اختلال هذیانی چیست؟

به گزارش وبلاگ نت مالزی، اختلال هذیان یک شرایط غیرمعمول روانی است که در آن بیمار با هذیان، اما بدون هیچ توهم برجسته با اختلال فکر، اختلال خلقی یا بی احساسی قابل توجهی همراه است.

اختلال هذیانی چیست؟

به گزارش خبرنگار ظن، سوء ظن، شک، حسادت، مالکیت و غیره این ها واژه هایی است که در برخی روابط به وفور استفاده و سبب بروز اعمال و رفتاری می گردد که طرف مقابل را به دردسر انداخته و یا از زندگی با آن شخص خسته می نماید. البته انتهای این روابط را شاید نتوان پیش بینی کرد و از طرفی شاید بتوان گفت بستگی به میزان دوست داشتن و علاقه طرفین به یکدیگر دارد، اما از این موضوع که زندگی سختی در انتظار افرادی است که با این موضوع روبرو هستند، نمی توان گذشت.

امروزقصد دارد تا به بپردازد، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

اختلال هذیان (Delusional disorder) یک شرایط غیرمعمول روانی است که در آن بیمار با هذیان، اما بدون هیچ توهم برجسته همراه، اختلال فکر، اختلال خلقی یا بی احساسی قابل توجهی همراه است.

هذیان یک علامت خاص از روان پریشی است.

هذیان های غیرعجیب و غریب (Non-bizarre delusion) باور های غلطی هستند در مورد موقعیت هایی که بالقوه می توانند در زندگی واقعی فرد رخ دهند مانند تعقیب بیمار یا مسموم کردن وی.

به جز هذیان، افراد مبتلا به اختلال هذیانی ممکن است همچنان به معاشرت و عملکرد به شیوه ای طبیعی و رفتار اجتماعی خود ادامه دهند و رفتارشان به طور کلی به نظر عجیب و غریب نرسد.

انواع اختلال های هذیانی

اختلال هذیانی، یکی از اختلالات روانپزشکی به حساب می آید که علامت بیشتر آن هذیان است. افراد مبتلا به اختلال هذیانی دچار هذیان های غیرمتعارف و عجیب می شوند که این نوع هذیان حداقل به مدت یک ماه یا بیشتر ادامه پیدا می نماید و همراه با توهم در فرد دیده نمی گردد یا اگر هم باشد بارز نیست.

این افراد با افرادی که دچار روان پریشی و اسکیزوفرنی هستند، متفاوتند و تا زمانی که راجع به عقاید خاص خود صحبت ننمایند ممکن است متوجه نشوید رفتار بیمارگونه دارند. فرد مبتلا به اختلال هذیانی در عملکرد خود و کارکرد شغلی و بین فردی با مشکل روبرو می گردد و ممکن است دچار انزوای اجتماعی گردد.

انواع اختلال هذیانی عبارتند از

نوع بددلی (حسد)

هذیان ها حاکی از این است که همسر یا نامزد فرد وفادار نیست و به او خیانت می نماید.

فرد مبتلا با کوچک ترین شواهدی تصور می نماید نسبت به او خیانت اجرا شده است و با همسر خود درگیر می گردد تا از این بی وفایی جلوگیری کند.

نوع متکبر (خود بزرگ بینی)

در این نوع هذیان فرد تصور می نماید دارای قدرت های خاصی است یا استعداد یا دانش خاصی دارد که کشف نشده است. برخی مواقع این نوع هذیان در فرد در مباحث دینی و مذهبی نیز به چشم می خورد و فرد تصور می نماید شواهد خاصی دارد و از توانایی های به خصوصی برخوردار است.

نوع اروتومانیک (شهوانی)

هذیان ها حاکی از این است که فرد تصور می نماید شخص دیگری عاشق او شده است.

در این نوع هذیان، فردی که از نظر فرد دلباخته است معمولا صندلی بالاتری نسبت به او دارد و حتی ممکن است فردی کاملا غریبه باشد و گاهی نیز فرد کوشش می نماید با آن فرد تماس برقرار کند.

نوع جسمانی

هذیان ها حاکی از این است که فرد به نوعی نقص جسمی یا بیماری طبی عمومی دچار شده است.

نوع گزند و آسیب

هذیان ها حاکی از این است که فرد باور دارد علیه او توطئه، نیرنگ و جاسوسی صورت می گیرد یا تحت تعقیب است یا تصور می نماید عده ای قصد مسموم کردن یا بی آبرو کردن یا آزار و اذیت او را دارند یا می خواهند از دستیابی او به اهداف بزرگش جلوگیری نمایند. این افراد حتی ممکن است از دست افرادی که نسبت به آن ها شک دارد به مراجع قضایی شکایت کند.

نوع مختلط

هذیان هایی که خصوصیات بیش از یکی از انواع فوق را دارند.

نوع نامعین

هذیان هایی که در هیچ یک از انواع فوق گنجانده نگردد (مثل برخی از هذیان های عاطفی).

شایع ترین نوع هذیان گزند و آسیب است و نوع بددلی در مردان شایع تر از زنان است.

این اختلال اگر درمان نگردد و پیشروی کند می تواند منجر به اختلال اسکیزوفرنی گردد و در گروه سنی جوانان شایع تر است.

برای درمان ضروری است ابتدا مداخلات دارویی صورت گیرد و سپس سایر درمان ها با توجه به مدت زمان بروز بیماری و نوع هذیان در سطح روان شناختی شروع گردد.

چرا برخی به همسر خود مظنون هستند؟

همان طور که گفته شد؛ اختلال هذیانی انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها حسادت است.

به گفته وی در اختلال هذیانی فرد بدون اینکه دلیل قاطعی برای بی تعهدی یا خیانت همسر خود داشته باشد او را خائن می داند.

فرد مبتلا همسر خود را به خیانت و بی وفایی متهم می نماید و در برخی مورد ها مبتلایان به مهار فیزیکی همسر خود و حبس او در خانه می پردازند.

مبتلایان به اختلال هذیانی نوع حسادت معمولاً همسر خود را مدام آنالیز می نمایند و اگر تلفن همراه او در دسترس نباشد یا بدون هماهنگی جایی رفته باشد به شدت نگران می شوند و به این موضوع فکر می نمایند که او به آن ها خیانت می نماید.

برخی مبتلایان با این عنوان که من به تو اعتماد دارم، اما جامعه ناامن است همسر خود را از حضور در محافل و فعالیت های اجتماعی منع می نمایند و اجازه نمی دهند از خانه خارج گردد. این در حالی است که فرد قبل از ازدواج با شخصی که به اختلال هذیانی مبتلا است زندگی خودش را داشته و جامعه نیز آن قدر خطرناک نیست که فرد برای تردد در محافل عمومی امنیت نداشته باشد.

فردی که به اختلال هذیانی مبتلا است اگر از جلوی خانه خود بگذرد و کاغذی حاوی شماره تلفن ببیند، او را به همسر خود نسبت می دهد و چنین می پندارد که او خائن است.

برخی مبتلایان نیز تلفن خانه را قطع می نمایند، موبایل را با خود می برند و همسر خود را مهار فیزیکی می نمایند، هرچند که اختلال هذیانی از نوع حسادت در زنان نیز شایع است، اما مهار فیزیکی بیشتر از سوی مردان صورت می گیرد.

مبتلایان به اختلال هذیانی معمولاً معتقد نیستند که مسئله ای دارند، بنابراین به پزشک مراجعه نمی نمایند و اگر ناچار به مراجعه شوند برای پرخاشگری یا اضطراب ناشی از این اختلال است.

همچنین مبتلایان با شرح و منطق، دست از اعتقاد خود نمی کشند، بنابراین درمان دارویی برای آن ها ضروری است. در کنار درمان دارویی توصیه می گردد همسر فرد مبتلا به این اختلال اجازه دهد تا همسرش برای مدتی تعیین و کوتاه رفت و آمد و تماس های او را به طور منطقی آنالیز کند.

نکته مهم این است که نباید با فرد مبتلا لجبازی کرد، زیرا لجبازی وضعیت را بدتر و برای او مستنداتی ایجاد می نماید، همچنین موجب قوی تر شدن باور های هذیانی می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اختلال هذیانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال هذیانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید