یک سفر با سه آبشار

به گزارش وبلاگ نت مالزی، گرمای تابستان جان می دهد برای رفتن زیر یک آبشار خنک تا هم گرما از سر بیرون رود و هم روح و جان آدمی زنده گردد. از این گردشگاه های خنک در ایران کم نیست، به لطف بلندای

یک سفر با سه آبشار

راهنمای گشت و گذار در آبشارهای شلماش سردشت

گرمای تابستان جان می دهد برای رفتن زیر یک آبشار خنک تا هم گرما از سر بیرون رود و هم روح و جان آدمی زنده گردد. از این گردشگاه های خنک در ایران کم نیست، به لطف بلندای کوهستان زاگرس و برف و یخ زمستانی در این کوهستان ها، از این آبشارها در منطقه ها غربی فراوان شکل گرفته اند. آبشار شلماش در جنوب غربی استان آذربایجان غربی، یکی از همین آبشارهاست که جنگل های سبز و متراکم و عمق یک دره تنگ، آن را زیباتر نموده و خوشایندی خنکایش را بیشتر. البته آبشار شلماش یک آبشار نیست، 3 آبشار است که هر کدام با بلندایی 15 متری، در تنگه باریکی جریان دارند. این آبشار، یکی از شاخه های رودخانه زاب کوچک است که از کوه های بلند پیرانشهر سرچشمه می گیرند و بعد از فرو ریختن از صخره های بلند، راه خودشان را می گیرند و به رودخانه می پیوندند. منطقه سردشت آن قدر خنک است که تازه از اوایل تابستان، سفر به آن دلچسب می گردد، اگر راهی این منطقه می شوید، ردیف آبشاری شلماش را نباید فراموش کنید.

نکته

فرهنگ توقف

هنگام استفاده از پارکینگ، فضای اضافی اشغال نکنید تا خودروهای بیشتری از این فضا استفاده نمایند. اگر افراد سالمند همراه دارید، بهتر است سراغ تماشای آبشارهای دوم و سوم نروید؛ چون پله ها بلند و پرتعدادند. به علت آلودگی های احتمالی، بهتر است از آب آبشار ننوشید. اگرچه جهت تماشای آبشارها سیمان شده، اما بهتر است کفش مناسب پایتان کنید.

چطور برسیم؟

سردشت کوهستانی

برای رسیدن به سردشت، بسته به اینکه از کجای ایران می آیید، جهتتان فرق دارد اما مقصد، شهرستان سردشت است.

خودروی سواری:

اگر از سمت آذربایجان می آیید، می توانید تا شهر میاندوآب بروید و بعد از گذشتن از شهرهای بوکان، سقز و بانه به سردشت بروید. از بانه تا سردشت 50 کیلومتر جاده پرپیچ و خم در پیش دارید که احتمالاً یک ساعته آن را طی خواهید کرد و از شهر سردشت هم تا پای آبشار حدود 20 دقیقه راه است. اگر هم از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی ایران بیایید، باز هم باید تا بانه بروید. اگر مبدأ حرکت تان تهران است، بعد از قزوین و زنجان باید تا بیجار بروید. از بیجار هم باید جهتتان را به سمت دیواندره کج کنید. از آنجا هم راهی سقز و بانه شوید و یک ساعت بعد از بانه به سردشت برسید.

وسایل نقلیه عمومی:

از بیشتر شهرهای ایران می توانید برای رسیدن به سردشت، سوار اتوبوس شوید. در سردشت هم می توانید دربست بگیرید و 5 هزار تومان بپردازید؛ البته روستای شلماش هم تاکسی خطی دارد، در سردشت و در چهار راه پیرانشهر می توانید سوار این تاکسی ها شوید و فاصله روستا تا آبشار را هم پیاده بروید.

کجا بگردیم؟

ملاقات با آبشارهای خروشان

آبشار شلماش، مجموعه ای از 3 آبشار است که به ترتیب در امتداد یک دره قرار دارند.

- آبشار اول:

وقتی به محوطه آبشار رسیدید، می توانید خودروتان را در پارکینگ پارک کنید. این پارکینگ نگهبانی دارد و برای هر خودرو 500 تومان ورودی می گیرد. در این محوطه، هم سرویس بهداشتی و آلاچیق وجود دارد و هم نمازخانه و بقالی؛ بنابراین می توانید زیر یکی از آلاچیق ها وسایلتان را بگذارید و راه بیفتید. آبشار اول حدود 45 متر ارتفاع دارد که طی سال ها ریزش، حوضچه هایی را درست نموده. جالب است که جهت رسیدن به این آبشار، نه سربالایی که سرازیری است؛ چون شما از بالای آبشار و دره ای که آبشارها در آن شکل گرفته اند، سر در آورده اید. حدود 5 دقیقه از پارکینگ تا آبشار اول راه دارید.

- آبشار دوم:

جهت دسترسی به آبشارها، یک راه باریک سیمانی است که به موازات جهت آب پایین می رود از آبشار اول به بعد، جهت پله ای می گردد؛ حدود 400 پله سیمانی که حفاظ های آهنی هم دارند، اگر می خواهید آبشارهای دوم و سوم را ببینید، باید به زحمت پایین رفتن از پله ها را به جان خریداری کنید، پله هایی که در برخی نقاط بلند و سخت می شوند.

- آبشار سوم:

این آبشار در پایان به رودخانه منتهی می گردد. بعد از کمی استراحت، راه برگشتی به جز همین پله های بلند ندارید. اگر می خواهید نمای 3 آبشار را با هم ببینید، باید از کوه روبه روی آبشارها بالا بروید.

کجا بمانیم؟

اقامت در میان درختان

می توانید روی سکوهای ورودی آبشار یا در نزدیکی درختان چادر بزنید. در غیر این صورت باید به سردشت یا بانه بروید. در سردشت می توانید به مهمانپذیر واحدی در خیابان امام، فلکه چشمه یا مهمانپذیر پوری در خیابان وحدت بروید.

منبع: نشریه سرزمین من، ش 14.

منبع: راسخون

به "یک سفر با سه آبشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سفر با سه آبشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید