مهمترین تحولات الجزایر ، بوتفلیقه قدرت را واگذار می نماید

به گزارش وبلاگ نت مالزی، تهران-خبرنگاران- موافقت عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر با واگذاری قدرت به رئیس جمهور منتخب، پیوستن اساتید و کارمندان به جمع معترضان الجزایری، تاکید نخست وزیر مستعفی الجزایر بر عدم ترک کشور از جمله جدیدترین رویدادهای روز سه شنبه در الجزایر به شمار می رود.

مهمترین تحولات الجزایر ، بوتفلیقه قدرت را واگذار می نماید

به گزارش روزنامه القدس العربی، رمطان لعمامره معاون نخست وزیر الجزایر بیان کرد که بوتفلیقه با واگذاری قدرت به رئیس جمهوری منتخب موافقت نموده است.

وی در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: دولت الجزایر به مطالبات مشروع مردم پاسخ مثبت داد.

لعمامره با تاکید بر اینکه بوتفلیقه تعهد داده که در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندید نگردد، اضافه کرد: انتخابات آینده در سایه قانون اساسی جدید و کمیته انتخاباتی مستقل برگزار می گردد و این برای نخستین بار در تاریخ الجزایر است.

لعمامره توضیح داد که مخالفان نیز می توانند همراه دولت در کار نظارت بر انتخابات حضور داشته باشند.

** شخصیت های مخالف خواهان استعفای بوتفلیقه شدند

یک گروه جدید الجزایری که با راهنمایی شخصیت های مخالف، فعالان و رهبران سیاسی تشکیل شده است، خواهان استعفای بوتفلیقه از قدرت شد.

این گروه همچنین از ارتش این کشور خواست تا در عرصه سیاست این کشور دخالت نکند.

این در حالی است که ژنرال احمد قاید صالح رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر روز دوشنبه به تلویزیون رسمی این کشور گفت که ارتش این کشور برای یافتن راهکار بحران سیاسی مسئول است.

**اساتید و کارمندان به جمع معترضان پیوستند

اساتید و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای، استان البویره واقع در شمال الجزایر، کارمندان مالیاتی وکارمندان پست به جنبش مردمی الجزایر پیوستند.

به همین دلیل ده ها نفر از استادان و کارآموزان مرکز فنی و حرفه ای روز گذشته با شرکت در راهپیمایی مسالمت آمیز ضمن محکومیت تمدید دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه، بر ضرورت ایجاد تغییراتی بنیادین و احترام به قوانین جمهوری الجزایر تاکید کردند.

از سویی دیگر کارکنان دستگاه قضایی استان ادرار هم در حمایت از جنبش مسالمت آمیز مردمی دست به تجمع زدند و کارگران مالیاتی استان البویرة همه به مدت سه روز دست از کار کشیدند و خواهان بازنگری در قوانین مالیاتی کشور شدند.

کارکنان اداره پست این استان نیز با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی پست در شهر الوادی خواهان برکناری بوتفلیقه شدند.

**الابراهیمی: تغییرات در کشور باید به دور از درگیری صورت گیرد

الأخضر الابراهیمی دیپلمات سابق الجزایری با تاکید بر ضرورت دوری از اقدامات عجولانه خواهان نشستن تمام طرف ها بر سر میز مذاکره شد.

وی اضافه کرد: تغییری که الجزایری ها به دنبال آن هستند تنها با نشستن بر سر میز مذاکره و تدوین برنامه کاری مناسب محقق خواهد شد.

الابراهیمی همچنین توضیح داد که درخواست مردم برای تغییر مشروع است و باید به دور از هرج و مرج محقق گردد.

** نخست وزیر الجزایر: کشور را ترک نمی کنم

احمد اویحیی نخست وزیر مستعفی الجزایر، بیان کرد که تصمیمی برای ترک کشور ندارد.

اخبار منتشرشده در یک روزنامه محلی الجزایر حاکی از آن بود که اویحیی با فروش خانه اش میخواهد کشور را ترک کند.

حزب تجمع ملی دموکراتیک الجزایر با صدور بیانیه ای بیان کرد که اویحیی این خبر را تکذیب نموده است.

بوتفلیقه 29 اکتبر 2018 (هفتم آبان) با وجود کهولت سن (82 ساله) و بیماری بیان کرد برای پنجمین بار نامزد حزب جبهه آزادی بخش ملی الجزایر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور می گردد.

همین امر موجب شد که بسیاری از مردم الجزایر به خیابان ها بیایند و اعتراضات در سراسر این کشور فراگیر گردد.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار بود 18 آوریل (27 اسفند) برگزار گردد که با کناره گیری بوتفلیقه از نامزدی در انتخابات به تعویق افتاد.

بوتفلیقه با اعلام ضرورت تدوین قانون اساسی جدید، گفت که تا زمان تدوین قانون اساسی در قدرت باقی خواهند ماند که این تصمیم مخالفت هایی را درپی داشته است.

رئیس جمهوری کنونی الجزایر از سال 1999 تاکنون به مدت چهار دوره متوالی قدرت را در این کشور در دست داشته است و اکنون نیز بعضی احزاب و شخصیت های الجزایری خواهان نامزدی او برای انتخابات بعدی هستند.

خاورم**9329**1508

منبع: ایرنا

به "مهمترین تحولات الجزایر ، بوتفلیقه قدرت را واگذار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین تحولات الجزایر ، بوتفلیقه قدرت را واگذار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید