روز هشتم نشست های خبری؛ اکران آثار کم سروصدای جشنواره

به گزارش وبلاگ نت مالزی، هشتمین روز جشنواره فیلم فجر 98 روز شنبه 19 بهمن ماه با اکران سه فیلم تعارض، پدران و من می ترسم از بخش مسابقه جشنواره در پردیس سینمایی ملت ادامه یافت.

روز هشتم نشست های خبری؛ اکران آثار کم سروصدای جشنواره

در ساعات سرانجامی شنبه شب فیلم سینمایی شین به کارگردانی و تهیه نمایندگی شهاب حسینی که در بخش مسابقه حضور ندارد در دو سالن اکران شد.

همچنین فیلم های برتر آرای مردمی تا سرانجام روز شنبه به 5 فیلم رسید و با حذف فیلم سینمایی دوزیست، فیلم های درخت گردو، آبادان یازده 60، شنای پروانه، مغز استخوان و روز صفر به عنوان 5 فیلم برتر از نگاه تماشاگران تا این تاریخ اعلام شدند.

علی آشتیانی پور مسئول شمارش آرای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز در واکنش به اظهارات ابراهیم حاتمی کیا که حرف از مهندسی آرای مردمی زده بود گفت: بعضی دوستان تصور نادرستی درباره نحوه رای گیری دارند. در این باره تاکید می کنم که هیچ مهندسی صورت نمی گیرد چرا که شرط اول من در پنج سال گذشته برای پذیرش این مسئولیت این بوده که هیچ دخالتی از هیچ مرجعی در رای گیری صورت نگیرد.

تعارض؛ ورود رسمی روزنامه نگار به دنیای سینما

نشست خبری فیلم تعارض به کارگردانی محمدرضا لطفی با حضور کارگردان، امیر سیدزاده (تهیه نماینده)، رضا بهبودی و سودابه بیضایی (بازیگران)، بابک قائم (تدوینگر)، حمید یراقچیان (موسیقی)، حسین قورچیان (صداگذار)، علی گراکویی (صدابردار)، افسانه صرفه جو (طراح صحنه و لباس)، پدرام زرگر (طراح چهره پردازی) با حضور علی اعلایی (منتقد) و اجرای محمدرضا مقدسیان روز شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گشت.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر محمدرضا لطفی در ابتدای این جلسه گفت: من از سال 78 کار نقد و روزنامه نگاری می کنم و مفتخرم از اینکه از جامعه روزنامه نگاری وارد عرصه سینما شدم.

لطفی درباره اینکه چرا اثرش به عنوان فیلم اول در جشنواره سی وهشتم فیلم فجر حضور دارد، گفت: فیلم اول من روایت ناپدید شدن مریم بود که با پروانه ساخت ویدئویی ساخته شد و برای من فیلم عزیزی است. معضل ما در جشنواره و سینما صدور پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی است و باید حل گردد.

لطفی در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاسی بودن فیلم، گفت: وقتی شما درباره انسان معاصر کار می کنید، فیلم ناگزیر به دنیا پیرامون متصل می گردد و ممکن است تصویری از سیاست هم در آن بروز پیدا کند.

بهبودی درباره همکاری با محمدرضا لطفی و حضور در فیلم تعارض توضیح داد: انتخاب نقش طبعا بستگی دارد به فیلمنامه، ایده، فکر و این که چقدر زبان سینما است. برای من این که فیلم تا چه میزان مدیوم سینما را در نظر می گیرد اهمیت دارد و از سویی مساله فیلم برایم مهم است. من به دنبال آن نیستم که بدانم فیلمم در کجا نمایش داده می گردد و دنبال دستمزدهای آن چنانی هم نیستم.

او با تاکید بر اینکه کیفیت فیلم برای من اهمیت دارد، توضیح داد: برای من سوال است که این پول ها از کجا به سینما می آید و ترجیح من این است که نان و ماست خودم را بخورم اما در اثر کسی که نمی دانم پولش از کجا آمده است حاضر نشوم.

کارگردان تعارض در ادامه نشست با انتقاد به داوری نشدن فیلم های اول در بخش اصلی جشنواره گفت: ما در بخش هنر و تجربه هم داوری نمی شویم. این یک اعتراض نیست بلکه انتقاد است. بر فرض من یک فیلم اول هستم عوامل من که فیلم اولشان نیست. این سیاست اجحاف به عوامل فیلم است.

در ادامه سودابه بیضایی درباره حضورش در این فیلم گفت: فکر می کنم این روزها سینمای فقیری داریم. سینما از دیدگاه من راهی است تا دنیا بینی به ما اضافه کند. سعی من بر این است نقشی را بازی کنم که دغدغه داشته باشم.

لطفی در پاسخ به انتقادی مبنی بر طولانی بودن این اثر توضیح داد: من از شما می پرسم حواسمان هست اینستاگرام چه بلایی سر ما آورده است؟ چرا ریتم کند برای ما به مثابه فحش شده است. احتیاج چنین فیلم هایی است که ریتم تعیین داشته باشند و ایده آل من این است. خاصیت و دنیا بینی فیلم من چنین ریتمی را می طلبد.

او درباره سیاه و سفید بودن و فضای فیلم توضیح داد: این مسئله به فرم فیلم بستگی دارد. به هر حال رنگ یکی از عناصری است که می تواند در اثر تاکید ایجاد کند. کاراکتر تعارض فریاد می زند که مرا ببینید و این دیده نشدن از سوی جامعه نمی توانست رنگی باشد.

لطفی در پاسخ به این سوال که مخاطب اثرش را چه کسانی می داند؟ گفت: ما دو نوع سینما داریم که یکی دنبال جذب ذائقه و دیگری ذائقه ساز است. در اولی کارگردان دنبال مخاطب است و در دومی مخاطب باید دنبال کارگردان بیاید. فیلم من از جنس دوم است. من دنیا بینی داشتم که آن ارائه دادم و امیدوارم پیروز بوده باشم.

پدران و پسران

نشست خبری فیلم پدران به کارگردانی سالم صلواتی با حضور کارگردان فیلم، شهرام مسلخی (تهیه نماینده)، علی ثانی فر، راهنمایی هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، مهدخت مولایی، کیوان پرمهر (بازیگران)، مهتاب متعصب (طراح لباس)، حمید بخشی (طراح صحنه)، بسطام سعادت (جلوه های ویژه بصری)، حسین قورچیان (صدا گذار)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلم برداری)، علی اکبر عبدالعلی زاده (منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گشت.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر مهدخت مولایی بازیگر فیلم پدران درباره نقش خود گفت: فیلمنامه پدران روایت یک داستان ساده و قابل درک بود که هیچ نکته غیرقابل فهمی در آن وجود ندارد. اتفاقی رخ می دهد که به سادگی می توانیم با آن همراه شویم. در نقشی که ایفا کردم، سعی داشتم یک جهت ساده داستانی را با زبان قابل فهم بیان کنم.

صلواتی کارگردان فیلم نیز درباره دلیل نام پدران توضیح داد: ما در فیلم به واسطه پدران می خواهیم داستان پسران را نشان دهیم. من پدر هستم و یک پسر 9 ساله دارم. این فیلم قرار بود پنج سال قبل ساخته گردد که اگر این اتفاق در آن موقع می افتاد تاثیر ببشتری داشت زیرا در آن موقع مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری داشتند.

علی ثانی فر بازیگر اثر در پاسخ به این سوال که چرا در تمام فیلم هایی که در این دوره جشنواره فیلم فجر دارد شبیه هم بازی نموده است، گفت: درباره شباهتی که در فیلم هایی که در جشنواره فجر دارم و می بینید بازیگران باید نظر دهند، در حد توانم کوشش می کردم لهجه را به خوبی ادا کنم. در پدران مانند باقی فیلم ها پیش فراوری خوبی وجود نداشت، بازیگرانی که در این فیلم بودند لحظاتی داشتند که بازیشان واقعا متاثرنماینده بود.

گلاره عباسی بازیگر فیلم پدران نیز گفت: ما در فیلم سالم صلواتی می خواستیم فیلم خوب فراوری کنیم. همه دور هم جمع شدیم تا قصه متفاوتی به تصویر بکشیم. هنوز بازی کردن در فیلم های این چنینی جالب است، زمانی که در فیلم کارگردان های کاراولی کار می کنیم خیلی زمان تمرین نداریم. افتخار می کنم در کنار این گروه ایستاده ام.

همچنین صلواتی در سرانجام خاطر نشان کرد: جا دارد از نویسنده فیلم پدران که به من یاد داد آدم ها باید به سینما بیایند و شریف بمانند تشکر کنم.

من می ترسم؛ فیلمی که برای گیشه ساخته نشده

نشست خبری فیلم من می ترسم به کارگردانی، نویسندگی و تهیه نمایندگی بهنام بهزادی با حضور کارگردان، ستاره پسیانی، پوریا رحیمی سام، یگانه رفتاری، مجید جعفری (بازیگران)، امین جعفری (مدیرفیلمبرداری)، آیدین ظریف (طراح صحنه) با حضور ایلیا محمد ی نیا (منتقد) و اجرای محمدرضا مقدسیان امشب، شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گشت.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر بهنام بهزادی در این نشست توضیح داد: این فیلم قطعا با هدف گیشه ساخته نشده است. فیلمی که با هدف گیشه ساخته گردد جهت گیری های تعیینی دارد که این فیلم این تعیینات را ندارد.

کارگردان فیلم ادامه داد: این فیلم از ترکیب دو داستان واقعی ساخته شده است. برای انتخاب بازیگران هنگامی که فیلمنامه را می نویسم بازیگران را انتخاب می کنم. در این فیلم هم می دانستم برای چه کسانی داستان را می نویسم.

در ادامه پوریا رحیمی سام درباره نقش خود در این فیلم توضیح داد: ببخشید که ما پر سر و صدا نیستیم. این فیلم برای من شانسی است که با این کارگردان خوب کار کردم. در این فیلمنامه یاد گرفتم که چه میزان اتمسفر در فیلم وجود دارد و به چه میزان این امر اهمیت دارد.

در ادامه نشست ستاره پسیانی درباره بازی در فیلم من می ترسم توضیح داد: همواره از کارکردن با بهنام بهزادی لذت می برم و به نوعی برای من ورکشاپ محسوب می گردد. دو تجربه با او داشتم که بسیار تجربه های خوبی برای من بوده است.

تهیه نماینده فیلم ادامه داد: بازیگرهای حرفه ای معتقد هستند که دوره اوجی دارند و از این رو در فیلم های زیادی بازی می نمایند. به نظر من بازیگرها بخشی از خودشان را در هر نقش جای می گذارند.

بهزادی در ارتباط با نقش الناز شاکردوست در این فیلم توضیح داد: این فیلم پارسال و قبل از جشنواره سی وهفتم که شبی که ماه کامل شد در آن اکران شد، فیلمبرداری شده است. الناز شاکردوست بازیگر باانگیزه ای است.

کارگردان فیلم در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: زمانی که در خصوص اینگونه مسائل صحبت می کنیم به یک تقسیم بندی بالاشهری، پایین شهری می رسیم که با این انتخاب کوشش کردم این دیدگاه را از بین ببرم.

او دلیل استفاده از هلی شات های متعدد در فیلم را کاربرد بصری آن عنوان نمود و اضافه نمود: استفاده از هلی شات ها از جایی آغاز شد که روزی بالای انتشارات امیرکبیر رفتیم و دیدیم جمعیت در همه طرف در حال رفت و آمد هستند. این شبیه زندگی ما نیز هست. در سکانس آخر نیز این موضوع را به خوبی نشان دادیم که گویا اگر ما از بالا کمی پایین تر بیاییم درگیر این اتفاقات می شویم.

بهزادی با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت دغدغه اصلی ما در این فیلم نبود و به آن نپرداختیم، اضافه نمود: این فیلم نشان دهنده جنگ قدرتی است که آدم های ضعیف در آن بیشتر آسیب می بینند. کارگردان این فیلم در ارتباط با اینکه سالن اصحاب رسانه برای من مصداق سلایق کلی مخاطبان فیلمم نیست گفت: من نمی توانم به یک جمع بندی از سلایق کلی مخاطبانم برسم.

تهیه نماینده فیلم در ارتباط با فروش فیلم ابراز کرد: فراموش نکنیم که من این فیلم را برای فروش در گیشه نساختم ولی امیدوارم از فروش آن سرمایه فیلم که با سرمایه شخصی ام بوده است برگردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "روز هشتم نشست های خبری؛ اکران آثار کم سروصدای جشنواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز هشتم نشست های خبری؛ اکران آثار کم سروصدای جشنواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید