کشف یک بنای باشکوه ساسانی در جنوب غرب مشهد

به گزارش وبلاگ نت مالزی، گوشه ای از یک فضای معماری شامل ستون هایی مزین به گچ بری های کم نظیر از عصر ساسانی در قلعه دختر بازه هور مشهد شناسایی شد.

کشف یک بنای باشکوه ساسانی در جنوب غرب مشهد

به گزارش وبلاگ نت مالزی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میثم لباف خانیکی، سرپرست خواناسازی و مستند نگاری و حفاظت چاله حفاری غیرمجاز قلعه دختر بازه هور امروز چهارشنبه 7 آذر 97 با اعلام این خبر گفت: این قلعه، بخشی از محوطۀ تاریخی بازه هور در جنوب غرب مشهد است که بر فراز گردنه ای واقع شده که راه قدیم خراسان- سیستان از میانۀ آن عبور می نماید.

او اضافه نمود: گرچه حفاری های غیرمجاز متعدد، سیمای این محوطه را در هم ریخته است ولی به نظر می رسد همچنان شواهد ارزشمندی از معماری دوران ساسانی در این محوطه مدفون باشد که کاوش علمی آنها خواهد توانست بخش مهمی از سوالات و ابهامات موجود پیرامون تاریخ و فرهنگ خراسان پیش از اسلام و اوایل دوران اسلامی را پاسخ دهد.

لباف گفت: دومین فصل از برنامۀ پنج سالۀ مطالعات باستان شناسی در محوطۀ تاریخی بازه هور به کاوش در قلعه دختر اختصاص یافته بود و پیش از آن که اعتبار لازم برای تحقیقات مزبور فراهم آید، فصل جدیدی از حفاری های غیرمجاز در این محوطه انجام شد و کلنگ جهالت عده ای سودجو زخمی تازه بر پیکرۀ یکی از آثار شکوهمند دوران ساسانی وارد آورد.

او اضافه نمود: آثار عیان شده به اندازه ای بود که در اوایل مردادماه گذشته همراه با دکتر شیرازی، رییس پژوهشکدۀ باستان شناسی به محل رفته و انجام عملیات نجات بخشی در دستور کار نهاده شد.

او اظهار کرد: پس از صدور مجوز توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در شهریور ماه امسال، گروهی متشکل از باستان شناسان ارشد (حبیب عمادی و مستنصر قلی نژاد)، متخصص معماری دورۀ ساسانی (علیرضا شاه محمدپور) و عضو ناظر اداره استان (طغرایی) راهی محل شده و عملیات خواناسازی، مستندنگاری و حفاظت موضعی آثار مکشوفه در چالۀ حفاری غیرمجاز انجام شد.

لباف خانیکی از شناسایی گوشه ای از یک فضای معماری در جریان این عملیات اطلاع داد و گفت: در این فضا ستون هایی مزین به گچ بری های کم نظیر از عصر ساسانی انباشته شده بود و قطعات پاره پاره گچبری که روزگاری زینت بخش آن بنا بوده، در اثر حفاری غیرمجاز به اطراف پراکنده شده بود.

نقوش هنرمندانه پیکره انسان

او اضافه نمود: در میان گچبری ها، نقوش هنرمندانه ای از پیکرۀ انسان، بوته های تاک، اشکال هندسی متنوع و مهمتر از همه کتیبه های فارسی میانه شناسایی شد که هرکدام بخش مهمی از تاریخ و هنر خراسان و ایران را در دوران ساسانی روایت می نمایند.

این باستان شناس اظهار کرد: اگرچه اقدامات کور و ناآگاهانۀ حفاران غیرمجاز نشان داده که در این محوطه هیچ خمرۀ مملو از سکه و هیچ مجسمۀ زرین و سیمینی وجود ندارد ولی واضح است که حفاظت از این آثار و مطالعه و کشف علمی آنها خواهد توانست علاوه بر حل مسائل مهمی دربارۀ تاریخ و فرهنگ ایران زمین، ثروت، رونق و توسعۀ مالی را برای منطقه به ارمغان آورد.

او اضافه نمود: در راستای تحقق اهداف نجات بخشی، پس از مستند نگاری آثار مکشوفه، سطح آثار مکشوفه با حفظ موازین علمی حفاظت، پوشش یافت تا از گزند عوامل طبیعی مصون مانده و در جریان کاوش های باستان شناسی آینده در ارتباط با دیگر عناصر مکشوفه مجموعه ای بی نظیر از هنر معماری و تاریخ فرهنگ خراسان را در معرض رأی و نظر پژوهشگران و علاقه مندان قرار دهد.

منبع: میراث آریا

به "کشف یک بنای باشکوه ساسانی در جنوب غرب مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک بنای باشکوه ساسانی در جنوب غرب مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید