارگردان سینما در سخنانی یادآور شد: من چهل و شش سال سابقه دوستی با مجید را دارم. سینمایی که ما امروز داریم بیشتر از آنچه تحت تاثیر سینمای موج نو باشد تحت تأثیر سینمای آزاد بوده است. کاری که توسط دوستان در سینمای آزاد در دهه 50 آغاز شد و در دهه 60 به بار نشست و در شکل حرفه ای با همکاری بنیاد فارابی سینمای حرفه ای شکل گرفت. در همان سالنی که راش های و فیلم های ما بازبینی می شد، شب همراهان سینمای ایران برگزار می گردد و افتخار می کنیم که این سالن به نام عباس کیارستمی است.

او اضافه نمود: مجید یک دانشنامه سینمایی است و به وجوه مختلف سینمای حرفه ای و غیر حرفه ای اشراف دارد. او را به هانری لانگلاوا تشبیه می کنم که مدیر موزه و سینمای پاریس بود. مجید قاری زاده مردی است که زیاد می داند. آرزو می کنم همیشه در صحت و سلامت باشد. او 15 فیلم سینمایی و کوتاه کار نموده است کم کار نبوده و آرزو می کنم باز هم فیلم بسازد و ما از دریای دانش او استفاده کنیم.

کامبیز روشن روان و خاطره گویی برخی همکاری ها

کامبیز روشن روان آهنگساز که سابقه همکاری با مجید قاری زاده را دارد، درباره این همکاری گفت: من چهار فیلم با مجید قاری زاده کار کردم و همه فیلم ها هم مربوط به دوره فیلم های ملودرام بود. موسیقی فیلم آن دوران ها با حالا متفاوت است.

او اضافه نمود: آقای قاری زاده برای موسیقی فیلم خود فکر داشتند و به یاد دارم که بارها برای موسیقی فیلم مشورت می کردیم. این یکی از ویژگی های شاخص ایشان است. در تاریخ سینمای جهان فیلم هایی ماندگار شدند که به خاطر موسیقی شان ماندگار شدند.

این هنرمند ادامه داد: آنچه در آن سال ها در موسیقی فیلم خیلی روا بود موسیقی های ملودی بودند؛ موسیقی هایی که برگرفته از فرهنگ ایرانی بودند. در فیلم پدربزرگ از مثنوی استفاده کردم. این مثنوی قطعه ای آشنا برای همه ماست اما وقتی در یک فیلم به کاربرده می گردد، مُعرف آن فیلم می گردد.

روشن روان در خاتمه بیان نمود: برای مجید عمر بسیار طولانی و کارهای زیباتر در آینده آرزو می کنم.

جهانگیر الماسی: مجید قاری زاده واقعا عاشق سینماست

جهانگیر الماسی بازیگر فیلم پدربزرگ و سرزمین آرزوهای مجید قاری زاده نیز از جمله هنرمندانی بود که در این شب سخن گفت.

الماسی بیان نمود: خیلی خوشحالم که چنین شب هایی به معنای بازنشستگی نیست و رجوع دوباره اهل خرد و معنا و دوستان به همدیگر است و یادمان نرود، ستون های سینمای ایران محصول تفکر و کوشش کسانی است که نباید در بی نامی بمانند. به قول دیالوگ فیلم پدربزرگ زیبایی هر گیاه به شکوفه هایش است اما اگر از ساقه جدا گردد ، هیچ بهایی ندارد. این ساقه از طریق کسانی مانند مجید قاری زاده به وجود آمده است.

او اضافه نمود: من در همکاری با ایشان خیلی چیزها آموختم. اولین چیزی که یادگرفتم عشق بود، واقعا ایشان عاشق سینماست. من شاهد دقایقی بودم که ایشان چگونه با حرمت سینما برخورد می کردند. مجید سینمای ژاپن را دوست داشت همچنین فیلم پدرخوانده را که بارها بارها از من خواست با هم آن را ببینیم. همیشه حرمت زیادی برای سینما، حرف و کوشش گروه سینمایی قائل بوده است.

این بازیگر ادامه داد: او هیچوقت خانواده ای تشکیل نداد چون خانواده بزرگ تری به نام مردم داشت،او عاشق مردم است. او پایبند حرمت بود و هست و یادم نمی رود که چگونه با آقای مشایخی که چهار قدم از ما جلوتر بودند، رفتار می کرد. وقتی چنین شب هایی برگزار می گردد، نسل جوان یاد می گیرد که ما باهم هستیم و با هم کوشش می کنیم چیزی از جامعه را ثبت کنیم و آن را به رخ تاریخ بکشیم. مگر از این به رخ تاریخ کشیدن های یادمان بماند که انسانیم، مجید برای من تصویر روشن همین جمله است.

سپس جهانگیر الماسی از خاطرات خود با این کارگردان گفت.

هاشمی: قاری زاده در کار صنفی درجه یک است

در ادامه سید ضیا هاشمی که سابقه همکاری در کارهای صنفی سینما با مجید قاری زاده را داشته، به روی صحنه آمد و گفت: مجید در کار صنفی درجه یک است و خیلی چیزها از او یاد گرفتیم. توفیق همکاری در فراوری فیلم با ایشان نداشتم اما در کارهای صنفی با ایشان همکاری داشتم.

او با بیان خاطراتی از همکاری اش با قاری زاده بیان نمود: افتخار داشتم همیشه در شوراهای مرکزی و هیات مدیره تشکلات تهیه نمایندگان در کنار مجید بودم، از حساسیت های او بر بخش صنفی سینمای ایران لذت بردم و همیشه از او یاد گرفتم و بابت تمام چیزهایی که به من یاد داده، از ایشان سپاسگزارم و مطمئنم که می توانیم در کنار ایشان سالهای سال درس یاد بگیریم.

جلالی خواهر زاده مجید قاری زاده نیز در جملاتی گفت: در باب آقای قاری زاده سخن زیاد است که استاد به آن اشاره نموده اند اما من از باب شاگردی اینجا هستم که به ایشان بگویم آقای قاری زاده با صبوری و روی خوش به ما آموختید و میزبان درددل های ما بودید. امیدواریم همیشه باشید و بمانید.

علیرضا رییسیان:امیدوارم این شب آغاز مجددی برای قاری زاده باشد

سپس علیرضا رییسیان فیلمساز و کارگردانی که سابقه همکاری در کارهای صنفی را با مجید قاری زاده داشته، در شب او گفت: در ورزش چنین مراسم هایی به معنی این است که می خواهند کفش ها را جفت و خداحافظی نمایند اما در هنر همچین قائده ای نداریم و امیدوارم این شب یک آغاز مجدد برای قاری زاده باشد.

او اضافه نمود: من و مجیددو نقطه مشترک داریم یکی سینمای آزاد که من در دوره بعد ایشان بودم و جزو فیلمسازهای دهه شصت که خیلی باحال هستند.

سپس رییسیان از فیلمسازان دهه شصتی و خاطراتشان گفت و همچنین از سید محمد بهشتی یاد کرد.

کارگردان پرونده هاوانا بیان نمود:بعد از انقلاب سینما به واسطه قدیمی ها و یک سری از بچه ها جدیدتر رونق گرفت. من از آقای نقاش زاده می خواهم این سالن را، سالن سینمایی فیلم خانه برای اهالی سینما بنمایند تا فیلم های قدیمی خوب را ببینند، خیلی بد است که رابطه ما با گذشته آنقدر کمرنگ شده است. می گویند زمانه عوض شده اما مفاهیم که عوض نمی گردد. نکات بنیادی مفاهیم هنری هیچ وقت عوض نمی گردد.

او سپس به جریان هایی که منتقدین این روزها ایجاد می نمایند، اشاره نمود و گفت: آن دوران منتقدان خوبی داشتیم اما الان دو سه تا منتقد خوب بیشتر نداریم. در همه جای جهان با احترام با کارگردانان رفتار می گردد حتی ممکن است کارهای خوبی هم نسازند. اما این روزها ما شاهد رفتارهای عجیبی هستیم که می خواهند فیلمسازان مسن بازنشسته شوند.

کارگردان چهل سالگی اضافه نمود: جمله عجیبی در برنامه هفت شنیدم که آقای الهی به آقای موسوی گفتند که شما سن تان آنقدر است، بهتر نیست که بازنشسته شوید. این موضوع به کسی ربطی ندارد. هیچ کس جز خود فیلمساز نمی تواند در این باره تصمیم بگیرد. ما باید با آدم هایی که ریشه و پایه این سینما هستند با احترام برخورد کنیم چون اگر این زنجیره متصل نبود الان سینمایی نداشتیم. ما باید این نگاه را داشته باشیم که امثال پرویز (هارون) یشایایی که خیلی در جریان سینما موثر بوده، باید خودش انتخاب کند که چه زمانی کار نکند و اگر روزی خواست فیلم بسازد باید تمام قد بایستیم و ایشان را تشویق کنیم.

رییسیان در خاتمه صحبت هایی گفت: یکی از آدم های مهم جریان سینما در دهه 60 مجید قاری زاده است. تصویر جوی آب همیشه مرا یاد فیلم پدربزرگ می اندازد. آن شکل از روابط ایرانی که مجید قاری زاده تصویر می کرد آنقدر ویژه بود و با ادبیات جاری سینمای جهان یکسان بود که یکی از جوایز مهم خارج از کشور را ایشان برد. او و امثال او سینما دهه شصت را به قله رفیع رساندند. ما ساکت هستیم اما این سکوت به معنای رضایت نیست.

موسوی: قاری زاده مرا قائل به چشم سوم کرد

سید غلامرضا موسوی رییس شورای عالی تهیه نمایندگان نیز در سخنانی چنین گفت: با این مراسم ها دوستان ما انرژی و تصمیم می گیرند که فیلم ببینند و بسازند. سینمای آزاد را عده ای سینماگر به خودی خود به وجود آوردند. فیلمسازانی که بدنه سینما را راه انداختند کسانی هستند که سینمای سوپر هشت میلیمتری را کار کردند. مجید هم یکی از این فیلمسازان است.

او سپس به شرایط سخت فیلمسازی در گذشته اشاره نمود و از خاطرات و نحوه آشنایی اش با قاری زاده گفت.

تهیه نماینده فیلم خشکسالی و دروغ ادامه داد: در آن دوران باید خیلی عاشق می بودی و سینما را دوست می داشتی تا با شرایط سخت آن دوران فیلم بسازی. مجید آدم خیلی باسوادی بود و خیلی فیلم می دید. او مرا قائل به چشم سوم کرد. او وقتی حواسش به جلوی دوربین بود، پشت صحنه هم از نظرش دور نمی ماند. امیدوارم همچنان فیلم بسازد و امشب انرژی مضاعفی برای آغاز دوباره به او داده شد.

پورعرب خطاب به قاری زاده چه گفت؟

ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم های جوانی و بی قرار ایفای نقش نموده است، در جملاتی کوتاه گفت: آقای قاری زاده آدم با عشقی است و رفاقت را خوب می شناسد. او حس خیابانی آدم ها را هم می شناسد که چقدر در خیابان بزرگ شده اند و در فیلم هایش این وجه را می بینیم. او سخت گیری هایی در کار داشت اما وقتی کارهایش را بر پرده می بینی، متوجه می شوی که این سخت گیری ها ضروری است و باید به او تبریک بگویم.

او خطاب به مجید قاری زاده بیان نمود: خوشحالم با هم پیر شدیم و همچنان همدیگر را می شناسیم.

در ادامه مراسم صندوق اعتباری، کانون کارگردانان سینمای ایران و بنیاد سینمای فارابی از مجید قاری زاده تقدیر کردند.

مجید قاری زاده: نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است

بعد از مراسم تقدیر مجید قاری زاده ضمن تشکر از کسانی که به این مراسم آمدند و برگزار نمایندگان این شب گفت: مگه تا حالا سه تا جایزه با هم در این سال ها به من داده بودند؟! خیلی این جوایز چسبید.

سپس از همه کسانی که درباره او صحبت کردند، تشکر کرد و یادآور شد: در فیلم آخرم پسران آجری اگر آقای تابش، نقاش زاده و ایل بیگی از من حمایت نمی کردند شاید با شرایط موجود به زندان می افتادم.

این کارگردان بیان نمود: امشب من شبیه پدر داماد هستم و پر از دلشوره هستم. عزیزانی آمده اند و حرف هایی زده اند که برای من دلنشین است اما

نسل من همیشه برای تشویق شدن ترسیده است.

سخت است یک شب سه تا جایزه بگیری در حالیکه در فجر هیچ وقت ندیدنت، این جایزه ها خیلی مزه داد.

مجید قاری زاده سپس از ناصر تقوایی یاد کرد و خاطراتی از او گفت.

او با بیان جمله ای از ناصر تقوایی مبنی بر اینکه ای کاش قانون می شد که هر فیلمساز فیلم اول خود را از زادگاه و محل زندگی خود را بسازد. گفت: من هم فیلم اول خود را در محل تولدم درخونگاه ساختم و فیلم دوم را به واسطه اینکه آذری هستم در تبریز ساختم. یک سال ونیم بر روی فیلمنامه پدربزرگ کار کردم.

سپس خاطراتی از نحوه ساخت فیلم پدربزرگ و دعوت جمشید مشایخی به این فیلم تعریف و از محمد پیروز و بهرام کاظمی و علیرضا نصر برای همکاری هایشان تشکر کرد.

قاری زاده درباره ابوالفضل پورعرب بیان نمود: در آن دوران پورعرب فقط سوپر استار نبود، بازیگر و سوپر استار بود. سه فیلم با او کار کردم، جهانی آن روزها با الان فرق داشت. باز هم دوست دارم با او و جهانگیر الماسی کار کنم. این دو در فیلم های من همبازی مرحوم جمشید مشایخی بودند و برای آغاز کار از جمشید مشایخی اجازه می گرفتند. شاید دو دهه است که دیگر نمی بینم تازه کارها از بزرگترها رخصت بگیرند.

او ادامه داد: سرکلاسهای آزاد آقای شمیم بهار یاد گرفتم که هنرپیشه خوب را باید در لانگ شات ببینید نه کلوزآپ. یک فیلمی دیدم به نام درخونگاه، به نظرم کارگردانش درخونگاه را نمی شناسد. درخونگاه نویسنده ای دارد به نام اسماعیل فصیح. برخی فیلمسازان از درخونگاه فقط خنجر و خون می بینند اما خیلی چیزهای دیگر هم از آن بوده است.

این هنرمند در خاتمه صحبت هایش گفت: نریشن آنونس فیلم پدربزرگ را منوچهر انور گفته، کسی که فیلم ایرانی کار نمی کرد. من 9فیلم ساختم و اگر

دهمین فیلم اتفاق بیفتد، شاید کار نکنم نمی گویم حتما بلکه احتمال می دهم که تهیه نمایندگی را ادامه دهم.

در این مراسم اعلام شد که جهانگیر الماسی و ابوالفضل پورعرب در فیلمی به نام کاناپه ساخته کیانوش عیاری با یکدیگر همبازی هستند.

همچنین روز چهارشنبه 26تیرماه نکوداشت فردوس کاویانی در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار می گردد.

در خاتمه این شب فیلم سینمایی پدربزرگ نوشته و ساخته مجید قاری زاده به نمایش درآمد.

پدربزرگ محصول سال 1364 است که بازیگرانی چون جمشید مشایخی، جهانگیر الماسی، آهو خردمند، حسین کسبیان و ... در آن ایفای نقش کردند. مجید قاری زاده متولد سال 1334 است. او فعالیت هنری خود را با عکاسی فیلم و عکاسی صنعتی آغاز کرد. او سینما را سال 1353 با عضویت در سینمای آزاد تهران و ساخت فیلم 8 م. م مکث تجربه کرد.

فیلم هایی چون رفقای خوب، پسران آجری، جوانی، پدربزرگ از مجموعه آثار این کارگردان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مجید قاری زاده: نسل من همواره برای تشویق شدن ترسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجید قاری زاده: نسل من همواره برای تشویق شدن ترسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید