تصویری از یک شکوفه در دل فضا!

به گزارش وبلاگ نت مالزی، تلسکوپ فضایی اسپیتزر، تصویری از یک سحابی را ثبت نموده که ستاره در حال افول آن، شکلی شبیه به شکوفه کاملیا را به وجود آورده است.

تصویری از یک شکوفه در دل فضا!

به گزارش وبلاگ نت مالزی و به نقل از ناسا، یک گل کیهانی که تصویر آن با تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer Space Telescope) ثبت شده است، در سحابی حلقه (Ring Nebula) قرار گرفته است. لایه بیرونی این سحابی، از ماده به جا مانده از یک ستاره در حال مرگ تشکیل شده است. این ستاره به رغم فرسایش یافتن، تصویر زیبایی را به نمایش می گذارد که به طور شگفت انگیزی به گلبرگ های ظریف شکوفه کاملیا شباهت دارد.

حلقه ای که در مرکز تصویر قرار گرفته است، غشایی از غبار و گاز درخشان است که پیرامون ستاره در حال مرگ را می پوشاند. همانطور که سوخت ستاره به سرانجام می رسد، هسته آن کوچکتر و داغ تر می گردد و لایه های بیرونی را نیز ملتهب می نماید.

دوربین مادون قرمز تلسکوپ اسپیتزر، ماده ای را که از ستاره در حال افول بیرون می آمد، شناسایی کرد. تصاویر پیشین سحابی حلقه، با تلسکوپ های نور مرئی ثبت شده بودند که معمولا فقط حلقه درخشان گازی اطراف ستاره را نشان می دادند. نواحی بیرونی که به گلبرگ شباهت دارند، در این تصویر برجسته هستند زیرا تلسکوپ اسپیتزر، نور مادون قرمز ساطع شده از مولکول های هیدروژن را که به جذب پرتو فرابنفش می پردازند، دریافت نموده است.

این سحابی که در فاصله 2000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی شلیاق (Lyra) قرار گرفته است، یکی از برترین نمونه ها برای سحابی سیاره نما است و یک هدف مطلوب برای ستاره شناسان غیرحرفه ای به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تصویری از یک شکوفه در دل فضا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویری از یک شکوفه در دل فضا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید