امید به توسعه گردشگردی شهر اَرَد با ثبت آثار تاریخی

به گزارش وبلاگ نت مالزی، ثبت برکه چهارانبار آرد در فهرست میراث فرهنگی کشور نشانی از اهمیت دادن به هویت شهرهاست که این آثار ارزشمند را از دخالت های نابجای انسانی حفظ می کند و گردشگری را رونق می دهد.

امید به توسعه گردشگردی شهر اَرَد با ثبت آثار تاریخی

نیمه دی ماه سال 1397 بود که خبر تلاش برای ثبت برکه چهار انبار اَرَد و آسیاب نصیرآباد چندصدساله در فهرست میراث فرهنگی کشور به سرعت در رسانه های منطقه ای پیچید. این مسئله، اهمیت حفظ آثار طبیعی و تاریخی این آب انبار در اَرَد را بیش از پیش آشکار ساخت. میراث فرهنگی، شالودهٔ فرهنگ هر شهری است و بی شک سرزمین کهنی چون اَرَد با تاریخی چندهزارساله، نیازمند مجموعه ای قدرتمند و پرتوان برای حراست از آثار ارزشمند طبیعی و تاریخی آن است.

برکه چهار انبار اَرَد به عنوان نخستین اثر تاریخی شهر اَرَد، 7 اردیبهشت 99 به ثبت آثار تاریخی کشوری رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

دربارهٔ چهار انبار اَرَد

چهار انبار اَرَد متفاوت ترین آب انبار در سطح شهرستان است. این آب انبار در محوطه باز با سقف گنبدی و چهار آب انبار در چهار سو به شکل متصل به آب انبار مرکزی ساخته شده است. مخزن در آب انبارهای متصل به صورت مستطیلی و در مرکز استوانه ای است و همچنین طاق ها به شکل هلالی در سردرها و در دهانه ها به شکل تیزه دار ساخته شده است. این آب انبار متعلق به اوایل قاجاریه است. آسیاب نصیرآباد اَرَد نیز از آثار دوره اسلامی است.

ثبت اولین آثار تاریخی اَرَد، آغاز راهی بی خاتمه

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ثبت اولین آثار فرهنگی و تاریخی در شهر اَرَد، مصمم است با اهمیت دادن به هویت شهرها، این آثار ارزشمند را از دخالت های انسانی حفظ کند. ثبت برکه چهار انبار اَرَد به عنوان اولین آثار باستانی تاریخی ثبت شده شهر اَرَد در فهرست میراث فرهنگی، از یک سو قدردانی از مردمان سخت کوش این دیار و از سوی دیگر برجسته کردن هویت تمدن و تاریخ این منطقه گرمسیر کشوری است. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می خواهد از میراث نیاکان ما حفاظت و پاسداری شود و ما آن را که از گذشتگانمان به ما رسیده همچنان سرافراز و ماندگار در اختیار آیندگان قرار دهیم. آثار تاریخی، فرهنگی و تمدن های به جامانده از پیشینیان مانند جنگل ها، قنات ها، بناها، سراها، رواق ها، مناره ها، گلدسته ها، آب ها و….. بخشی از تاریخ اَرَد است که باید از آن پاسداری کرد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران برکه چهار انبار اَرَد را تمدنی ارزشمند معرفی کرده است. حالا ثبت اولین اثر تاریخی اَرَد، نقطه عطفی برای مدیران شهری است که کمر همت ببندند و اَرَد را آن طور که شایسته نامش هست به تمام کشور معرفی کنند. حالا دیگر اَرَد، یک هویت ملی (و نه فقط شهری) است و باید همچون دیگر شهرها که ثروت های انبوهی را به واسطه گردشگری پایدار به دست آورده اند، قدم در میدان بگذاریم و گردشگران را از سراسر کشور به سوی اَرَد جلب کنیم. شهرهای تاریخی برجسته ای از نظر بافت تاریخی در ایران وجود دارند که به علت ضعف مدیریت ها و بی برنامگی ها غریب مانده و این غریبی نه فقط در کشور که حتی بعضاً در شهر ما هم دیده می شود.

آنچه آثار شهر اَرَد را کشوری کرده، قطار شهری و زیرگذر و بزرگراه نیست. امکان ساخت این تجهیزات مدرن در همه جا امکان پذیر و میسر است، اما خلق چنین آثار ارزشمند تاریخی هرگز تکرار شدنی نیست. با این وجود، مسئولین شهری در اَرَد، در امر حفاظت از حداقل سه اثر تاریخی و معروف خود، خصوصاً محوطه هایی که در مناطق شهری قرار دارند، چندان پیروز عمل نکرده و ثبت این آثار ضمانتی برای بهبود شرایط حفاظت و نگهداری آن ها در قیاس با زمان قبل از ثبت آن ها به وجود نیاورده است.

به طور کلی می توان گفت توجه و به تصویر کشیدن ارزش های شهری می تواند مبنایی برای تصمیم گیری های مربوط به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی باشد. از دیگر سو می توان با اولویت بندی مداخله اجرایی پروژه های گردشگری فرهنگی با شناخت قابلیت مکان های میراث معماری و شهری با هدف بهبود شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ساکنان، در راستای حفظ و احیای هویت تاریخی شهر اَرَد شاهد تأثیر قابل توجهی بود.

گردشگران خوش ذوق و طبیعت شناسانی که از سراسر کشور به اَرَد قدم می گذارند، برای دیدن خیابان ها و پارک ها به اَرَد سفر نمی کنند، آن ها می آیند تا بافت های تاریخی و فرهنگی ما را نظاره کنند. آن ها می آیند تا با چشم خود ببینند چگونه یک بنای خشتی پس از قرن ها همچنان پایدار و پابرجا ایستاده و هویت خود را حفظ کرده است. آن هایی که به اَرَد سفر می کنند اول با هدف سفر به شهرهای بزرگ همچون لار، گراش، خنج و اوز قدم به این منطقه می گذارند و این یعنی هویت شهر تاریخی مثل اَرَد هویت تمام منطقه است.

مدیران شهری و متولیان این بخش در اَرَد باید بیم و ناامیدی را کنار بگذارند و امید و عشق به زادگاه را سرلوحه کار خود قرار دهند. اگر آثار فرهنگی اَرَد ثبت کشوری شده، باید کشوری هم فکر کنیم. لازم است کمر همت ببندیم و از این موقعیت عالی که در اختیار اَرَد قرار گرفته نهایت استفاده را ببریم. ثبت آثار تاریخی اَرَد در فهرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند نویدبخش گسترش دامنه توجه متولیان شهری به مقوله توسعه پایدار شهری بر بنیاد و مدار بافت تاریخی و کهن آن باشد.

منبع: میراث آریا

به "امید به توسعه گردشگردی شهر اَرَد با ثبت آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید به توسعه گردشگردی شهر اَرَد با ثبت آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید