کرونا کارمندان را تهدید می نماید

به گزارش وبلاگ نت مالزی، جامعه پزشکی و اعضای کادر درمانی از مردم می خواهند در خانه بمانند، درحالی که استاندار تهران اعلام نموده است ساعت کاری اداره ها به روال قبل و عادی خود برمی شود.

کرونا کارمندان را تهدید می نماید

وبلاگ نت مالزی آنلاین-مریم ورشوئی: این روزها ویروس کرونا در همه جای ایران جولان می دهد و مردم را ناگزیر به خانه نشینی و قرنطینه می نماید. این بیماری تاحدی شیوع پیدا نموده که دربعضی استان ها شرایط قرمز اعلام شده و حتی مسیرهای ورودی به بعضی استان ها مانند گیلان، مازندران و همدان به روی غیربومی ها بسته شده است. در تهران نیز اوضاع مساعد نیست.

با توجه به شیوع کرونا در بیشتر استان ها، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان پزشکی ایران به نمایندگی از جامعه پزشکی و اعضای کادر درمانی در پیامی از مردم درخواست کرد تا حدامکان از تردد در سطح شهرها خودداری نمایند و در خانه بمانند.

باوجود تاکید مسئولان درمانی و پزشکان مختلف، اما انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: ساعت کاری ادارات این استان از شنبه 17 اسفند به حالت عادی برمی شود.

وی اضافه نمود: این کار بنابر توصیه دولت و طبق مصوبه ستاد عملیات مقابله با کرونا بوده است.

بندپی از تخصیص مرخصی و ایجاد شرایط دورکاری نیز صحبت نموده است. اما بعضی کارها طبیعت شان با دورکاری درتضاد است یا مدیران درصورت امکان برقراری چنین شیوه ای به آن تن نمی دهند و حتی با درخواست مرخصی کارکنان موافقت نمی نمایند.

سوال اینجاست که بنا بر چه مبنایی در شرایط بحرانی شیوع کرونا، چنین تصمیمی گرفته شده است؟ چه چیزی این روزها عوض شده که ساعت کاری ادارات دولتی از ساعت 8 تا 13 و دستگاه هایی که شش روز در هفته کار می کردند؛ منتفی شده است؟ آیا خبرهای تازه ای از کاهش فرایند بیماری در تهران شنیده شده است؟ به نظر چنین نمی رسد، زیرا مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفته است: تخمین می زنیم تا سرانجام اسفند بین 30 تا 40 درصد جمعیت تهران به ویروس کرونا مبتلا شوند.

استاندار تهران با اعلام این تصمیم، انگار هرچه را که تا به امروز نظام درمانی برای مقابله و مبارزه با کرونا انجام داده باطل و درواقع این رشته را پنبه می نماید، زیرا بیشتر کارمندان برای رسیدن به محل کار خود مجبور هستند از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند و این موضوع آنها را در معرض خطر کرونا قرار و آمار مبتلایان به این ویروس را در تهران افزایش می دهد.

البته باید این را هم در نظر گرفت که بعضی از کارمندان مجبور به استفاده از چندین وسیله نقلیه مانند مترو و بی آرتی تا رسیدن به محل کار خود هستند و این خطر ابتلا به کرونا را باز هم بالاتر می برد. از آنجایی که کارمندان اداره ها حقوق چندانی هم دریافت نمی نمایند، استفاده از آژانس و تاکسی های دربستی که البته آنها هم مصون از خطر نیستند، برایشان مقدور نیست. این در حالی است که در ساعات اداری مسئولان و مدیران خود از خودروهای دولتی دراختیار استفاده می نمایند.

قبل از اعلام چنین تصمیمی در ابتدا باید تمهیداتی اصولی برای سلامتی کارمندان اندیشیده می شد. ناگفته نماند در بعضی اداره ها هنوز ارباب رجوع تردد دارند و تعیین نیست که آیا همه آنها اصول بهداشتی برای مبتلانشدن به کرونا را رعایت می نمایند یا خیر.

ای کاش قبل از اعلام این دستور، فکری اساسی برای ایاب و ذهاب کارمندان اندیشیده می شد، همانطور که بعضی از مدیران و مسئولان می توانند بی دغدغه و بدون استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سر کار حاضر شوند.

حضور کارمندان بر سر کار در چنین شرایطی موضوع پیش پا افتاده ای نیست. زیرا به عنوان نمونه همگی در خبرهایی موثق خوانده ایم که کارمندان بانک چه آسیبی از کرونا دیده اند. آمار کشته شدگان و مبتلایان کارمندان بانک به کرونا کمتر از کادر نظام پزشکی ما که به طور مستقیم با بیماران کرونا درتماس بوده اند، نیست. به طوری که رئیس کل بانک مرکزی در 15 اسفند از جان باختن شش کارمند نظام بانکی کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داده بود.

بنابراین حفظ تمهیداتی که سلامتی کارمندان اداره ها به ویژه آنهایی که در صف اول تماس با مشتریان قرار دارند لازم و لازم است.

شرایط بعضی کارکنان مانند پلیس های هدایت رانندگی در سر چهارراه ها، پاکبان ها و ... نیز مطلب و آنالیز جداگانه ای را می طلبد.

مسئولان رده بالای استان باید بهتر بدانند که چگونه عمل نمایند و تصمیم بگیرند، زیرا کرونا خیلی وقت پیش ما را از واقعه ای خبر داده و زنگ خطرش را به صدا درآورده است.

بعضی رسانه ها از مخالفت دکتر زالی با بازگشت ساعات کار اداره ها به روال عادی خبر داده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "کرونا کارمندان را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا کارمندان را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید