برج سه گنبد ارومیه

به گزارش وبلاگ نت مالزی، برج سه گنبد، در گوشه جنوب شرقی شهر ارومیه در خیابان جانبازان و در یکی از کوچه های منشعب به خیابان استان برزگر قرار گرفته است. این بنای آجری و استوانه ای متلق به قرن ششم هجری قمری است و به دستور یکی از امرای سلجوقی ساخته شده است.

برج سه گنبد ارومیه

در کتیبه سردر ورودی سه گنبد نیز تاریخ 580 هجری قمری که به خط کوفی نوشته شده، خوانده می شود. برخی از باستان شناسان معتقدند که در گذشته دو بنای دیگر در اطراف این برج وجود داشته است که مجموعا به این سه بنا، سه گنبد می گفتند.

بر اساس بررسی های اجرا شده بر روی کتیبه پیرامون سر در مقبره در سال 1367، نام پادشاهان شیشقاط المظفری اطال الله بقائه خوانده شد که احتمال می رود نام شخصیت های مدفون در این مکان باشد. فرم بنا و شباهت آن با برج علاءالدین ورامین و مقابر دیگر زمان سلاجقه، دلیل گویائی برای این موضوع است که بنای سه گنبد یکی از مقابر آن دوره است.

طبق این کتیبه این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است. معماری این بنا شباهت زیادی به قبرهای قرن ششم هجری قمری به خصوص قبرهای مراغه و سایر مقبره های دوره های سلجوقی دارد. بد نیست بدانید که در عصر سلجوقی، سیر تحول آرامگاه سازی دوره اسلامی ایران، روندی رو به رشد و ترقی در پیش گرفت. ترکان سلجوقی پیروز شدند که یک حکومت نمونه ایرانی اسلامی را خلق و ارائه کنند و در این میان نقش اصلی بر عهده وزیران بزرگ ایرانی آل سلجوق چون خواجه نظام الملک طوسی بود.

بنای تاریخی سه گنبد عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده است.

قطر بنا 5 متر و ارتفاع آن 13 متر می باشد. ساختمان فعلی دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه هایی وجود دارد. طبقه اول به نام سردابه خوانده می شود که دارای پوششی قوس دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می شود.

درب کوچک طبقه اول 1 متر و 70 سانت ارتفاع دارد. طبقه دوم که اتاق مقبره خوانده مى شود داراى درى به ارتفاع دو و نیم متر است.

به عبارت دیگر، بناى استوانه اى شکل مدور داراى دخمه ای است که قسمت فوقانى آن را به وسیله آجر تبدیل به بنایى شامل اطاق مقبره کرده اند و مدخل آن در یک قالب معمارى پر نقش و نگار محاط شده و در بدنه استوانه اى برج تعبیه شده است؛ درگاه ورودى آن در میان طاق هاى سطحى واقع شده و از لحاظ معمارى زینت خاصى به آن بخشیده است.

سقف اصلی گنبد و دیوارهای آن تماما سالم و بر جا می باشد. طبقه دوم بنا مانند سایر مقادیر دوره سلجوقی روی سردابه احداث شده است. تزئینات سر در ورودی مقبره در نوع خود کم نظیر می باشد و به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی و کتیبه به خط کوفی تزئین شده است.

این بنا در تاریخ 15 آذر 1314 با شماره ثبت 242 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: دانشنامه شهری ایران

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ نت مالزی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "برج سه گنبد ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج سه گنبد ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید