تشنگی مشهد با دو طرح آبی تازه برطرف می گردد

به گزارش وبلاگ نت مالزی، استاندار خراسان رضوی گفت: گرفتن بخشی از سهمیه آب ترکمنستان و تسریع در عملیات احداث سد شوریجه از برنامه های تازه وزارت نیرو است.

تشنگی مشهد با دو طرح آبی تازه برطرف می گردد

به گزارش گروه استان های وبلاگ نت مالزی از مشهد، بنا بر اذعان استاندار و مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی علاوه بر طرح های انتقال آب از خلیج فارس و هزار مسجد و جایگزینی پساب با آب کشاورزی، گرفتن بخشی از سهمیه آب کشور ترکمنستان برای تأمین آب مشهد و تسریع در عملیات احداث سد شوریجه از برنامه های تازه وزارت نیرو برای حل بحران آب مشهد است.

با وجود کاهش شدید بارندگی ها و افت شدید منابع آب زیرزمینی دشت مشهد در چند سال گذشته، راه های متعددی برای تأمین آب مشهد پیشنهاد شده و بعضی از آن ها به صورت جدی در حال پیگیری است. انتقال آب از فرا حوضه یعنی اجرای طرح های انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس، طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد و طرح جایگزینی پساب مشهد با چاه های کشاورزی مهم ترین این طرح ها بوده است. اما روز های گذشته استاندار راه های تازهی را برای تأمین آب مشهد اعلام کرد، به طوری که گرفتن بخشی از سهمیه آب کشور ترکمنستان برای تأمین آب مشهد و تسریع در عملیات احداث سد شوریجه از برنامه های تازه وزارت نیرو برای حل بحران آب مشهد است.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در یک برنامه تلویزیونی از شبکه استانی با تأکید بر اهمیت استفاده از پساب مشهد، گفت: اکنون 70 درصد پساب مشهد تصفیه نمی گردد در حالی که بر اساس اعلام کارشناسان، با استفاده از این پساب تصفیه شده می توان 100 هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری و حتی آب موردنیاز در بخش صنعت را هم تأمین کرد.

او بابیان این که تأمین آب استان از دیگر بخش ها نیز مدنظر است، اضافه نمود: به عنوان مثال می توانیم با انجام توافقاتی، سهم ترکمنستان از آب سد دوستی را دریافت کنیم. این مسئله در دستور کار واقع شده است و در نشست اخیر مقامات دو کشور در تهران هم در این خصوص بحث هایی شد. بعلاوه به منظور تأمین آب مشهد، افزایش سرعت احداث سد شوریجه سرخس نیز مدنظر ما واقع شده است.

بیشتر بخوانید

استاندار خراسان رضوی در جلسه ای که به منظور آنالیز آخرین شرایط آب خراسان رضوی در دفتر استاندار برگزار گردید، با بیان این که برنامه یک ساله عملیاتی در حوزه تأمین و مصرف آب باید تدوین گردد، ادامه داد: در همین خصوص باید در قالب یک کارگروه، برنامه ها جنبه عملیاتی به خود بگیرد و برنامه ها و اقدامات زمان بندی گردد.

نظری اعلام کرد: ضروری است در یک سال آینده اقدامات اورژانسی برای مدیریت مصرف و تأمین آب انجام و از همین حالا برای شرایط بحرانی تر تدارک لازم دیده گردد.

علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درباره مذاکره با ترکمنستان برای سهمیه آب سد دوستی بابیان این که اکنون مقدار برداشت آب از این سد بین دو کشور ایران و ترکمنستان 50 درصد برای هرکدام است، گفت: مذاکرات دراین باره برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در حال اجرا است که امیدواریم با توجه به این که این دو کشور به عنوان همسایه روابط خوبی دارند به نتیجه مطلوب برای هر دو کشور برسیم.

او درباره شرایط سد شوریجه هم اضافه نمود: این سد هم اکنون با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال اجراست و با کمبود اعتبارات روبه روست. کل سرمایه گذاری موردنیاز برای اتمام و بهره برداری از این سد 190 میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: تأمین این اعتبارات از دو طریق در حال پیگیری است؛ اول به وسیله افزایش اعتبارات عمرانی این طرح در لایحه بودجه سال 1401 و دیگری به وسیله تخصیص تسهیلات بانکی در قالب ماده 56. سال گذشته در راستای اجرای این ماده قانونی با دستور معاون اول رئیس جمهور بنا بود به وسیله سه بانک عامل 198 میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل سد شوریجه داده گردد، اما بانک ها این تسهیلات را ندادند. سال جاری با پیگیری وزارت نیرو و نمایندگان مجلس قرار است این تسهیلات به خاتمه برسد.

علایی درباره ظرفیت و حجم آورده این سد برای مشهد اعلام کرد: مقدار آب شربی که کمیته تخصیص وزارت نیرو برای شهر مشهد از این سد در نظر گرفته، معادل 17 میلیون مترمکعب است، اما اعتقاد داریم که این سد ظرفیت این را دارد که سالانه بین 40 تا 70 میلیون مترمکعب آب به مشهد انتقال دهد. در حال رایزنی با کمیته تخصیص وزارت نیرو هستیم که امیدواریم به نتیجه برسد.

منبع: خراسان

/ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تشنگی مشهد با دو طرح آبی تازه برطرف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشنگی مشهد با دو طرح آبی تازه برطرف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید