با خوردن این نودل مرگبار، ناشنوا می شوید!

به گزارش وبلاگ نت مالزی، نودل مرگ

در خیابان های جاکارتا غذایی عجیب سرو می گردد که می گویند تندترین نودل دنیاست. دو سال پیش یک سرآشپز بریتانیایی کنجکاو شد تا طعم این غذا را امتحان کند اما با خوردن چندین قاشق از این نودل احساس کرد دیگر گوش هایش هیچ چیزی را نمی گردد! خوشبختانه ناشنوایی این مرد 22 ساله موقتی بود و بعد از دو دقیقه شنوایی خود را به دست آورد. غذایی که این مرد را به این روز انداخت به نودل مرگ معروف است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا از نودل مرگ بیشتر بدانید.

با خوردن این نودل مرگبار، ناشنوا می شوید!

این سرآشپز لندنی که به اندونزی سفر نموده بود به یک رستوران خیابانی رفت و تصمیم گرفت نودل مرگ مخصوص آن جا را امتحان کند. نودل مرگی که می گویند خیلی تند است! برای اینکه به تند بودن این غذا پی ببرید باید بدانید که این نودل حتی 4 هزار برابر از سس تاباسکو هم تندتر است، سس تاباسکو یکی از تندترین سس های جهان است که هر کسی جرات خوردن آن را ندارد !

سرآشپز به محض خوردن این غذا عرق زیادی کرد و رنگ پوستش قرمز شد اما بدترین قسمت تجربه خوردن نودل مرگ این بود که برای مدت دو دقیقه حس شنوایی اش را از دست داد. او می گوید این غذا تندترین چیزی بود تا به حال خورده و با خوردن آن آنقدر احساس گرما نموده که پیراهنش را در آورده و سرش را زیر آب برده است.

کسانی که آغاز به خوردن این غذا می نمایند فوری آن را از دهان به بیرون می اندازد اما برخی از افراد محلی هم هستند که نودل را تا آخر می خورند. هیچ نودلی در جهان به تندی نودل مرگ نیست و جالبه که با خوردن آن طعم نودل را احساس نمی کنید و تنها طعمی که هست، تندی فلفل است!

فلفل چگونه می تواند باعث ناشنوایی، حتی به صورت موقف، شود؟ این ناشنوایی به ارتباط پیچیده بین دهان، گلو و گوش ها بر می شود. علت تندی فلفل ها زیر سر ماده ای به نام کپسایسین است ماده ای که در گیاهان هم به وجود می آید تا از آن ها در مقابل انواع قارچ ها محافظت کند. این ماده، سلول های انسان مخصوصا غشای مخاطی که در دهان، گلو، شکم و چشم ها قرار دارند را تحریک می نماید. اندازه کم این ماده باعث احساس سوزش می شود و گیرنده های درد در غشا هم به این احساس پاسخ می دهند.

گاهی از ماده کپسایسین به شکل کرم و پماد برای از بین بردن دردهای مزمن استفاده می شود. وقتی این پماد روی محل درد زده می شود اول پوست آغاز به سوزش می نماید و درد بیشتر می شود اما چند دقیقه بعد عصب ها دیگر دردی را احساس نمی نمایند.

برگردیم به نودل مرگ: مصرف اندازه زیادی کپسایسین ممکنه باعث تاول زدن دهان و گلو شود، این تاول ها به وسیله غشای مخاطی به وجود می آیند تا بالاترین لایه سلول ها را قربانی نمایند و با ایجاد یک حباب محافظتی از لایه های زیرین مراقبت نمایند.

اینکه کسی غذای تند بخورد و دچار ناشنوایی موفقتی شود دلایل زیادی دارد. گلو و گوش ها به وسیله مجرایی به هم مرتبط شده اند و این ارتباط یاری می نماید که فشار در گوش داخلی به حالت تعادل دربیاید. با خوردن غذای تند، مجرای ارتباطی بین گلو و گوش ها بسته می شود و در همین هنگام احساس شنوایی از بین می رود.

احتمال دیگری هم برای این ناشنوایی موقتی وجود دارد و آن تحریک پذیری عصب سه گانه است. عصب سه گانه به عصب شنوایی متصل است و مسئول انتقال داده های شنوایی است. کسانی که مبتلا به میگرن هستند گاهی به طور موقت شنوایی خود را از دست می دهند چون تحریک عصب سه گانه، جریان خون را تغییر می دهد و خون موقتا به عصب شنوایی نمی رسد. همین اتفاق این بار برای این سراشپز افتاده است آن هم به علت فلفل تند! وقتی این تحریک پذیری کاهش پیدا می نماید قدرت شنوایی هم مجددا برمی شود. اما گاهی هم تغییرات جریان خون در عصب شنوایی باعث آسیب های موقتی می شود پس فرقی نمی نماید که این ناشنوایی موقتی برای چه به وجود آمده اگر احساس شنوایی سریعا برنگشت باید فورا پیش دکتر بروید.

با اینکه این سرآشپز با خوردن این فلفل تند دچار ناشنوایی موقتی شد اما معمولا ماده کپسایسین که در فلفل های تند وجود دارد احساس شنوایی را بهتر می نماید! ماده کپسایسین برای درمان بسیاری از سرطان ها به کار می رود و برخی ها می گویند مصرف آن در حین شیمی درمانی از سلول های مو محافظت می نمایند و مانع ریزش آن می شوند. هیچ کسی هنوز نمی داند که چرا این ترکیب تند همچین تاثیری دارد اما مطالعات روی آن ادامه دارد.

نودل غذایی آسان و خوشمزه است که مخصوصا در جنوب شرقی آسیا طرفدارن زیادی دارد. نودل های معمولی هم معمولا تندی زیادی دارند برای همین اگر علاقه ای به خوردن غذاهای تند ندارید باید به سرآشپز بگویید تا غذایتان را چندان تند ننمایند اما تندی نودل مرگ فراتر از حد تصور است و در آن از 100 فلفل تایلندی استفاده شده است.

منبع: metro.co.uk

منبع: الی گشت

به "با خوردن این نودل مرگبار، ناشنوا می شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خوردن این نودل مرگبار، ناشنوا می شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید