مسافران هواپیما چه حقوقی دارند؟

به گزارش وبلاگ نت مالزی، حقوق مسافر در پروازهای داخلی

به عنوان یک مسافر تا چه حد از حق و حقوق خود در سفرهای هوایی اطلاع دارید؟ اگر پروازتان با تاخیر انجام گردد یا به هر علت کنسل گردد باید چه کار کنید و چه حقی خواهید داشت؟ امروزه مسافرت هوایی به یکی از وسایل حمل و نقل رایج تبدیل شده است و بسیاری از مسافران به علت زمان کوتاه سفر با استفاده از هواپیما به سفر می فرایند. این روزها که در آستانه سال نو و تعطیلات نوروز هستیم بسیاری از هموطنانمان با تهیه بلیت هواپیما تصمیم دارند به سفر بفرایند. به همین علت، در این مطلب تصمیم گرفتیم در خصوص حقوق مسافر در پروازهای داخلی صحبت کنیم و شما را با حق و حقوق خود در هنگام تاخیر، ابطال یا گم شدن چمدان و … آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

مسافران هواپیما چه حقوقی دارند؟

حقوق مسافران هواپیما

سازمان هواپیمایی کشور به منظور ارائه خدمات و سرویس های مناسب به مسافران مجموعه دستورالعمل هایی را تدوین نموده است. این دستورالعمل ها به طور مرتب مورد بازنگری می گردد و به شرکت های هواپیمایی ابلاغ می گردد. ایرلاین ها موظف هستند طبق ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو که در تاریخ 1354/3/31 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده این دستورالعمل ها را رعایت نمایند. هدف این دستورالعمل ها تامین رضایت مسافر و رعایت حقوق مسافر در پروازهای داخلی است. در ادامه بعضی از پرکاربردترین این دستورالعمل ها را با هم مرور می کنیم.

قانون عدم تبعیض

یکی از اولین حقوق مسافر در پروازهای داخلی، برخورداری از خدمات یکسان و برابر است. مسافرانی که بلیت هواپیما خریداری می نمایند این حق را دارند که به صورت یکسان از خدمات و سرویس های ارائه شده به وسیله شرکت هواپیمایی بهره مند شوند. هرگونه تبعیض بین مسافران ناقض قوانین و حقوق مسافر تلقی می گردد.

ممانعت از سفر

چنانچه مسافر بلیت هواپیما را خریداری نموده باشد و شرکت هواپیمایی به علت محدودیت های ایرلاین، مانع از سوار شدن مسافر گردد، شرکت هواپیمایی موظف به استرداد وجه بلیت و همین طور ارائه یک بلیت رایگان به مسافر است. بر اساس حقوق مسافر در پروازهای داخلی، این بلیت می بایست از نظر راستا و کلاس پروازی مشابه بلیت اصلی مسافر باشد. بعلاوه در صورتی که امکان انتقال مسافر به سایر شرکت های هواپیمایی وجود داشته باشد این امر بدون پرداخت هزینه و خسارت انجام می گردد.

ابطال پرواز

گاهی پیش می آید که شرکت هواپیمایی به دلایل فنی یا محدودیت های عملیاتی، یک پرواز را کنسل می نماید. در این صورت حقوق مسافر محفوظ است و جزئیات آن به توضیح زیر خواهد بود:

اگر ابطال پرواز تا یک هفته قبل از زمان پرواز باشد شرکت هواپیمایی موظف به استرداد کامل وجه بلیت خواهد بود. اگر ابطال از شش روز تا زمان پرواز باشد، شرکت هواپیمایی علاوه بر استرداد وجه بلیت موظف به پرداخت خسارت به مسافر نیز خواهد بود.

تاخیر در پرواز

تاخیر در پرواز یکی از بدترین اتفاق هایی است که ممکن است در سفر هوایی پیش بیاید. گاهی یک پرواز با تاخیری کوتاه انجام می گردد و گاهی مسافران مجبور هستند ساعت ها در فرودگاه منتظر بمانند. تاخیر در پرواز علاوه بر هدر دادن وقت مسافران، گاه می تواند منجر به خسارت های اقتصادی و به هم ریختن برنامه های مسافران گردد. در صورت تاخیر در پرواز، حقوق مسافر در پروازهای داخلی به چه صورت است و مسافران چه حقوقی دارند؟

طبق قوانینی که به وسیله سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی تدوین شده است در صورت تاخیر در پرواز، نماینده شرکت هواپیمایی باید در بین مسافران حضور پیدا کند و با احترام و متانت در خصوص تاخیر در پرواز و راهکار های جایگزین به مسافران اطلاع رسانی کند. بعلاوه شرکت هواپیمایی می بایست به وسیله سیستم اطلاعات پرواز، تاخیر در پرواز مربوطه را اطلاع رسانی کند تا تمام مسافران متوجه این اتفاق بشوند.

در صورتی که تاخیر در پرواز بیشتر از یک ساعت و کمتر از دو ساعت باشد ایرلاین موظف است از مسافران پذیرایی نوع اول (میان وعده) به عمل بیاورد. در صورتی که تاخیر بیشتر از 2 ساعت و کمتر از 4 ساعت باشد شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پذیرایی نوع اول، امکان برقراری تماس تلفنی برای مسافران را فراهم کند. بعلاوه بنا به تقاضای مسافر، شرکت موظف به تغییر پرواز خواهد بود و اگر مسافر تصمیم به انصراف از پرواز بگیرد وجه بلیت باید به صورت کامل به مسافر مسترد گردد.

در صورتی که به علت شرایط جوی و دلایل امنیتی و اضطراری پرواز با تاخیر بیشتر از 2 ساعت یا ابطال روبرو گردد شرکت هواپیمایی وظیفه دارد علاوه بر پذیرایی نوع اول، صرفا وجه بلیت را مسترد کند.

تغییر راستا اجباری

این امر در بعضی پروازها پیش می آید و مثلا به علت شرایط بد آب و هوا یا نقص فنی، هواپیما مجبور به فرود در فرودگاهی به غیر از فرودگاه مقصد می گردد. در این صورت شرکت هواپیمایی موظف خواهد بود مسافران را به فرودگاه مبدا یا مقصد برساند. در صورتی که مسافر درخواست کند به وسیله وسایل نقلیه زمینی مثل اتوبوس و قطار به مقصد برود ایرلاین بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی وظیفه دارد شرایط لازم را با پرداخت هزینه برای مسافر انجام دهد.

گم شدن و آسیب تماشا وسایل

امیدواریم این اتفاق هیچ برایتان پیش نیاید. اما گاهی پیش می آید که چمدان مسافر در پرواز یا در فرودگاه گم گردد یا آسیب ببیند. در این صورت حقوق مسافر در پروازهای داخلی به توضیح زیر است:

در صورت گم شدن یا آسیب تماشا وسیله و چمدانی که مسافر به قسمت بار سپرده یا باری که به عنوان بار همراه با خود به داخل کابین هواپیما برده، شرکت هواپیمایی بر اساس دستورالعمل پیمان ورشو که در تاریخ 19/8/1364 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده وظیفه دارد رضایت مسافر را تامین کند.

چنانچه بار مسافر دچار فقدان یا آسیب گردد ضروری است مسافر قبل از ترک فرودگاه گزارش مفقودی یا آسیب را به شرکت هواپیمایی ارائه کند و فهرست محتویات داخل چمدان را به آن ها گزارش دهد.

حقوق مسافران توانخواه

شرکت های هواپیمایی وظیفه دارند در چارچوب دستورالعمل های تخصصی، اقدامات مورد احتیاج را جهت ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی و ایمنی به مسافران توانخواه ارائه نمایند. مسافران توانخواه که به علت شرایط جسمی احتیاجمند سرویس های ویژه ای هستند در هنگام خرید بلیت هواپیما یا حداکثر تا 48 ساعت قبل از پرواز می بایست این امر را به اطلاع شرکت هواپیمایی مربوطه برسانند. توصیه می گردد مسافران توانخواه قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی تماس بگیرد و در خصوص نحوه ارائه خدمات اطلاع پیدا کند.

منبع: سازمان هواپیمایی کشور

منبع: الی گشت

به "مسافران هواپیما چه حقوقی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافران هواپیما چه حقوقی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید