دولت از اجرای مصوبه حذف سه دهک شانه خالی کرد

به گزارش وبلاگ نت مالزی، براساس مصوبه تیرماه هیئت دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به شناسایی و حذف یارانه سه دهک (حدود 24 میلیون نفر) شده بود.

دولت از اجرای مصوبه حذف سه دهک شانه خالی کرد

به گزارش گروه مالی وبلاگ نت مالزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر نتوان تا خاتمه سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل نموده، اما در روند شناسایی و حذف دهک های پردرآمد بی دقتی نمی نماید. درحالی که براساس مصوبه تیرماه هیئت دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به شناسایی و حذف یارانه سه دهک (حدود 24 میلیون نفر) شده بود با اظهارات اخیر محمد شریعتمداری ظاهراً این مصوبه تا خاتمه سال جاری اجرایی نمی گردد.

به گفته سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 تاکنون یارانه نقدی 600 هزار نفر در دوره شهریور حذف شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر نتوان تا خاتمه سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل نموده، اما در روند شناسایی و حذف دهک های پردرآمد بی دقتی نمی نماید.

محمد شریعتمداری در حاشیه نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جمع وبلاگ نت مالزی با اشاره به آخرین اقدامات وزارتخانه برای اجرای قانون هدفمندی و حذف یارانه دهک های پردرآمد، گفت: دولت با توجه به وضعیت مالی مردم، تمام کوشش خود را می نماید تا شناسایی و حذف دهک های پردرآمد با دقت لازم صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قطعاً اولویت اصلی دولت برای اجرای قانون هدفمندی و حذف دهک های پردرآمد، حفظ حقوق مردم است، از این رو حتی اگر نتوان تا خاتمه سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل نموده، اما در روند شناسایی و حذف دهک های پردرآمد بی دقتی نمی نماید.

شکایت تنها 4 هزار خانوار از 200 هزار خانوار پردرآمد

شریعتمداری گفت: دولت اخیراً 200 هزار خانوار پردرآمد را شناسایی و یارانه آن ها را حذف کرد، اما براساس آمار دفاتر پیشخوان دولت، تنها حدود 4 هزار و 118 خانوار نسبت به حذف یارانه شان شکایت نموده اند که این آمار نشان دهنده خطای حداقلی دولت در حذف یارانه است.

طبق مصوبه مجلس، هیئت وزیران در جلسه 16 تیر 1398 به استناد بند (ب) تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور، آیین نامه اجرایی را تصویب کرد که براساس این آیین نامه، دولت موظف است با استفاده از تمامی بانک های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

بر این اساس وزارت تعاون و رفاه اجتماعی مکلف شده بود با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت کشور (استانداران) طی دستورالعملی که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه (19 تیرماه) نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوار ها در اولین نوبت اقدام کند و سازمان هدفمندی یارانه ها پس از اعلام وزارت کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوار های اعلامی در اولین نوبت اقدام نماید.

200 هزار خانوار از 8 میلیون!

طبق آنچه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 تاکنون گفته اند، حدود 600 هزار نفر در قالب 200 هزار خانوار حذف شده اند که اگر قرار باشد مصوبه دولت مبنی بر حذف سه دهک محقق گردد با توجه به جمعیت 83 میلیونی ایران باید حدود 8 میلیون خانوار حذف شوند، که تاکنون در حدود 5 /2 درصد از اهداف معین شده محقق شده است.

به این ترتیب به نظر می رسد دولت همچنان به رغم اینکه می داند ادامه روند پرداخت یارانه ها به متولان اشتباه است و برای حمایت از محرومان احتیاج به بودجه آن دارد، با این حال ترجیح می دهد که متمولان همچنان از یارانه نقدی بهره ببرند.

هنوز معلوم نیست که علت واقعی موکول کردن حذف یارانه متمولان به سال بعد چیست، اما بعضی بر این باورند که از منظر اقتصاد سیاسی، مانند سال های قبل نقش انتخابات مجلس بی تأثیر نیست، زیرا اکنون داده ها و امکانات اطلاعاتی و سطح دسترسی دولت به آن ها به اندازه ای رسیده است که بتواند به راحتی با معیار های تعیین از بروز خطا و حذف اشتباهی افراد جلوگیری کند و در عین حال استدلال کافی بر مبنای شاخص معین شده را به معترضان ارائه دهد.

معیار های تعیین و داده های دم دست

این در حالی است که معیار های شناسایی و حذف افراد کاملاً تعیین شده و سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه در تبادل نظر با خبرگزاری جمهوری اسلامی چندی پیش به طور کامل به آن اشاره نموده است.

حسین میرزایی درباره روشی که برای شناسایی خانوار ها تهیه شده، گفت: بر مبنای هزینه های متعارف خانواده هاست؛ اگر متوسط هزینه کرد خانوار دو نفره از 5 میلیون یا خانوار سه نفره از 6 میلیون و 500 هزار تومان در ماه کمتر باشد، یارانه آن ها برقرار خواهد بود.

همچنین خانوار چهار نفره 7 میلیون و 500 هزار تومان، پنج نفره 8 میلیون و 500 هزار تومان، برای خانوار های 6 نفره و بیشتر هم به ازای هر نفر از اعضای خانوار، 500 هزار تومان اضافه خواهد شد.

وی همچنین اضافه نمود: هر جایی که این ها مراجعه نموده و اطلاعاتی راجع به کد ملی شان ثبت شده بود، از دستگاه های مربوطه به اندازه وسعمان این اطلاعات را دریافت کردیم. این اطلاعات را با دقت بسیار بالا، تجزیه و تحلیل نموده و مبنای شناسایی قرار دادیم. اطلاعات یادشده شامل موارد مختلفی از جمله تعداد و ارزش املاک، خودرو، سفر های خارجی و... است. همچنین به وسیله بانک اطلاعات پزشکان، مدیران دولتی، وکلا، اعضای هیئت علمی دانشگاه، اصناف خاص مثل صرافی ها و طلافروشان و بانک های اطلاعاتی دیگر مثل مجموع حقوق و دستمزد خانوار، تعداد اعضای خانوار، محل و منطقه زندگی خانوار، اطلاعاتی دریافت شده و مدنظر قرار گرفته است. وی حتی به استفاده از جدیدترین داده ها هم اشاره نمود و گفت: تن ها اطلاعاتی مبنای آنالیز برای حذف یارانه قرار می گیرند که مربوط به هزینه کرد خانوار در چهار ماه اول سال 1398 باشد.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دولت از اجرای مصوبه حذف سه دهک شانه خالی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت از اجرای مصوبه حذف سه دهک شانه خالی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید