معرفی 8 کتاب اساسی که به یادگیری عکاسی یاری می نمایند

به گزارش وبلاگ نت مالزی، هر کسی که در عصر کنونی دوربین دارد، ادعا می نماید که یک عکاس است. اما، عکاسی یک مهارت پیچیده و تخصصی است و احتیاج به آموزش، یادگیری و تمرین دارد. عکاسی، مانند شعر یا فلسفه، باعث می گردد که زمان زیادی را صرف آنالیز جزئیات کوچک زندگی کنید. شما به منابع قابل اعتمادی احتیاج دارید که بتوانید به عنوان یک عکاس قدم های روبه جلو بردارید. اینجاست که باید بدانید، انواع کتاب یادگیری عکاسی به یاری شما آمده اند. درواقع کتاب های عکاسی یک راه عالی برای الهام گرفتن و یادگیری تکنیک های نو هستند و بعلاوه به شما یاری می نمایند تا هنر عکاسی را بهتر درک کنید.

معرفی 8 کتاب اساسی که به یادگیری عکاسی یاری می نمایند

اگر شما یک عکاس غیرحرفه ای یا حرفه ای هستید و می خواهید مهارت های خود را در عکاسی تقویت کنید یا مطالب فوق العاده درباره این حرفه به قفسه کتاب خود اضافه کنید، در ادامه این مطلب فهرستی از 8 مورد از برترین کتاب یادگیری عکاسی را به شما معرفی نموده ایم.

1. نور سنجی در عکاسی

کتاب نور سنجی در عکاسی با عنوان انگلیسی Understanding Exposure اثر برایان پترسون اولین بار سال 1990 منتشر شد. برایان بیش از 30 سال عکاس بوده و 20 سال به تدریس عکاسی پرداخته است. او یک سبک تدریس منحصربه فرد را ارائه داده که یادگیری خلاقانه و سرگرم نماینده را برای همه عکاسان تضمین می نماید و درعین حال آن ها را به درجه های تازه عکاسی که فقط رویایش را داشتند ارتقا می دهد. این کتاب شامل تصاویر بسیاری است که مفاهیم را به خوبی نشان می دهد.

کتاب نور سنجی در عکاسی که جزو محبوب ترین اثر برایان پترسون است که مفاهیم پیچیده نوردهی در عکاسی را با زبانی ساده بیان می نماید و به خوانندگان اجازه می دهد تصاویری را که می خواهند ثبت نمایند.

این کتاب شامل درس هایی در خصوص هر یک از عناصر نوردهی-دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو و نحوه ارتباط آن با دو عنصر دیگر از نظر عمق میدان، تاری و عکاسی در نور کم یا در شب است. درک نوردهی نشان می دهد که همواره انتخاب های خلاقانه ای در خصوص نحوه نمایش عکس وجود دارد و این تصمیم به عهده عکاس است نه دوربین.

همان طور که هزاران عکاس قبلا آموخته اند، برایان درک این موضوع سخت نور سنجی را بسیار آسان نموده است. او در اولین درس، تفاوت واضح بین نورسنجی صحیح و نورسنجی خلاقانه را خواهید دید و یاد خواهید گرفت. ابتدا شما را با مکانیک دوربینتان آشنا می نماید؛ همه دکمه ها چه کار می نمایند؟ همه حالت های نوردهی چه می نمایند؟ تفاوت در حالت های میزان گیری چیست؟ در همان هفته اول بعلاوه خواهید آموخت که تنظیم نوردهی به صورت دستی چقدر آسان است و از سبک تدریس منحصربه فرد برایان و نقدها آموزنده، درک آسان رابطه بین F-Stop، سرعت شاتر و ایزو شگفت زده خواهید شد.

آیا با اصطلاح عمق میدان مشکل دارید؟ همان طور که دوره ادامه می یابد، بعلاوه شرح داده خواهد شد که چگونه فوکوس را روی سوژه قفل کنید. آیا تابه حال از عکس های تار وقتی آن ها را در کامپیوتر نمایش می دهید ناامید شده اید؟ بعدازاین کلاس دیگر این اتفاق برای شما نمی افتد! درواقع وقتی مطالعه این کتاب به خاتمه برسد، در کار با دوربین خود متخصص خواهید شد.

در قسمتی از کتاب نور سنجی در عکاسی می خوانیم:

2. رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی

کتاب رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی با عنوان انگلیسی The Art of Photography: An Approach to Personal Expression اثر یکی از نوابغ چاپ عکس، بروس بارنبام است که اولین بار سال 1994 منتشر و به وسیله صادق طاهری به فارسی برگردانده شد. بروس بارنبام به عنوان یکی از برترین عکاسان چشم انداز و معماری دنیا و برای چندین دهه یکی از برترین مربیان درزمینه عکاسی شناخته می شد. این اثر که تا به امروز بیش از 100 هزار نسخه از آن به فروش رفته، اغلب به عنوان خواندنی ترین، قابل فهم ترین و کامل ترین کتاب عکاسی توصیف شده است.

کتاب رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی با بیش از 200 تصویر زیبای عکاسی سیاه وسفید، رنگی و بعلاوه نمودارها و جداول متعدد، برای عکاسان مبتدی، میانه و پیشرفته که قصد فراوری آثاری متفکرانه، متفاوت و خلاقانه دارند، به عنوان یک کتاب مرجع شناخته می گردد. درواقع این کتاب مشهور و کلاسیک که عمیقا به جنبه های فنی، زیبایی شناختی، فلسفی و خلاقانه عکاسی می پردازد، آن قدر ملموس و کاربردی است که هر پاراگراف چیز مفیدی را به شما می آموزد.

در مقدمه کتاب رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی می خوانیم:

3. عکاسی پایه لنگفورد

کتاب عکاسی پایه لنگفورد؛ راهنمای عکاسان جدی با عنوان اصلی Langfords Basic Photography: The guide for serious photographers اثر مایکل لنگفورد برای اولین بار سال 1965 منتشر شد و از کار و حرفه بسیاری از عکاسان برجسته دنیا اطلاع داد. ازآنجایی که او از نزدیک با دوره های عکاسی و برنامه های امتحانی در تمام سطوح درگیر بود و درنتیجه به طور کامل متوجه شد که یک هنرجوی عکاسی به چه چیزی احتیاج دارد.

کتاب عکاسی پایه لنگفورد یک اثر پرفروش بین المللی با معروفیت طولانی مدت به عنوان کتاب درسی مقدماتی برای عکاسی است. نویسنده این اثر تضمین می نماید که خواننده نه تنها درک خوبی از تکنیک عکاسی داشته، بلکه درک عمیقی از اصول اولیه نیز دارد که به او یاری می نماید تا درک بهتری از نحوه عکاسی عالی داشته باشد. به این ترتیب، هم به عنوان یک کتاب درسی عالی برای دانشجویان عکاسی و هم به عنوان یک آغازگر و مرجع عالی برای علاقه مندان عکاسی عمل می نماید.

نویسنده در این کتاب که همه اطلاعات آن به سادگی شرح داده شده است، به شما نشان می دهد که چگونه لنزهای عکاسی از چند عنصر مونتاژ می شوند تا به تصحیح انحرافات نوری یاری نمایند. سپس، اجزای اصلی دوربین، تجهیزات میزان گیری و تنظیم نوردهی، حالت های مختلف استفاده از آن ها و نحوه جلوگیری از اشتباه معرفی و مورد آنالیز قرار می گیرد. این اثر هم چنین به شناخت و بهره برداری از ویژگی های بصری صحنه ها و قاب بندی آن ها به قوی ترین شکل ممکن می پردازند. اهمیت محتوای بصری و معنی در عکس ها نیز در این کتاب عالی مورد بحث قرار گرفته است.

کتاب عکاسی پایه لنگفورد یک همراه مفید و لذت بخش برای مبتدیان مشتاق و حرفه ای خواهد بود. درواقع خواندن کتاب هایی از این دست و تمرین آنچه از آن می آموزید، به این معناست که برای گرفتن یک عکس خوب احتیاجی به گرفتن ده ها یا صدها تصویر نیست و باید بتوانیم در گرفتن عکس های حرفه ای، ثابت قدم باشیم.

4. عکاسی سیاه وسفید

کتاب عکاسی سیاه وسفید با عنوان انگلیسی Black and White Photography اثر هنری هورنستاین اولین بار سال 1974 منتشر شد. آثار هورنستاین در گالری ها و موزه های ملی و بین المللی، از جمله موزه ملی تاریخ آمریکا در موسسه اسمیتسونین واشنگتن دی سی، به نمایش گذاشته شده است. هورنستاین زمانی که عکاسی را کشف کرد، در مسیر تبدیل شدن به یک مورخ بود. اولین پروژه بزرگ او، آنالیز یک مستند از مردم و شخصیت موسیقی کانتری بود که پس از آن متوجه شد، فرهنگ موسیقی کانتری در حال تغییر است. او نزدیک به یک دهه، در سراسر ایالات متحده سفر کرد و عکس های زیادی از هنرمندان و مخاطبان در بارهای هونکی تونک، جشنواره های فضای باز و پایکوبی های محلی ثبت نمود. مجموعه آثاری که هورنستاین خلق کرد، پرتره ای قابل توجه از دوره ای متمایز در تاریخ فرهنگی آمریکا گشت.

کتاب عکاسی سیاه وسفید یک کتاب آموزشی جامع است که تمام عناصر عکاسی را پوشش می دهد. کتاب های هنری هورنستاین به طور گسترده در دانشگاه های پیشرو، از جمله دانشکده طراحی پارسونز، هاروارد، ییل، پرینستون و MIT و بعلاوه در برنامه های آموزش مداوم مورداستفاده قرار گرفته است.

باوجوداینکه امروزه ابزارهای دیجیتال درزمینه عکاسی افزایش یافته، استفاده از فیلم به وسیله افرادی که حرفه ای نیستند رو به کاهش است و دانستن مفاهیم بنیادی عکاسی و استفاده از ویژگی های هنری آن به شناخت، تجربه و کار با تصاویر سیاه وسفید احتیاجمند است. این کتاب با ارائه یک مقدمه منحصربه فرد واضح، مختصر و کامل، یکی از محبوب ترین آثار آمریکا است که همه چیز را از اصول اولیه عکاسی گرفته تا تجهیزات، تکنیک ها، مواد و فرآیندها به صورت گام به گام در بر می گیرد.

در قسمتی از کتاب عکاسی سیاه وسفید می خوانیم:

5. تاریخ عکاسی

کتاب تاریخ عکاسی با عنوان انگلیسی The history of photography اثر مورخ هنر، نویسنده و عکاس آمریکایی، بیومونت نیوهال است که اولین بار سال 1949 منتشر شد. او از سال 1948 تا 1958 به عنوان متصدی موزه بین المللی عکاسی در خانه جورج ایستمن، سپس به عنوان مدیر آن از سال 1958 تا 1971 خدمت کرد. نیوهال در حالی که در خانه ایستمن بود، مسئول جمع آوری یکی از بزرگ ترین مجموعه های عکاسی در دنیا بود.

این اثر درخشان و علمی، یکی از مهم ترین، جامع ترین و دقیق ترین گزارش ها درزمینه عکاسی بوده و به عنوان اثر کلاسیک در این زمینه موردستایش قرار گرفته است. نیوهال به خاطر دستاوردهایش در مطالعه تاریخ عکاسی، جوایز متعددی را دریافت کرد.

هیچ کتاب و هیچ نویسنده دیگری نتوانسته است تکامل زیبایی شناختی هنر عکاسی را با نوآوری های فنی آن با چنین ترکیب جذابی از وضوح، دانش و اشتیاق مرتبط کند. نیوهال در این اثر، به وسیله بیش از 300 اثر از عکاسان چیره دستی مانند ویلیام هنری فاکس تالبوت، ‫تیموتی سالیوان، جولیا مارگارت کامرون و بسیاری دیگر، مطالعه جامع و جذابی از روش ها و پیشرفت های مهم در رسانه از زمان اولین عکس ها در سال 1839 ارائه می نماید. نویسندگان و متصدیان، نزدیک به پنجاه سال پس از انتشار کتاب تاریخ عکاسی موضوعاتی را که او در خصوص آن ها تحقیق نموده بود را بسط دادند یا کاستی های آن را تکمیل کردند.

پشت جلد کتاب تاریخ عکاسی آمده است:

شاید می اندیشیم هر آنچه را که باید درباره تاریخ عکاسی بدانیم، می دانیم حتی ممکن است بر این باور باشیم که آن را خوب میدانیم اما با خواندن این کتاب درمی یابیم که چیزهای زیادی را نادیده گرفته ایم و این نادیده های ظریف تاثیر عمیقی بر درک و کنش عکاسانه ما تاریخ عکاسی بیامونت نیوهال/ ترجمه آذرنوش گذارده است. مسیر عکاسانه ما در نیم قرن اخیر می توانست غضنفری/ 1397 آگاهانه تر و مطلوب تر به اکنون خود برسد.

انتشار این کتاب در دوره ای که بعضی مرور دوباره و ترجمه کتابی چنین دقیق و موجز از تاریخ عکاسی دنیا غرب را برای به روز شدگی ضروری ندانسته و تنها ترجمه های آخرین ها را شایسته تر می دانند تلنگری است که از بلوغ جامعه عکاسی ما در بازگشت به گذشته به منظور تصحیح کاستی های قبلی خبر می دهد اینک باید شاد بود که فرهنگ عکاسی ما نیز کتاب ارزشمند تاریخی بیومونت نیوهال را در اختیار دارد. این کتاب برای کسانی که در همهمه پدیداری تحولات سریع در حوزه های نظری عکاسی کماکان به عمق و اعتبار و ریشه های رخ دادها نه به عنوان متغیری تاریخی و ناکارآمد، بلکه به مثابه ابزاری پویا برای نگرش به وضع دنیا و ایران اهمیت می دهند، بسیار بدکار می آید.

6. 101 نکته برتر عکاسی دیجیتال

کتاب 101 نکته برتر عکاسی دیجیتال با عنوان انگلیسی Michael Freemans Top Digital Photography Tips نوشته مایکل فریمن یکی از 25 کتاب برتر عکاسی است که اولین بار سال 2008 منتشر و به وسیله مژگان الماسیان به فارسی برگردانده شد. این عکاس و نویسنده مشهور بین المللی، برای اولین بار تمام نکات و رازهایی را که بیشتر عکاسان حرفه ای نمی خواهند شما بدانید را فاش می نماید.

هر عکاسی که تازه آغاز به کار نموده است باید بیاموزد که چگونه از دوربین خود بیشترین استفاده و بهره را ببرد. عکاسان با تمام سطوح مهارت، از آماتور گرفته تا بسیار حرفه ای، توصیه های بسیار ارزشمندی را در کتاب 101 نکته برتر عکاسی دیجیتال خواهند یافت. نویسنده در این اثر شرح می دهد که چگونه از دوربین دیجیتال خود به طور موثر و خلاقانه استفاده نموده و مانند یک حرفه ای کارکشته فکر کنید و عکس بگیرید. این اثر نه تنها جنبه های فنی، بلکه جنبه های شخصی و الهام بخش عکاسی چشم انداز را نیز پوشش می دهد.

درواقع کتاب 101 نکته برتر عکاسی دیجیتال همه چیز از عکاسی در شرایط آب و هوایی نامناسب، تنظیمات نورپردازی پیچیده و عکس برداری برای عمق میدان گرفته تا تعمیر فایل های آسیب دیده را پوشش می دهد.

7. درباره ی عکاسی

کتاب درباره عکاسی با عنوان انگلیسی On Photography مجموعه ای از مقالات سوزان سونتاگ است که اولین بار سال 1977 منتشر شد. سونتاگ که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان عصر مدرن شناخته می گردد، در این اثر دیدگاه هایش را درباره تاریخ و نقش امروزی عکاسی در جوامع سرمایه داری از دهه 1970 را بیان می نماید. او بعلاوه تاریخ عکاسی آمریکا را در رابطه با مفاهیم ایده آلیستی آمریکا که به وسیله والت ویتمن مطرح شده است را آنالیز نموده و این ایده ها را تا مفاهیم زیبایی شناختی دهه 1970، به ویژه در رابطه با آربوس و اندی وارهول دنبال می نماید.

کتاب درباره عکاسی یکی از شناخته شده ترین و تاثیرگذارترین آثار در میان جامعه عکاسی است که شما را وادار می نماید هر آنچه که درباره نحوه عکاسی می دانید را هم زیر سوال ببرید. این اثر درخشان، سال 1977 برنده جایزه ملی منتقدان کتاب برای نقد شد و در بین 20 کتاب برتر سال 1977 به وسیله ویراستاران مجله نیویورک تایمز بوک ریویو انتخاب گشت.

در بخشی از کتاب درباره عکاسی می خوانیم:

8. عکاسی خیابانی

کتاب عکاسی خیابانی با عنوان انگلیسی Street Photography اثر یکی از عکاسان خیابانی شناخته شده، اریک کیم است که اولین بار سال 2015 منتشر شد. تصاویر شگفت انگیز را می توان در همه جا، همواره و با ساده ترین تجهیزات ثبت کرد. تنها چیزی که احتیاج دارید یک دوربین عکاسی، علاقه به انجام کارهای روزمره مردم عادی و البته این کتاب است.

عکاسی خیابانی همه چیز در خصوص کشف چیزهای شگفت انگیزی است که بیشتر ما آن قدر درگیر مسائل زندگی هستیم، متوجه آن نمی شویم. اریک کیم یک عکاس خیابانی است که وبلاگ و کارگاه هایش به محبوب ترین منابع امروزی برای افراد مشتاق تبدیل شده اند. شخصیت پرجنب وجوش و بخشنده اریک به طور جدانشدنی در رویکرد او به عکاسی و آموزش تنیده شده است. این کتاب نه تنها دانش گسترده اریک در عکاسی خیابانی را نشان می دهد، بلکه اعتقاد استوار او را نیز نشان می دهد که با ابزار و کوشش، شما نیز می توانید توانایی های عکاسی خود را بیشتر توسعه دهید.

درواقع کتاب عکاسی خیابانی همه چیزهایی را که برای توسعه مهارت های عکاسی خیابانی خود به آن احتیاج دارید، به اشتراک می گذارد؛ اینکه چگونه به ترس خود را از عکاسی در مکان های عمومی غلبه نمایید، در خصوص انتخاب وسایل خود و تکنیک های الهام بخش برای کشف زیبایی در دنیای روزمره هم نکاتی ارائه شده است و حتی یاد خواهید گرفت که چگونه سبک خود را پیدا کنید. اگر به عکاسی خیابانی علاقه دارید یا می خواهید بدانید که چگونه از غریبه ها در مکان عمومی عکس بگیرید، این کتاب برای شما نوشته شده است.

در بخشی از کتاب عکاسی خیابانی می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ

به "معرفی 8 کتاب اساسی که به یادگیری عکاسی یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 8 کتاب اساسی که به یادگیری عکاسی یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید