اشباحی که نقاب بر چهره می زنند

به گزارش وبلاگ نت مالزی، کتاب نو؛ نمایش کلاسیک ژاپن توسط نشر قطره منتشر شد. این کتاب پژوهشی است درباره شیوه نمایش رازآلود نو که از انواع نمایش سنتی ژاپن است.

اشباحی که نقاب بر چهره می زنند

به گزارش وبلاگ نت مالزی، هر چند این روزها کمتر جوان ژاپنی ممکن است پایش به سالن نمایش نو باز گردد، اما در این میان، افراد فرهیخته و علاقمند به فرهنگ ژاپن و گردشگرانی که می خواهند مختصر و مفید با این فرهنگ آشنا شوند، حتما سراغی از این نمایش می گیرند و ساعتی را به تماشای آن می نشینند.

تئاتر نو در کنار کابوکی، کیوگن و نمایش عروسکی بونراکو، یکی از انواع نمایش کلاسیک ژاپنی است. خاستگاه این نمایش را جشنهای قومی می دانند و ظاهرا تئاتر نو در قرن های چهاردهم و پانزدهم میلادی به شکل امروزیش درآمد. شیته یا بازیگران این نمایش، نقاب بر چهره دارند و نقش زنان را هم مردان نقابدار بازی می نمایند. نقاب در این نمایش، تنها ابزاری برای تغییر چهره نیست و کارکرد آن با گریم در تئاتر کابوکی متفاوت است. موسیقی، حرکت و حتی پایکوبی در این نوع نمایش، گاه آمیخته با نوعی سکون است و تداعی گر ذن بودیسم که برای بسیاری تماشاگران، آرامش بخش و رخوت آور است.

در شرح کتاب آمده است: نمایش نو Noh را قلب فرهنگ ژاپنی می دانند چرا که در این نمایش رازآلود مجموعه ای از آیین ها، اندیشه ها و هنرهای ژاپنی درهم آمیخته اند؛ از سوی دیگر، نماش نو از قلل مرتفع تاریخ نمایش دنیا به شمار می آید و بارها و بارها با تراژدی های یونانی مقایسه شده است. بنابراین جای تعجب نیست که تقریبا تمام جریان های پیشرو تئاتری در قرن گذشته نسبت به نو واکنش نشان داده اند و از این نمایش تاثیر پذیرفته اند.

کتاب نو؛ نمایش کلاسیک ژاپن، نوشته موتسو تاکاهاشی و ترجمه مرتضی غفاری است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اشباحی که نقاب بر چهره می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشباحی که نقاب بر چهره می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید