فوت و فن های جذب سرمایه برای کسب وکار خود

به گزارش وبلاگ نت مالزی، روزنامه جام جم: اگر کسب وکار خود را راه اندازی نموده و به دنبال جذب سرمایه گذاری برای توسعه کسب وکارتان هستید، به طور قطع با این مشکل روبرو شده اید که الزاما قرار نیست سرمایه گذاران پس از جلسه ارائه طرح شما بلافاصله قانع شده و پای میز قرارداد بیایند.

فوت و فن های جذب سرمایه برای کسب وکار خود

کار اصلی کارآفرینان از این مرحله به بعد آغاز می گردد و باید با برگزاری جلسات مذاکره پی درپی در نهایت سرمایه گذاران را قانع نمایند.

نگه داشتن سرمایه گذار پس از جلسه ارائه طرح، کاملا به توانایی شما در دنباله دار کردن ارتباطات با روش های گوناگون مانند برگزاری جلسات تکمیلی، تماس و پیگیری و قرار ملاقات های بعدی خواهد داشت. اگر تاکنون کوشش های زیادی برای جذب سرمایه گذار داشته اید، اما هنوز پیروز به جذب سرمایه گذار نشده اید، با این گزارش همراه شوید.

در ادامه راه چاره ها و توصیه هایی را براساس تجارب کارآفرینان پیروز مرور خواهیم کرد که می تواند در تغییر روند مذاکراتتان برای جذب سرمایه گذار بسیار مؤثر باشد.

با دادن اطلاعات بیش از حد آن ها را سردرگم نکنید

تصمیم گیری برای سرمایه گذاری به ویژه زمانی که کارآفرین تازه کاری باشید، می تواند سازوکاری بسیار پیچیده و زمان بر گردد. باید بتوانید در این مدت طولانی به خوبی سرمایه گذار را به طرح کسب وکار و اتفاقات جاری متصل نگه دارید. اما باید توجه داشته باشید که در ارتباط نگه داشتن سرمایه گذار به معنی بمباران او با اتفاقات لحظه به لحظه کسب وکارتان نیست. در عوض بهتر است از خود فرد بخواهید روشی که برای در ارتباط بودن ترجیح می دهد را برایتان مشخص کند. مطمئن باشید که سرمایه گذار نیز ترجیح می دهد با شما در ارتباط باشد تا بتواند آسان تر در خصوص سرمایه گذاری تصمیم بگیرد.

زمانی که روش ارتباطی خود را مشخص کردید، به صورت منظم در طول زمان اطلاعات مفید، دستیابی به اهداف کوتاه مدت یا تغییرات احتمالی ایجاد شده در کسب وکارتان را با فرد مورد نظر در میان بگذارید. این اطلاعات می تواند شامل تغییرات مثبت در اعضای تیم کاری، افزایش مشتریان یا سوددهی و درخواست ها باشد.

اگر در جلسه ارائه طرح سرمایه گذارتان در خصوص نحوه انجام بعضی از موارد ابراز نگرانی نموده است، سعی کنید در طول کار نشان دهید که چطور قرار است این مشکل را برطرف کنید. در واقع باید بتوانید به خوبی ارتباطی را با سرمایه گذار پایه ریزی کنید و مذاکراتتان را دنبال کنید بدون این که بخواهید با اطلاعات بیش از اندازه او را کلافه کنید.

خبررسانی به روزی داشته باشید

همان گونه که اشاره شد، پس از برگزاری جلسه معرفی طرح برای سرمایه گذار باید بتوانید ارتباط تان را به صورت پیوسته و مثبت حفظ کنید. روابط عمومی یکی از اجزای مهم در هر مجموعه و شرکتی است، اما نکته ای که اکثر کارآفرینان تازه کار به آن توجه نمی نمایند این است که بخش روابط عمومی برای شرکت های نوپا یک ضرورت جدانشدنی است.

برای این که بتوانید تصویر درست و مثبتی از کسب وکارتان برای مشتریان و سرمایه گذاران ایجاد کنید باید سعی کنید پوشش خبری مناسبی از روند پیشرفت محصولات تان داشته باشید و در خبر ها و رسانه هایی که در حوزه کاری تان فعال هستند حضور مستمر داشته باشید.

خبر در خصوص توسعه خط فراوری، ایجاد خط فراوری برای محصولی جدید، افزایش کارآیی محصول و ... از جمله مواردی است که می تواند توجه مخاطبان رسانه ها را به شما جلب کند و حس بهتری به سرمایه گذار احتمالی کسب وکارتان بدهد. همواره آرشیو منظمی از کل اخبار و گزارش هایی که در خصوص کسب وکارتان منتشر شده است داشته باشید تا بتوانید از آن ها به عنوان یکی از مدارک عملکردتان در جلسات مذاکره اتکا کنید. شرکت های دانش بنیان به ویژه امکان بیشتری برای دریافت یاری از رسانه ها برای پوشش خبری دستاوردهایشان دارند و باید از این امتیاز خود به بهترین شکل بهره ببرند.

برای اعتمادسازی زمان صرف کنید

همه کسب وکار های بسیار پیروز جهان روزی بسیار کوچک و بدون سوددهی بودند و با هزاران نه از طرف سرمایه گذاران روبرو شده اند. جلب اعتماد سرمایه گذار احتیاج به زمان دارد؛ به ویژه اگر شما کارآفرین جوانی باشید وکسب وکار نوپایی داشته باشید، طبیعی است که سرمایه گذار به سادگی نتواند از سوددهی سرمایه گذاری اش در کسب وکارتان مطمئن باشد. حتی در زمانی که سرمایه گذاری طرحتان را رد می نماید از او بخواهید که ارتباطش را قطع نکند و به صورت دوره ای او را در جریان تغییرات و پیشرفت های کسب وکارتان به ویژه در مواردی که در خصوصشان احساس ضعف در مجموعه تان می نموده، قرار دهید.

به مرور زمان وقتی سرمایه گذاران را به صورت شفاف در جریان تغییرات اهداف و نحوه پیگیری و دستیابی به آن ها قرار دهید، اعتماد بیشتری در خصوص کسب وکارتان پیدا می نمایند و رقبتشان برای افزایش ارتباط و مذاکرات جدید افزایش خواهد یافت. بسیاری از همین سرمایه گذارانی که در ابتدا مخالف کسب وکارتان بودند، به هواداران شما تبدیل می شوند و خودشان درخواست همکاری با شما را خواهند داشت.

نشان دهید پیگیر خواسته هایشان هستید

هنگام مذاکره با سرمایه گذار به طور حتم می توانید متوجه شوید که در چه مواردی از کسب وکارتان مانند فروش، رضایت مشتریان، شبکه های ارتباطی با مصرف نماینده، میزان بازگشت سرمایه و ... احساس نگرانی دارد. فعالانه به صحبت های افراد گوش دهید و سعی کنید خواسته هایشان را درک کنید. زمانی که جلسه به اتمام رسید وقت آن است که نشان دهید در خصوص مسائلی که برایشان مطرح است چقدر اهمیت قائل هستید و برای حل آن ها کوشش خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر می گویند ایده خوبی دارید، ولی از آنجا که هنوز آن را تجاری ننموده اید، نمی توان با اطمینان گفت تا چه حد در بازار پیروز خواهید بود، کوشش کنید که در مدت کوتاهی نمونه اولیه محصول را در مقیاس کوچک وارد بازار کنید و نحوه استقبال از آن را به آن ها گزارش دهید. این روش یاری می نماید تا علاوه بر این که امکان بستن قرارداد برایتان ممکن تر می گردد، دیدگاه های تازه ای وارد کسب وکارتان گردد و بعضی نقاط ضعف کار را دریابید و برای برطرف آن ها کوشش کنید.

رویداد ها را از دست ندهید

برای دستیابی به فرصتی برای مذاکره با سرمایه گذاران مطرح زیست بوم کسب وکار شاید استفاده از روش های معمول مانند ارسال طرح برای آنالیز اولیه خیلی کارآمد نباشد و پاسخ مثبتی به عنوان کسب وکار نوپا از آن ها دریافت نکنید. در این موارد بهتر است ابتدا آنالیز کنید که این سرمایه گذاران در کدام رویداد ها یا نمایشگاه هایی که در حوزه کسب وکار برگزار می شوند قرار است شرکت نمایند و از این فرصت برای معرفی خودتان به آن ها بهره ببرید.

برقراری ارتباط حضوری و از نزدیک می تواند تأثیرگذاری بیشتری برای امکان مذاکره برایتان فراهم کند تا این که فقط به وسیله تماس تلفنی یا پست الکترونیک بخواهید پیگیر آنالیز طرحتان شوید. یکی از بهترین روش های دستیابی به برنامه های این افراد برای شرکت در رویداد ها دنبال کردن آن ها در صفحات اجتماعی شان است.

همچنین با آنالیز رویداد های سالانه یا نمایشگاه هایی که در سال های پیش شرکت نموده اند نیز می توانید متوجه شوید که احتمالا در چه مکان هایی می توانید انتظار حضورشان را داشته باشید. این روش نه تن ها امکان برقراری ارتباط با سرمایه گذار مورد نظر را برایتان فراهم می نماید، بلکه حضورتان در زیست بوم های کسب وکاری را نیز گسترش می دهد.

از ترفند های فروش بهره ببرید

جذب سرمایه ماهیتی مشابه فروش دارد، با این تفاوت که به جای فروش محصولتان قرار است بخشی از ارزش مجموعه کسب وکاری را که راه اندازی نموده اید بفروشید. همان گونه که فروش محصول احتیاج به برنامه ریزی و استفاده از راه چاره های ویژه فروش دارد، برای جذب سرمایه گذار نیز احتیاج به بهره گیری از این ترفند ها خواهید داشت.

استفاده از این راه چاره ها به شما یاری می نماید تا به بهترین شکل مجموعه کسب وکاری خود را به سرمایه گذار معرفی کنید و بر اساس واکنش هایی که دارد قدم بعدی خود را انتخاب کنید تا در نهایت به صورت کامل او را قانع کنید که این سرمایه گذاری می تواند یکی از بهترین فرصت هایش برای سرمایه گذاری باشد. روش های آگاهی رسانی دوره ای یکی از راه چاره هایی است که می تواند در افزایش انگیزه و جلب نظر سرمایه گذاران اثربخش باشد.

در خصوص نحوه ارتباط آینده بپرسید

زمانی که جلسه مذاکره اول تان را با سرمایه گذار به سرانجام می رسانید، در خصوص ادامه مذاکرات از او بپرسید. این که بدون هماهنگی بخواهید با تماس های تلفنی پی درپی و ملاقات های زودتر از موعد او را کلافه کنید، نه تن ها نشانه پیگیری و اشتیاق شما نخواهد بود، بلکه ممکن است سرمایه گذار را از ادامه همکاری منصرف کند؛ بنابراین برای این که بتوانید به طور مؤثر راه ارتباطی خود را با افراد حفظ کنید، به سادگی از آن ها درخواست کنید تا خودشان نحوه تعاملات بعدی را برایتان مشخص نمایند.

آن ها علاوه بر مشخص کردن فواصل قرار های بعدی باید بگویند چقدر زمان برای فکر و تصمیم گیری احتیاج خواهند داشت. یکی از مهم ترین مواردی که می تواند منجر به همکاری و مشارکت مؤثر و مثبت میان دو طرف گردد این است که هر دو طرف حاضر به شنیدن خواسته های یکدیگر و احترام به این خواسته ها باشند و برنامه کاری خود را براساس نظر هر دو طرف تنظیم نمایند.

فقط موارد تکمیل شده را ارائه دهید

یکی از بهترین روش های جذب سرمایه این است که به افراد این فرصت را بدهید که بتوانند راستا دستیابی به پیروزیتتان را دنبال نمایند. زمانی که با سرمایه گذاری قرارملاقات دارید یکی از مواردی که حتما باید به آن بپردازید ارائه خلاصه ای از راستای است که قرار است برای توسعه کسب وکارتان طی کنید. این که به سرمایه گذار از نحوه رشد کسب وکارتان در طول زمان بگویید این امکان را فراهم می نماید که اگر حتی خودش نخواهد در این راستا سرمایه گذاری کند، فردی را به شما معرفی کند که حاضر است در این راستا همراهتان گردد.

اما در هنگام مطرح کردن این نقشه راه باید مراقب باشید که راستا را واقع بینانه در نظر گرفته باشید. یکی از تله هایی که بیشتر کارآفرینان هنگام مشخص راستا راهشان به دامش می افتند، خوش بینی بیش از حد در زمینه بازار و فروش است. زمانی که در زمان کوتاهی وعده فروش و سودآوری بزرگی به سرمایه گذار بدهید این فرصت را فراهم نموده اید که منتظر بماند و میزان پیروزیت شما را در زمان وعده داده شده آنالیز کند.

اگر نتوانید به وعده خود پس از سرانجام موعد مقرر عمل کنید اعتبارتان را خدشه دار خواهید کرد. بهتر است به جای وعده دادن، براساس دستاورد های کنونی خود و مواردی که از وقوعشان مطمئن هستید برای جلب نظر سرمایه گذار بهره ببرید. این روش فرصت بیشتری برای اعتمادسازی به شما خواهد داد.

برگرفته از: Forbes

منبع: برترین ها

به "فوت و فن های جذب سرمایه برای کسب وکار خود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن های جذب سرمایه برای کسب وکار خود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید