هفت هزار سال هنر فلزکاری به روایت موزه آذربایجان

به گزارش وبلاگ نت مالزی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از نمایش آثار تاریخی مربوط به هنر فلزکاری در نمایشگاه موزه آذربایجان تبریز طی ایام نوروز 98 خبر داد.

هفت هزار سال هنر فلزکاری به روایت موزه آذربایجان

به گزارش وبلاگ نت مالزی به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار در خصوص نمایشگاه هفت هزار سال هنر فلزکاری به روایت موزه آذربایجان گفت: کاربرد فلز در هفت هزارسال قبل، در ترکیب بندی و شکل گیری تمدن بشری، جایگاه بسزایی داشته و نقش عمده ای را ایفا کرده است.

آبدار ادامه داد: با توجه به اینکه فلز همیشه به عنوان یکی از مهمترین شواهد در پژوهش های علمی باستان شناسی مورد استفاده قرار گرفته است، لذا کشف فلز و دستیابی به معادن آن در قدیمی ترین زمان ها در ایران صنعتی را پی افکند که مشخصاتی کاملا متفاوت با صنعت روز یعنی سفالگری داشت.

وی با بیان اینکه تاریخ هفت هزار سال فلزکاری در ایران گواه روشنی بر دستیابی هنروران ایران زمین به هنری تازه و تکامل آن در طی هزاران سال گذشته است، اضافه نمود: بر اساس بررسی های باستان شناختی و کشف اشیاء متنوع فلزی، این دوران تاریخی را می توان دوران شکوفایی هنر فلزکاری ایران نامید.

آبدار با اشاره به اینکه دوره های استفاده بشر از فلز به 3 دوره مهم مس وسنگ، مفرغ و آهن تقسیم می شود، از حضور آثار فلزی مربوط به این دوره ها در نمایشگاه مذکور موزه آذربایجان خبر داد و گفت: نمایشگاه حاضر، نمونه دستاورد کاوش های باستان شناسی در مناطق باستانی مهم کشور است که شامل آثاری از لرستان به عنوان سرزمین مفرغ که به واسطه این آثار در سطح دنیا شهرت دارد و نیز آثاری ازظروف و زیورآلات طلا و نقره از ادوار مختلف تاریخی ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه مهم ترین و گویاترین آثار این مجموعه متعلق به شمال غرب کشور است، ادامه داد: شمال غرب کشور همیشه در تاریخ به عنوان یکی از مهمترین مبادی ورود مهاجران دارای اهمیت ویژه ای بوده و محوطه های باستانی بسیار شاخصی را در خود جای داده است، لذا مهم ترین آثار این مجموعه متعلق به این منطقه است که در محوطه های استقراری چون تپه های حسنلو، یانیق، سایت موزه عصر آهن تبریز و خداآفرین مورد کاوش های علمی باستان شناسی قرار گرفته اند.

نمایشگاه هفت هزار سال هنر فلزکاری به روایت موزه آذربایجان طی ایام نوروز 98 در تالار اسماعیل دیباج موزه آذربایجان از ساعت 9 الی 19 پذیرای گردشگران نوروزی استان خواهد بود.

منبع: میراث آریا

به "هفت هزار سال هنر فلزکاری به روایت موزه آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت هزار سال هنر فلزکاری به روایت موزه آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید