تنها ماهی دنیا با دندان هایی شبیه به انسان!

به گزارش وبلاگ نت مالزی، ماهی پاکو | Pacu

ماهی ها از موجودات آبزی ای هستند که به واسطه شش هایشان می توانند فقط در آب زنده بمانند و به طور کلی ساختار بدنی آن ها به گونه ای است که متناسب با شرایط و محیط زندگیشان باشد. از فلس های روی بدنشان گرفته تا باله و… همه ماهی ها دندان دارند، حتی ماهی های سالمونی که زیاد در وعده های غذایی مان می خوریم، منتهی دندان های آن ها به گونه ای است که بسیار ریز است و شاید به همین دلیل خیلی به چشم نیاید ولی پاکو با همه این ها فرق دارد. ماهی پاکو تنها ماهی ای در دنیا است که دندان هایی کاملا شبیه به انسان دارد و این یکی از عجایب طبیعت و از عجیب ترین مواردی بوده است که دانشمندان تا به حال در طبیعت به آن برخورد نموده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا ببینیم این ماهی ها دقیقا چگونه هستند و برای تماشا آن ها به کجای این کره بزرگ باید سفر کنیم.

تنها ماهی دنیا با دندان هایی شبیه به انسان!

در آب های شیرین آمریکای جنوبی، نوعی ماهی بسیار عجیب به نام ماهی پاکو زیست می نماید. این ماهی در بیشتر رودخانه ها و شاخه های آبی رود آمازون و رود ارینوکو در منطقه ها پست تر آمازون زندگی می نماید. البته گزارش شده که در بخش هایی از گینه نو هم دیده شده اند…. در هر صورت، پاکو یکی از ماهی های هم خانواده ماهی پیرانا است که پیرانا نوعی ماهی گوشت خوار است و می تواند به راحتی گوشت انسان را بخورد که در خصوص این ماهی در این جا شرح داده ایم: (ماهی پیرانا، کشنده تر از کوسه!). این ماهی ها در یک خانواده قرار دارند ولی عادت های غذایی متفاوتی از هم دارند.

برای مثال اولین تفاوت پیرانا با پاکو در این است که پیرانا یک ماهی گوشت خوار است در حالی که پاکو یک ماهی همه چیز خوار است و بیشتر تمایل به خوردن گیاه دارد. این تفاوت حتی در ساختار دندانی آن ها هم به راحتی قابل تماشا است، ماهی پیرانا دندان های تیز تیغ مانند دارد در حالی که پاکو دندان هایی مربعی با سر صاف و درست شبیه به انسان دارد که در تصویر هم می توانید ببینید.

ماهی پاکو از دندان هایش بیشتر برای شکستن دانه ها و میوه های دریایی استفاده می نماید اما آن ها گاهی ماهی و موجودات آبزی ریز دیگر را هم می خورند. آن ها معمولا در آمازون از میوه های شناور روی آب و دانه هایی که از درختان داخل آب می افتد تغذیه می نمایند و تا حالا گزارش هایی شده که آن ها به انسان های شناگری که بر روی آب بوده اند، حمله نموده اند چرا که آن ها را با دانه های غذایی شان اشتباه گرفته بوده اند! این موضوع تا حالا چندین بار رخ داده است و از آن جا که گزارش شده است ماهی پاکو در برخی از دریاچه های دانمارک و واشنگتن دیده شده است، مردم دچار کمی ترس شده اند.

اگر چه پاکوها به طور کلی به میزان پیرانا مهاجم نیستند اما به هر حال به خاطر سیستم منحصر بفرد دندانی و ارواره ای که دارند می توانند خطرناک باشند. یکی از افرادی که به وسیله این ماهی ها آسیب دیده است فردی بوده که انگشتش به وسیله این ماهی در ادینبورگ کنده شده است و به عمل جراحی احتیاج داشته است. همین باعث شد تا نام این ماهی به عنوان یک ماهی همه چیز خوار رایج گردد.

در قاره آمریکا شما می توانید ماهی پاکو را بخرید و در آکواریوم شخصی تان در خانه از آن نگهداری کنید، این کار قانونی است. اما احتمالا بسیاری از آکواریوم داران نمی دانند که این ماهی ها می توانند تا چه میزان ای بزرگ شوند، طول آن ها می تواند حتی تا 4 فوت هم برسد که برای یک آکواریوم خانگی بسیار بزرگ است. البته بسیاری از آکواریوم داران وقتی که ماهی شان به میزان کافی بزرگ شد، آن را در دریاچه رها می نمایند.

همان طور که در عکس ها می ببنید ماهی پاکو دو ردیف دندان در بالا و پایین با میزان ه و ظاهری درست شبیه به انسان دارد که با آن ها به راحتی می توانند طعمه شان را گیر بیندازند.

یکی از ماهی گیران دانمارکی درباره این ماهی می گوید: اولین بار است که این گونه از ماهی ها در حیات وحش اسکاندیناوی دیده می گردد چون ماهی پاکو اصلا بومی اسکاندیناوی نیست و در آمازون زندگی می نماید. هر چه باشد آن ها از خانواده پیراناها هستند و بسیار هیجان انگیز و تا میزان ای ترسناکند! بسیاری از افراد ممکن است در جریان یک سفر این ماهی را بخرند و در خانه نگهداری نمایند و بعدا تصمیم بگیرند آن را در رودخانه و یا دریاچه ای رها نمایند.

به طور کلی ماهی هایی که در جهان دندان هایی شبیه به ماهی پاکو داشته باشند وجود ندارند با این حال اگر صحبت از میزان باشد هیچ ماهی ای نمی تواند به میزان ماهی اور (Oarfish) حرف برای گفتن داشته باشد!

بسیاری از افراد ماهی اور را با مار ماهی اشتباه می گیرند در حالی که آن ها واقعا درازترین ماهی استخوانی دریایی هستند که طول آن ها به راحتی می تواند به 50 فوت یا حتی بیشتر هم برسد. ظاهر این ماهی و میزان ای که دارد آن را می تواند بسیار ترسناک و شبیه به موجودات دریایی ترسناک افسانه ای کند. نام این ماهی ها در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است.

ماهی اور بسیار کمیاب است و در بین کل منطقه ها جهان فقط و فقط در منطقه ها استوایی و آب های گرم زیست می نمایند. این ماه ها بیشتر در اعماق آب ها زیست می نمایند و به همین دلیل خیلی اطلاعات کامل و دقیقی درباره محل زندگی آن ها نیست، در واقع آن ها فقط زمانی به روی آب می آیند که زخمی شده باشند و یا مرده باشند. ماهی های اور بدن هایی نقره ای رنگ و درخشان دارند و به عنوان ماهی های ربانی هم شناخته می شوند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "تنها ماهی دنیا با دندان هایی شبیه به انسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها ماهی دنیا با دندان هایی شبیه به انسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید