100 ساعت محدودیت اینترنت در کشور

به گزارش وبلاگ نت مالزی، با فروکش کردن ناآرامی ها نخستین پرسش شمار زیادی از مردم این بود؛ اینترنت چه زمانی وصل خواهد شد؟ اینترنت در دومین روز اعتراضات به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین یعنی از ساعت شش بعد از ظهر روز شنبه 25 آبان با تصمیم شورای امنیت کشور (شاک) قطع شد.

100 ساعت محدودیت اینترنت در کشور

براساس گزارشی که نت بلاکس نهاد ناظر بر ترافیک اینترنت در جهان منتشر کرده است اینترنت در ایران با ظرفیت زیر 4 درصد قابل استفاده بود. استدلال مسئولان کشور در محدودیت اینترنت، کنترل ناآرامی ها بود؛ چرا که به گفته مسئولان رد و بدل کردن پیام ها و هماهنگی­ ها با هدف ایجاد اغتشاش و تخریب، بر بستر اینترنت صورت می گرفت. همچنین ارسال برخی فیلم ها و تصاویر به شبکه های تلویزیونی خارجی و اپوزیسیون نیز از همین طریق بود. بر همین اساس بود که دیروز سخنگوی قوه قضائیه عنوان داشت محدودیت اینترنت باید پیش از روز شنبه انجام می شد. اگرچه نمی توان از تأثیر فروکش کردن ناآرامی ها بعد از محدودیت اینترنت چشم پوشید، از سوی دیگر نمی توان تأثیر سوء محدودیت اینترنت بر زندگی عادی و شغلی افراد همچنین اختلال در کار ادارات، سازمان ها و نهادها و کسب و کارهای مرتبط را نادیده گرفت. از رد شدن لیست بیمه کارفرمایان به شرکت بیمه و دریافت وقت نوبت اینترنتی و فروش بلیت مراکز هنری و ورزشی گرفته تا کارهای بازرگانی و واردات و صادرات و سفرهای کاری و درمانی. چنانکه امروز رحمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از تأثیر منفی قطع دسترسی به سایت های خرید و فروش بلیت پرواز های خارجی خبر داد و گفت: دسترسی آژانس های مسافرتی و مردم به بلیت پرواز های خارجی کاملاً قطع شده است. البته آژانس ها به خاطر شبکه اینترنت داخلی (اینترانت) امکان خرید و فروش بلیت قطار یا هواپیما در جهت های داخلی را دارند، اما خیلی از مردم چنین دسترسی ای ندارند.به گفته وی بیشترین فروش آژانس ها هم از بلیت پرواز های خارجی است. حتی بلیت های رزرو شده قبلی را نمی توان صادر کرد. آژانس های مسافرتی مستأصل شده اند و امکان اطلاع رسانی هم ندارند، چون تنظیم چنین اطلاع رسانی هایی روی شبکه های مجازی اجرا شده بود. روز گذشته هم وزیر ارتباطات اذعان کرده بود محدودیت اینترنت بر کسب و کارهای نوین و اینترنتی تأثیر سوء زیادی داشته است؛ هر چند که هنوز آمار دقیقی از خسارت ها در این حوزه ارائه نشده است. بر همین اساس بود که یکی از پرسش های محوری وبلاگ نت مالزیی که امروز صبح به حیاط هیأت دولت دعوت شده بودند، زمان رفع محدودیت اینترنت بود.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش وبلاگ نت مالزی حاضر در حاشیه هیأت دولت اظهار امیدواری کرد در آینده ای بسیار نزدیک اینترنت کشور وصل شود. وی در پاسخ به این پرسش که قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است اظهار کرد: در شورای امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند. وی درباره زمان وصل شدن اینترنت نیز گفت: ان شاءالله اگر آرامش همین گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می شود.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حاشیه سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در سالن اجلاس سران در پاسخ به پرسشی مشابه گفت: اطلاعی درباره زمان رفع محدودیت اینترنت ندارم و در این زمینه باید از شورای امنیت کشور (شاک) سؤال کنید. وی درباره میزان خسارت وارده به فعالان کسب و کارهای نوپا در پی قطع و محدودیت اینترنت نیز اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: بزودی بررسی های لازم اجرا شده و درباره آمار و اطلاعات، اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین

به "100 ساعت محدودیت اینترنت در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 ساعت محدودیت اینترنت در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید