آسفالت 880 روستا با قیر رایگان

به گزارش وبلاگ نت مالزی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: در چهار سال اخیر 880 روستا با قیر رایگان آسفالت شده و یکی از افتخارات ما در سال 97 این بوده که بیشترین میزان قیر به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

آسفالت 880 روستا با قیر رایگان

به گزارش وبلاگ نت مالزی، مجید معصومی امروز در نشست خبری مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل این سازمان، اظهار کرد: یکی از مباحث مطرح در بحث عمران، طرح هادی است. براساس سرشماری سال 95 تعداد روستاهای بالای 20 خانوار، دو هزار و 596 هزار روستا بوده و فعالیت ما در این روستاها به دو بخش تقسیم می گردد که شامل تهیه و اجرای طرح هادی است.

وی اضافه نمود: تاکنون عملیات تهیه در 97 درصد روستاها انجام شده و علت اختلاف سه درصدی این است که در سرشماری سال 90 تعداد روستاها تغییر پیدا نموده و تعداد روستاهای بالای 20 خانوار افزایش یافته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی اعلام کرد: در مرحله اجرا نیز این طرح در 830 روستا اجرا شده که تقریبا 34 درصد روستاها را شامل می گردد. اعتبار تخصیص یافته به بخش عمران روستایی در امسال 40 میلیارد تومان بوده که هفت میلیارد و 500 میلیون تومان آن به مطالعه و 33 میلیارد تومان آن به اجرا تخصیص یافته است.

معصومی گفت: پیش بینی می گردد که در امسال عملیات تهیه و بازنگری 127 روستا و در مرحله اجرا 205 پروژه اجرا گردد. علاوه بر اعتبارات اعلام شده یک ردیف در بودجه ملی وجود دارد که به تناوب تخصیص یاقته می گردد و در حال حاضر 3.5 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده که 1.1 آن در بخش مطالعات و 2.4 آن در بخش اجرا هزینه خواهد شد.

وی در مورد جزئیات اختصاص قیر رایگان، اضافه نمود: از سال 94 به چند دستگاه اجرایی قیر رایگان اختصاص یافته که بنیاد مسکن نیز در میان دستگاه های اجرایی مذکور واقع شده است. در سال 94، 21 هزار تن قیر اختصاص یافته و 800 هزار متر مربع آسفالت شده، سال95، مقدار قیر اختصاص یافته 20 هزار تن و میزان آسفالت انجام شده یک میلیون و 20 هزار متر مربع بوده، در سال 96، 26 هزار تن قیر اختصاص یافته و یک میلیون و 30 هزار تن آسفالت شده و در سال 97 نیز قیر اختصاص یافته 20 هزار تن بوده و 900 هزار متر مربع آسفالت شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی توضیح داد: به طور کلی در چهار سال اخیر 880 روستا با قیر رایگان آسفالت شده و یکی از افتخارات ما در سال 97 این بوده که در این سال بیشترین میزان قیر به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

معصومی در زمینه سند روستایی، عنوان نمود: برای تدوین این سند به دلیل اینکه ما از روستائیان وکالت داریم، منابع طبیعی و اراضی هایی که در محدود طرح هادی واقع شده است و متعلق به دولت است را تملیک نموده و به متقاضیان واجد شرایط واگذار می کنیم. همچنین تاکنون پنج هزار و 500 هکتار زمین در کل روستاها از دولت تملیک و به روستائیان واجد شرایط واگذار شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای تدوین طرح سند روستایی تاکنون 212 جلد سند در 1800 روستا و از زمان تفویض اختیار تدوین سند به شهرهای بالای 25 هزار نفر به بنیاد مسکن تاکنون هفت هزار و 800 جلد سند صادر شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی در مورد تهیه بافت با ارزش و پروژه گردشگری در استان، بیان کرد: در این زمینه با میراث فرهنگی همکاری هایی انجام شده که پس از شناسایی روستاهای دارای قابلیت، اسامی آنان به تهران ارسال و پس از تصویب، اعتبارات خوبی برای تهیه و اجرای طرح در نظر گرفته می گردد. در حال حاضر طرح هایی در روستای ریاب شهرستان گناباد، روستای جزین شهرستان بجستان، روستای دیزباد و بوژان در شهرستان نیشابور، روستای کاهک در داورزن و روستای ازقد در طرقبه و شاندیز اجرا شده است.

در ادامه حسن حسینی، معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: در استان 486 واحد مسکن روستایی و بر اساس آخرین سرشماری 151 هزار واحد مقاوم و 335 هزار واحد غیر مقاوم وجود دارد. دولت از سال 84 طرح نوسازی مسکن را مطرح نموده و سهم استان به طور متوسط سالانه 15 هزار واحد بوده که تاکنون بازسازی 117 واحد به اتمام رسیده است.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد: سهمیه استان نیز در امسال 15 هزار و 500 واحد بوده که از این تعداد هشت هزار واحد ابلاغ، چهار هزار و 450 نفر به بانک معرفی و دو هزار و 355 نفر پیروز به دریافت وام شدند. همچنین میزان وام پرداختی 40 میلیون تومان قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 15 ساله است.

حسینی گفت: همچنین برای افرادی که در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند از محل حساب بنیاد مسکن تا سقف هشت میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می گردد و تاکنون 14 میلیارد

وام بلاعوض پرداخت شده است. علاوه بر آن تفاهم نامه ای با بهزیستی منعقد شده که براساس آن به خانواده های دارای دو معلول 18 میلیون تومان وام بلاعوض برای ساخت مسکن در روستاها اختصاص یابد.

وی اضافه نمود: تعداد خانواده های واجد شرایط این وام 533 نفر بوده که از این تعداد 458 نفر عقد قرارداد شده، 344 نفر سرانجام کار گرفته و هفت میلیارد تومان وام بلاعوض پرداخت شده که چهار میلیارد و 230 میلیون تومان آن سهم بنیاد بوده و مابقی آن توسط بهزیستی پرداخت شده است.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی توضیح داد: در زمینه جبران خسارت های ناشی از بلایای طبیعی، پنج هزار و 735 واحد خسارت دیده شناسایی شده که هزار و 906 واحد احتیاج به تعمیر داشته و هزار واحد نیز از نظر معیشت آسیب دیده اند، بازسازی این واحدها نیز در دو فاز آنالیز شده است.

حسینی توضیح داد: در فاز اول هزار و 80 واحد احداثی و 500 واحد تعمیری پیش بینی شده که واحدهای تعمیری به اتمام رسیده و 100واحد نیز احداث شده است، همچنین در فاز دوم دو هزار و 100 واحد احداثی، 500 واحد تعمیری و 500 مشکل معیشتی در دستور کار است.

وی اضافه نمود: فاز اول بازسازی ها در استان تا ابتدای دی ماه و فاز دوم تا سرانجام سال 98 به اتمام می رسد. همچنین گفتنی است که در راستای بازسازی هزینه پروانه، نظارت و آواربرداری رایگان است.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در زمینه تسهیلات دولت برای بازسازی روستاها، برای روستاها 40 میلیون تومان وام، 10 میلیون تومان وام بلاعوض برای احداث، شش میلیون تومان وام بلاعوض برای احداث موقت و هشت تن سیمان رایگان معادل 160 پاکت اختصاص یافته و برای شهر نیز 50 میلیون تومان وام، 12 میلیون تومان وام بلاعوض برای احداث و 12 میلیون تومان وام بلاعوض برای احداث موقت و 160 پاکت سیمان رایگان در نظر گرفته شده است.

در بخش دیگری از جلسه حسین بهروان فر، معاون مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: از سال 86 تاکنون 20 هزار و 52 واحد مسکن مهر در استان ساخته شده که بیشتر آن در شهر مشهد است و از این تعداد هزار و 276 نفر انصراف دادند، 18 هزار و 57 واحد به افراد تحویل داده شده و 728 واحد نیز در دست اجراست. پیشرفت فیزیکی شهرهای زیر 25 هزار نفر حدود 98 درصد است.

معاون مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد: در زمینه مسکن شهری 15 هزار و 500 واحد در قالب 16 پروژه در حال انجام بوده و از میان آن یک پروژه از محل اعتبارات بودجه ای و سایر پروژه ها از منابع داخلی بنیاد هزینه شده است. عمده پروژه های مسکن شهری در محدوده میدان امام حسن(ع) و خیابان نمایشگاه واقع شده است که بخشی از آن ها حمایتی و بخشی آزاد است.

بهروان فر در مورد طرح اقدام ملی، ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در کرمان شروع شده و تمام مراحل آن به صورت الکترونیک بوده و در سامانه طراحی شده برای آن انجام می گردد. قرار است این طرح در 10 استان دیگر به صورت پایلوت نیز انجام گردد. این طرح همچون طرح مسکن مهر است با این تفاوت که در این طرح زمینه ها به افراد واگذار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آسفالت 880 روستا با قیر رایگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسفالت 880 روستا با قیر رایگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید