خونریزی در اوایل بارداری

به گزارش وبلاگ نت مالزی، در حدود یک زن از هر چهار زن در چند ماه اول حاملگی دچار خونریزی واژینال می شوند. عوامل زیادی می تواند سبب خونریزی گردد. بعضی از دلایل شایع آن عبارتند از: تهدید به سقط، حاملگی خارج رحمی و سقط خودبخودی.

خونریزی در اوایل بارداری

خونریزی در اوایل بارداری

ترجمه: مژگان کریمی

خونریزی های اوایل بارداری چیست؟

در حدود یک زن از هر چهار زن در چند ماه اول حاملگی دچار خونریزی واژینال می شوند. عوامل زیادی می تواند سبب خونریزی گردد. بعضی از دلایل شایع آن عبارتند از: تهدید به سقط، حاملگی خارج رحمی و سقط خودبخودی.

تهدید به سقط وقتی است که خونریزی رحمی ایجاد می گردد اما بارداری هنوز طبیعی است. گاهی یک لخته خون در رحم شکل می گیرد و خطر سقط را افزایش می دهد. به هر حال، خیلی از زنانی که دچار تهدید به سقط می شوند نوزاد سالمی بدنیا می آورند.

حاملگی خارج رحمی زمانی رخ می دهد که جنین خارج از رحم، معمولا در لوله های رحمی، رشد می نماید. اگر این حالت اتفاق بیفتد، قسمتی که در آن حاملگی اتفاق افتاده سبب خونریزی شدیدی می گردد. این حالت می تواند جان مادر را تهدید کند.

سقط خودبخودی به معنی همان سقط غیرعمدی است. اینحالت وقتی رخ می دهد که بارداری با شکست روبرو شده و دیگر هیچ بافت زنده ای در رحم وجود نخواهد داشت. گاهی مادر احتیاج به مراقبت های پزشکی داشته یا باید بافت های اضافی برداشته شده تا خونریزی متوقف گردد.

سایر دلایل خونریزی در اوایل بارداری شامل عفونت، هموروئید (تورم رگ های مقعد یا رکتوم) سرطان دهانه رحم و سرطان های نادر مرتبط با بارداری است.

اگر خونریزی داشتم چه کاری باید انجام دهم؟

سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر مقدار خونریزی زیاد بود یا دچار درد شدیدی شدید، باید به اورژانس مراجعه کنید.

پزشک برای یافتن دلیل خونریزی ممکن است آزمون های زیادی انجام دهد. ممکن است احتیاج به انجام معاینه لگنی، سونوگرافی یا آزمون های ادراری یا خونی باشد.گاهی انجام سونوگرافی برای اطمینان از سلامت بارداری کافی است. به هر حال، اگر شما در اوایل بارداری باشید، برای کشف سایر علل خونریزی احتیاج به آزمون های بیشتری دارید.

چگونه درمان می گردد؟

درمان خونریزی در اوایل دوران بارداری بسته به دلیل خونریزی است. بعد از آغاز خونریزی هیچ راهی برای پیشگیری از وقوع و درمان تهدید به سقط وجود ندارد. در صورتی که سقط رخ دهد، پزشک کوشش می نماید تا ببیند آیا همه بافت به خودی خود خارج شده یا نه. بافت های ناشی از حاملگی خارج رحمی باید به وسیله دارو یا با جراحی خارج گردد.

برای پیشگیری از سقط چه باید کرد؟

مراقبت از بدن و توجه به سلامت برترین راه برای بارداری سالم و بدنیا آوردن فرزندی سالم است. شما نباید سیگار بکشید، الکل مصرف کنید، یا از داروهای بدون نسخه بهره ببرید. دریافت ویتامین های مخصوص دوران بارداری به همراه اسید فولیک قبل آغاز بارداری می تواند به کاهش خطر مسائل مغزی و طناب نخاعی در جنین یاری کند. در صورتی که دچار بیماری هایی مثل فشارخون بالا یا دیابت هستید، با پزشک خود در خصوص مراقبت های لازم در دوران بارداری صحبت کنید. بهتر است قبل از اینکه باردار شوید با پزشک خود مشورت کنید.

بعد از آغاز خونریزی هیچ راهی برای پیشگیری از سقط وجود ندارد. بعلاوه راهی برای یافتن دلیل اصلی و دقیق سقط هم وجود ندارد. معمولا این حالت به خاطر این نیست که ممکن است مادر بعضی کارها را اشتباه انجام داده است. بسیاری از مادرانی که دچار سقط می شوند، می توانند در آینده بارداری های سالمی داشته باشند. در صورتی که شما بیش از سه بار دچار سقط شدید، حتما با پزشک خود در خصوص روش های درمان و آنالیز های بیشتر مشورت کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "خونریزی در اوایل بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خونریزی در اوایل بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید