کشف گور جنگاور 40ساله از عصر آهن در رستم آباد

به گزارش وبلاگ نت مالزی، سرپرست تیم کاوش اضطراری محوطه باستانی شهران رستم آباد، از کشف گور مردی چهل ساله به همراه ابزار جنگی مربوط به 3000سال پیش اطلاع داد.

کشف گور جنگاور 40ساله از عصر آهن در رستم آباد

به گزارش وبلاگ نت مالزی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرام رامین سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در کاوشهای اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها ، این گورها مربوط به عصر آهن است و در حدود سه هزار سال قدمت دارند.

این باستان شناس توضیح داد: محدوده ای که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم آباد واقع شده است و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان شناسان کاوش اضطراری این محوطه را شروع کردند.

به گفته او، کامل ترین گور کشف شده در کاوش های انجام گرفته شامل اسکلت انسانی به همراه ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی است.

رامین توضیح داد: طبق آنالیز سارا سلطانی متخصص انسان شناسی، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل ساله با قدی بین 160 تا 167 سانتی متر است.

به گفته سرپرست هیأت کاوش، با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند.

او توضیح داد: علاوه بر این طبق هماهنگی-های اجرا شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصان این پژوهشگاه تاریخ گذاری می گردد.

رامین گفت: علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست تراش سنگی در عمق های پایین تر کشف شده که بر اساس آنالیز های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی ، قرار دریافت این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مکان های هزاران ساله با توجه به موقعیت آن ها در کنار بزرگ راه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

منبع: میراث آریا

به "کشف گور جنگاور 40ساله از عصر آهن در رستم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گور جنگاور 40ساله از عصر آهن در رستم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید