جایزه 3 میلیون دلاری Breakthrough به تیم تلسکوپ افق رویداد رسید

به گزارش وبلاگ نت مالزی، گروه تلسکوپ افق رویداد (EHT) که چند ماه پیش اولین تصویر از افق رویداد یک سیاهچاله را منتشر کرد برنده جایزه سه میلیون دلاری Breakthrough شد.

جایزه 3 میلیون دلاری Breakthrough به تیم تلسکوپ افق رویداد رسید

در پروژه تلسکوپ افق رویداد که منجر به ثبت اولین تصویر از افق رویداد یک سیاهچاله شد هشت تلسکوپ رادیویی در نقاط مختلف جهان آرایه ای را به وسعت سیاره زمین تشکیل دادند.

اکنون جایزه سه میلیون دلاری Breakthrough بین 347 نفری که نام آن ها در شش مقاله منتشر شده از این پروژه آمده است به طور مساوی تقسیم خواهد شد. جایزه Breakthrough در رشته های علوم زیستی، ریاضی و فیزیک به طرح های پژوهشی شاخص و دانشمندان مطرح اهدا می گردد.

در پروژه تلسکوپ افق رویداد اخترشناسان با یاری آرایه ای از تلسکوپ های رادیویی به دو ابرسیاهچاله خیره شدند. یکی در مرکز کهکشان خودمان، راه شیری، و دیگری در مرکز کهکشان غول پیکر M87. فاصله سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری از ما حدود 26 هزار سال نوری است و کهکشان M87 در فاصله 53/5 میلیون سال نوری از ما قرار گرفته است. با این که کهکشان M87 فاصله زیادی از زمین دارد، اما با توجه به جرم بسیار زیاد ابرسیاهچاله مرکز آن تصویربرداری از افق رویداد این سیاهچاله در دسترس تلسکوپ افق رویداد قرار داشت.

اردیبهشت بود که نتیجه این پروژه بعد از مدت ها انتظار اعلام و اولین تصویر از افق رویداد سیاهچاله مرکز کهکشان M87 منتشر شد. خبری که به صفحه اول روزنامه های مهم جهان راه پیدا کرد. نتیجه رصدهای تلسکوپ افق رویداد برای اولین بار در کنفرانس هایی که در نقاط مختلف جهان به صورت هم زمان برگزار می شد اعلام شد. نتایج علمی نیز در شش مقاله جداگانه در ژورنال های معتبر علمی منتشر شد.

کار تیم تلسکوپ افق رویداد به سرانجام نرسیده است و تلسکوپ افق رویداد برنامه های هیجان انگیزی برای آینده دارد. این گروه کماکان مشغول کار روی تصویر ابرسیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری است. علاوه بر این این تیم بین المللی در کوشش است تا تلسکوپ های رادیویی بیشتری را وارد این پروژه کند. گروه تلسکوپ افق رویداد ایده های فراوانی در رابطه با تصویربرداری از سیاهچاله ها دارد. این گروه کوشش دارد تا با افزایش رصدخانه های رادیویی از حرکت مواد در اطراف ابرسیاهچاله ها فیلمبرداری کند. اتفاقی که فرصت آنالیز بیشتر رفتار مواد در اطراف ابرسیاهچاله ها را به دانشمندان خواهد داد.

یکی دیگر از برنامه های جذاب تلسکوپ افق رویداد قرار دادن تلسکوپ های رادیویی در فضا است. در صورت اجرایی شدن این طرح توان تفکیک آرایه تلسکوپ افق رویداد تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد نمود.

جایزه Breakthrough از سال 2012 به برگزیدگان رشته های علمی مختلف اهدا می گردد و گران ترین جایزه علمی است. در مقایسه، جایزه نوبل که از مهم ترین جوایز علمی است حدود یک میلیون دلار ارزش دارد. مارک زاکربرگ از معروف ترین افراد بنیان گذار جایزه Breakthrough است.

تصویر تلسکوپ افق رویداد از ابرسیاهچاله مرکز کهکشان M87.

Credit: EHT

منبع: دیجیکالا مگ

به "جایزه 3 میلیون دلاری Breakthrough به تیم تلسکوپ افق رویداد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه 3 میلیون دلاری Breakthrough به تیم تلسکوپ افق رویداد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید