آشنایی با گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس

به گزارش وبلاگ نت مالزی، میراث آریا/ این خبر به جهت آشنایی با گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس برای شما نگارش شده است.

آشنایی با گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس

سفر کردن از آرزوهای دیرینه انسان ها بوده است. انسان ها فارغ از محدودیت های ذهنی و جسمی خود در پی آن هستند تا دنیا و طبیعت را کشف و با فرهنگ ها و تاریخ جوامع آشنا شوند. براساس آمار سازمان بهداشت دنیای، حدود 15 درصد جمعیت زمین دارای معلولیت هستند. این افراد هم درست مانند سایر انسانها در پی سفر کردن و تجربه لذت بخش گردشگری هستند.

به همین علت مفهوم گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس (Accessible Tourism) در سال 2009 مطرح شد. این مفهوم زیرساخت های لازم برای گردشگری در تمام منطقه ها را فراهم می نماید تا همه انسانها بدون توجه به سن، نژاد، معلولیت جسمی و ذهنی بتوانند در میان کشورها سفر و دنیا را کشف نمایند.

مفهوم گردشگری گردشگری در دسترس، گردشگری برای همه و گردشگری دسترس پذیر به انطباق محیط ها، محصولات و خدمات گردشگری با احتیاج همه افراد جامعه می پردازد و سبب می گردد همه افراد بتوانند از خدمات استفاده نمایند و لذت ببرند.

این نوع گردشگری با فراهم کردن تسهیلات مورد احتیاج افراد معلول، نابینا، ناشنوا، لال و حتی افراد مسن، زنان باردار و بچه ها این امکان را ایجاد می نماید تا همه از کودک تا افراد ناتوان بتوانند از امکانات گردشگری به صورت عادلانه و با حفظ کرامت خود بهره ببرند.

در گردشگری برای همه، تمامی خدمات، محصولات و محیط ها بگونه ای طراحی و آماده می شوند که همه افراد فارغ از محدودیت های جسمی و ذهنی خود بتوانند از آنها استفاده نمایند. هتل ها، موزه ها و شرکت های بسیاری در سراسر دنیا در کوشش هستند تا خدمات و محصولات خود را متناسب با این افراد ارائه نمایند. در حقیقت گردشگری در دسترس به این معناست که همه افراد حق برابری برای لذت بردن از سفر دارند و بازدید از تمام جاذبه های گردشگری چه طبیعی، چه تاریخی و چه فرهنگی باید برای همه امکان پذیر باشد. درست است که محدودیت هایی وجود دارد، اما با رعایت بعضی نکات میتوان گردشگری در دسترس را اجرا کرد.

برای آنکه همه افراد بتوانند در مقصد سفر خود به ماجراجویی رفته و از سرگرمی ها و بازدید جاذبه ها لذت ببرند، احتیاج دارند تا امکانات مورد احتیاج آنها فراهم باشد. برای مثال برای بازدید از موزه ها، وجود راهنمای صوتی به افراد ناشنوا یاری خواهد نمود. سازمان های گردشگری با فراهم کردن امکانات مورد احتیاج این افراد از حمل ونقل در شهر تا اقامت در هتل ها و بازدید از جاذبه ها، می توانند به آنها یاری نمایند تا سفر آسان و لذت بخشی را تجربه نمایند.

فراموش نکنیم همه افراد بدون توجه به محدودیت های جسمی و ذهنی حق برابری برای لذت بردن از سفر و بازدید از همه اماکن گردشگری را دارند که باید برای تحقق آن، گردشگری برای اقشار مختلف مناسب سازی گردد. گردشگری در دسترس یعنی دسترسی هر فردی به راحتی و بدون احتیاج به یاری دیگران. هنگامی که یک فرد معلول بتواند به راحتی وارد یک مکان یا ساختمان گردد از امکانات آن مکان به راحتی استفاده نماید. آن هنگام می توانیم ادعا کنیم گردشگری در دسترس را اجرا نموده ایم.

توسعه گردشگری در دسترس به بسترسازی، سرمایه گذاری و بودجه های اختصاصی احتیاجمند است تا به حد مطلوب دست یابد. تسهیلات لازم باید در این زمینه فراهم گردد.

چالش اصلی گردشگری در دسترس آشنانبودن با احتیاجهای این قشر از جامعه است که گاهی باعث وارد شدن لطمات روحی و فیزیکی به این افراد می گردد. ایجاد دسترسی و مناسب سازی در بخشهای مختلف بناهای تاریخی مانند راه پله ها، رمپ، بالابر، سرویس های بهداشتی و نیز برطرف کاستی ها در هتل ها و ایجاد مراکز گردشگری با رعایت استانداردهای مربوط به استفاده رده های سنی مختلف و افراد کم توان از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه گردشگری در دسترس انجام می گردد.

وجود سامانه راهنمای صوتی در آثار تاریخی، وجود تابلوهای راهنمای گردشگری مصور و حضور راهنمایان انسانی در بعضی اماکن تاریخی از دیگر امکاناتی است که در زمینه گردشگری در دسترس میسر شده است.

گردشگری سلامت هم راستا با توسعه گردشگری در دسترس است. ایجاد شهرک های سلامت و رونق گردشگری سلامت در راستای توسعه گردشگری در دسترس و جذب گردشگری درمانی است. دسترسی آسان به امکانات بهداشتی و درمانی، همه جانبه بودن و در برگیری همه راهکارها و روش های درمانی، توزیع عادلانه خدمات سلامت، دسترسی آسان به کلینیک های بهداشتی درمانی و تخصصی، محیط آزمایشگاهی، برطرف همه احتیاجهای پزشکی-بهداشتی در یک مکان از جمله ویژگی های شاخص شهرک های سلامت است و علاوه بر اشتغالزایی این شهرک ها برای پزشکان و کادر بهداشت و درمان، این گردشگری موجب توسعه و اشتغالزایی سایر خدمات و مشاغل که در حاشیه شهرک های سلامت امرار معاش می نمایند نیز شده است.

منبع: همگردی

به "آشنایی با گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گردشگری برای همه یا گردشگری در دسترس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید