معرفی دیدنی های شاهین شهر و میمه Shahin Shahr

به گزارش وبلاگ نت مالزی، شاهین شَهر همسایه شمالی شهر اصفهان و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می باشد که در شهرستان شاهین شهر و میمه واقع شده است. شاهین شهر و میمه در استان اصفهان واقع شده است. شاهین شهر بخش جدید و میمه بافت تاریخی این شهر است. این شهر در سالهای بسیار دور قبل از کاربری مسکونی به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از خوانین منطقه تاریخی گز بُرخوار بوده است. شاهین شهر را می توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در 19 کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می نماید، واقع شده است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه بیشتر آشنا شوید.

معرفی دیدنی های شاهین شهر و میمه Shahin Shahr

بلیط هواپیما در طاهاگشت

ارگ مورچه خورت

مورچه خورت دومین قلعه بزرگ ایران است و در شاهین شهر و میمه واقع شده است. بنایی بسیار زیبا و کهن که نشانگر زندگی شهری در روزگاران قدیم بوده است. شکوه بنای قلعه باعث جذب توریست ها و گردشگران شده است. قدمت این قلعه به سال نهم هجری قمری بازمی گردد.

مسجد جامع میمه

مسجد جامع میمه در مرکز شهر میمه و در کنار حمام قدیمی شهر قرار گرفته است و بیانگر وجود بافت تاریخی و راسته بازار در این شهر می باشد . مسجد جامع میمه متعلق به دوران زندیه است.

حمام میمه

حمام میمه که فضایی بیش از 500 متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از اواخر دوران قاجار که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.این بنا همانند دیگر حمام های قدیمی دارای سه بخش سربینه (رختکن) ، میاندری (فضای بین سربینه و گرمینه) و گرمینه(گرمخانه) است .

غار و قنات وزوان میمه

قنات بزرگ و تاریخی وَزوان درشهر وَزوان واقع در بخش میمه استان اصفهان می باشد و این اثر در تاریخ 28 دی 1379 با شمارهٔ ثبت 2962 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این قنات یکی از قنات های ایرانی ثبت شده به عنوان میراث دنیای یونسکو است.

نکته قابل توجّهی که در خصوص قنات بزرگ و تاریخی وَزوان قابل ذکر است و کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان ژاپنی یونسکو نیز آن را تأیید نموده اند در نقطه ای از قنات که بالای بند قنات است دو شکاف زیر زمینی (در اصطلاح محلی کِر) یا تنور آبی وجود دارد و پس از بند کردن آب، این شکاف ها، آب چهل لیتر در ثانیه ذخیره شده در پشت سد به مدت 120 روز (از دهم آذر تا دهم فروردین سال بعد) را به مخازن بزرگی که در زیر زمین وجود دارد راهنمایی می نماید و پس از گشایش دریچه های تعبیه شده در سد به تدریج آب ذخیره شده به صورت خود جوش و با یاری نیروی ثقل زمین، به چرخهٔ مصرف بازمی گردد. گنجایش کانال های قنات از پشت سد به طول 800 متر با عرض یک متر و ارتفاع چهار متر 3200 =4 ×800 متر مکعب آب است ولی آبی که در پشت سد ذخیره می گردد بر اساس قطر آبدهی قنات طبق معادله 414720 متر مکعب آب است که بیش از گنجایش کانال های قنات می باشد و میزان 411520 متر مکعب مازاد گنجایش کانال ها در مخازن زیر زمینی توسط تنورهای آبی مذکور ذخیره می گردد و با بازگشایی دریچه های سد، به مرور به چرخه مصرف وارد می گردد.

قنات مزدآباد اصفهان میمه

قنات مزدآباد اصفهان (واقع در شهر میمه)، ویژگی های منحصربه فردی دارد که تا از نزدیک نبینید باور نخواهید کرد. این رشته قناتِ 18 کیلومتری و بسیار کهن، تنها قناتِ دو طبقه ایران و دنیا است و در آن همزمان آب سرد و گرم جاری است! این قنات را بدون تجهیزات امروزی و عملاً با دست، در روزگار باستان حفر نموده اند و در عین حال، در آن سدی زیرزمینی نیز ساخته اند! سدی که مخزنی زیرزمینی در قنات تشکیل می دهد و در فصول کم بارش نیز، همچنان امکانِ برداشت آبِ فراوان از آن وجود دارد. در میان سه رشته قنات استان اصفهان، قنات مزدآبادِ میمه از همه طولانی تر است و احتمالاً به دلیل همین طولانی بودن یا شاهکار بودنِ ساختِ آن یا کهن بودنِ تاریخ ساختش، با قنات قصبه گناباد، باستانی ترین و نمونه اعلای قنات سازیِ ایرانیان خواهرخوانده شده است و عقد خواهرخواندگی میان این دو قنات، در اواخر مهر سال 1396 خوانده شد.

امامزاده سیده صالحه خاتون

از فرزندان موسی بن جعفر (ع) امامزاده سیده الصالحه خاتون است که زیارتگاه آن در جنوب روستای اذان از توابع بخش میمه می باشد و همه روزه بویژه روزهای انتها هفته و تعطیلات پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) می باشد . ساختمان اصلی و گنبد مخروطی شکل و تزئینات کاشی آن نمونه ایی از معماری و هنر ایرانیان در دوره های قبل می باشد .

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "معرفی دیدنی های شاهین شهر و میمه Shahin Shahr" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیدنی های شاهین شهر و میمه Shahin Shahr"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید