3 طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) در 4 مرحله ساده

به گزارش وبلاگ نت مالزی، نخودچی، چیپس نخود یا همان نخود شور مشهد به روش بازاری چند نام دیگر هم دارد: نخود برشته، نخودک، نخود کریسپی، نخود بوداده و … . نخود برشته یکی از، خوراکی شب یلدا و و بعلاوه آجیل مشکل گشا است. ما به شما روش تهیه نخود آجیلی، هم با استفاده از فر و هم بدون فر در ماهیتابه را یاد می دهیم. ضمناً نخود برشته را هم با نخود خام و هم کنسرو نخود می توانید به عنوان یک درست کنید. در مجله خبرنگاران با همراه باشید.

3 طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) در 4 مرحله ساده

مواد لازم برای تهیه نخودچی در فر (روش اول)

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
نخود ریزه1 لیوان فرانسوی دسته دار
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز یا پاپریکابه اندازه دلخواه
روغن زیتون1 قاشق غذاخوری
آبلیمو1 قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده سازی مواد: 24 ساعت

مدت زمان پخت نخود برشته در فر: 40 الی 50 دقیقه

مقدار کالری نخود برشته در 100 گرم: حدود 355 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه نخود پفکی آجیل

با طرز پخت نخودچی و مراحل آن همراه ما باشید. در ابتدای آغاز کار ذکر این نکته لازم است نخود مخصوص نخودچی به علت اینکه کوچک تر از نخودهای معمولی یا نخود آبگوشتی است به آن نخودچی به معنای نخود ریزه می گویند.

مرحله اول؛ خیساندن نخودها

در طرز تهیه نخودچی آجیل ابتدا از یک روز قبل باید نخودها را بعد از پاک کردن، بشویید تا گرد و خاکشان گرفته گردد. نخودها در یک ظرف بریزید و رویشان را با آب ولرم بپوشانید. به مدت 24 ساعت در آب نگه دارید تا هم ترد شوند و هم نفخ شان گرفته گردد. هر چند ساعت آب نخودها را عوض کنید و دوباره با آب ولرم پر کنید، طوری که آب روی نخودها را بپوشاند، چون با خیساندن، حجم نخودها زیاد می گردد.

در صورت تمایل می توانید انواع حبوبات از جمله نخود را به صورت و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله دوم؛ نخودها را چند دقیقه در آب بجوشانید

بعد از چند ساعت خیس خوردن، آب نخودها را دور بریزید و آبکش کنید. پوست نخود ها را هم جدا کنید و دور بریزید. بعد از خیس خوردن نخود پوست کندن آن آسان است و این کار باعث می گردد نخود برشته یکدست تری داشته باشید. نخودها را در یک قابلمه بریزید و روی آن ها را با آب ولرم بپوشانید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

10 دقیقه بعد از جوش آمدن آب، حرارت را قطع کنید. قرار نیست نخودها در این مرحله بپزند و نرم شوند. کافی ست از حالت سفت قبلی تا حدی خارج شوند.

مرحله سوم؛ مزه دار کردن نخودها

نخودها را در یک کاسه بریزید و با روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز یا پاپریکا مخلوط کنید تا طعم دار شوند.

مرحله چهارم؛ برشته کردن نخود در فر

فر را روشن و روی دمای 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و نخود ها را روی کاغذ بریزید. سینی را تکان دهید تا نخودها کل سطح سینی را بپوشانند. سینی را برای 15 دقیقه در فر قرار دهید و بعد از این مدت، سینی را بیرون بیاورید و دوباره با قاشق آن را به هم بزنید.

دوباره سینی را به فر برگردانید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دیگر بماند تا نخودها کاملا برشته شوند. 10 دقیقه بعد دوباره نخودها را زیر و رو کنید. بعد از این مدت یک نخود را تست کنید، اگر پخته بود سینی را بیرون بیاورید، اگر نه چند دقیقه دیگر برای برشته شدن زمان دهید.

بعد از بیرون آوردن سینی از فر کمی که نخودها از حرارت افتادند، می توانید آنها را با کشمش، مخلوط و سرو کنید.

در صورت تمایل می توانید آبلیمو، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و کشمش و مویز را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی

مواد لازم برای تهیه نخود برشته با کنسرو نخود (روش دوم)

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
کنسرو نخود آبگوشتی2 عدد
روغن زیتون2 قاشق غذاخوری
نمکبه اندازه لازم
فلفل سیاه، فلفل قرمز و پاپریکاروی هم 2 تا 4 قاشق چای خوری

طرز تهیه نخود برشته با کنسرو نخود

برای تهیه این نخود برشته ترد و خوشمزه ابتدا باید فر را با دمای 204 درجه سانتی گراد روشن کنید. نخودها را آبکشی و با دستمال خشک کنید تا ظاهری مات پیدا نمایند. سپس یک کاغذ روغنی کف سینی فر قرار دهید. نخودها را با نمک و روغن زیتون مزه دار کنید و با دست مخلوط کنید تا کاملا طعم بگیرند.

نخودهای مزه دار شده را در سینی بریزید و برای 20 تا 30 دقیقه در فر قرار دهید. بعد از اینکه نخودها برشته و طلایی شدند، ادویه دلخواه مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید و خوب نخودها را مخلوط کنید. بهتر است نخود برشته را تا زمانی که گرم و ترد هستند، مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: 2 روش طرز تهیه نخود آب

روش تهیه نخودچی آجیل یا نخود برشته بدون فر در ماهیتابه (روش سوم)

مرحله اول؛ خیس کردن نخود و پوست گرفتن آن

برای این روش طرز تهیه نخود برشته بدون فر باید نخود ها را مانند روش اول 24 ساعت بخیسانید و سپس آبکش کنید. پوست نخودهای خیس خورده را جدا کنید. آنها را 10 دقیقه در قابلمه بپزید و آبکش کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن نخود با روغن در تابه

در یک تابه تفلون کمی روغن سرخ کردنی بریزید و بعد از اینکه داغ شد، نخود را اضافه کنید و هم بزنید تا روغن، کل نخودها را بپوشاند و آغشته شوند.

مرحله سوم؛ اضافه کردن ادویه ها به نخودچی

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز یا فلفل پاپریکا را روی نخودها بپاشید و هم بزنید تا به صورت یکنواخت روی همه نخودها پخش شوند. به مدت 5 تا 8 دقیقه به تفت دادن نخودها در تابه ادامه دهید تا کاملا سرخ شوند. سپس نخودچی را به همان صورت گرم سرو کنید.

کالری نخودچی چقدر است؟

نخودچی کالری بالایی دارد و با هر 100 گرم نخودچی، حدود 355 کالری وارد بدن می گردد. بنابراین مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن خواهد شد. البته 100 گرم نخودچی حجم بالایی دارد اما اگر به صورت آجیل مصرف گردد می تواند خواص و فواید زیادی برای سلامتی افراد داشته باشد.

نخودچی میان وعده ای مغذی است و به عنوان میان وعده و دسر برای افرادی که مشکل اضافه وزن ندارند و بچه ها بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: 9 مورد از برترین غذاهای مقوی در رژیم غذایی کودک

فوت و فن خوشمزه شدن نخودچی

چاشنی و ادویه نخودچی چیست؟

انواع چاشنی و ادویه برای مزه دار کردن نخودچی می توانید بهره ببرید؛ از آبلیمو یا حتی گرد لیمو گرفته تا فلفل سیاه، فلفل قرمز و فلفل پاپریکا یا پاپریکای دودی. بعضی هم به نخودچی ادویه کاری اضافه می نمایند. افزودن این ادویه و چاشنی ها به نخودچی به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارند.

منبع: افق کوروش

به "3 طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) در 4 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه نخود برشته (نخودچی آجیل بو داده) در 4 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید