رامبلا، خیابانی در بارسلونا که دوست ندارید به انتهایش برسید!

به گزارش وبلاگ نت مالزی، معروفترین خیابان بارسلونا، رامبلا

خیابان لاس رامبلاس که لا رامبلا هم خوانده می گردد یکی از معروف ترین پیاده روهای شهر بارسلونا است. لا رامبلا از میدان پلازا کاتالونیا تا بندرگاه ول هاربور بارسلونا ادامه دارد و با منطقه ها گوتیک و راوال در شهر قدیمی هم مرز است. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این خیابان بزنیم.

رامبلا، خیابانی در بارسلونا که دوست ندارید به انتهایش برسید!

لا رامبلاس به لحاظ قرار گرفتن در مرکز شهر و فضای سرزنده آن یکی از منطقه ها محبوب گردشگران در بارسلونا محسوب می شود. حدود 80 تا 100 میلیون عابرپیاده، خیابان لارامبلا را برای قدم زدن انتخاب می نمایند. برای اقامت از میان هتل های خیابان لارامبلاس دست به انتخاب بزنید. شاعر اسپانیایی با نام فدریکو گارسیا لورکا در خصوص لا رامبلا گفته بود: این تنها خیابانی در دنیاست که هرگز دوست ندارم به انتهای آن برسم. این اظهار نظر مدتها پیش مطرح شده و این خیابان در حاضر تغییرات زیادی نموده است. این خیابان بسیار شلوغ، مملو از فروشگاه های باب میل گردشگران است. اما در هر حال لا رامبلا جایی است که حتما باید به آن سر بزنید در غیر اینصورت نمی توانید ادعا کنید که بارسلونا را دیده اید. اگر از بالای میدان کاتالونیا به لا رامبلا نگاه کنید شبیه دریایی پر از آدم به نظر می رسد اما نگران نباشید چون حتما جا برای یک نفر بیشتر هست. بنابراین قدم زدن در لا رامبلا را برای تجربه کردن فضای مشهورترین خیابان بارسلونا از دست ندهید.

گمان می رود که نام لا رامبلا از ریشه کلمه عربی راملا به معنی زمین شن پوش گرفته شده باشد. این نام برگرفته از نام یک راه آبی یا زهکش بارش در تپه های تیبیداکو است که آب باران پس از یک بارندگی سنگین از آنجا به سمت دریا سرازیر می شود. این راه آبی خارج از نخستین دیوار قرون وسطای بارسلون قرار گرفته است. در اواخر قرن هجدهم، دیوارهای قدیمی قرون وسطی فرو ریخت و نخستین ساختمان ها در رامبلا سر برآوردند و تغییر آن به صورت خیابانی با درختان صف کشیده شروع شد. هر چند که در حال حاضر این خیابان رسما لا رامبلا خوانده می شود اما در مجموع از 6 گذرگاه تشکیل شده که هریک نام خود را دارند. به همین علت شما معمولا نام آن را با نام جمع لاس رامبلاس می شنوید.

امروزه لا رامبلا یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری شهر بارسلون و قطعا شلوغ ترین خیابان شهر است. لاس رامبلاس سرشار از هیجانات ناشی از منظره ها، صداها و بوی قهوه، مغازه های گل فروشی، هنرمندان خیابانی، گردشگران و محلی ها است که هر یک جزئی از تار و پود زندگی این خیابان مشهور از بارسلونا هستند. اما متاسفانه بعضی از رشته های این تار و پود به واسطه حضور افراد جیب بر در خیابان لاس رامبلاس گسسته شده اند. بنابراین ضروری است که هنگام قدم زدن در این خیابان، حسابی حواستان به کیف و متعلقات تان جمع باشد.

لا رامبلا از سمت میدان پلازا کاتالونیا به 6 بخش تقسیم می شود.

رامبلای کانال ها (La Rambla de Canaletes)

نام گذاری رامبلای کانال (یا رامبلا د کانالتس) براساس نام دیوار شمالی شهر قدیمی در قرن 14 ، یعنی کانالتس انجام شده است. از دیوارهای قرون وسطایی بارسلون به جز بخش ناچیزی که در خیابان پارالل بر جای مانده چیزی وجود ندارد. در واقع در قرون وسطی لوله های آب جهت تامین آب آشامیدنی شهر بارسلونا از دیوار کانالتس رد می شده اند. در این بخش از لاس رامبلاس چشمه معروف آب آشامیدنی فونت د لس کانالتس (Font de les Canaletes) قرار گرفته است. چشمه کنونی به هیچ وجه منحصر به فرد نیست اما افسانه ای وجود دارد که می گوید هر کس از آب فوت د لس کانالتس بنوشد دوباره به بارسلون باز می شود. رامبلای کانال بخشی از خیابان لا رامبلا است که هواداران تیم بارسلونا از قدیم و از زمانی که بارسلونا برنده عناوین بزرگ شد دور چشمه کانالتس گرد هم می آمده اند.

رامبلای دانشگاه (La Rambla dels Estudis)

این بخش در اواسط قرن پانزدهم و پس از ساخت بنایی با نام دانشگاه دولتی یا استودی جنرال (Estudi General یا Universitat) به این نام خوانده شد. این ساختمان در سال 1843 ویران شد اما نام آن باقی ماند. زمانی بیش از 140 نوازنده خیابانی دارای مجوز در لا رامبلا فعالیت داشتند. امروزه این تعداد به 12 نفر در زمان های متفاوت رسیده است. در واقع این نوازندگان، ملحقاتی رنگارنگ و پرهیجان برای فرهنگ امروزی خیابان لا رامبلا محسوب می شوند.

رامبلای گلها (La Rambla de les Flors)

در قرن نوزدهم تنها جایی در بارسلون که می توانستید از آن گل خریداری کنید بخش رامبلای گل بود. اکنون شما می توانید در هر جایی از بارسلون گل خریداری کنید اما در رامبلای گل یا رامبلا د لس فلورز غرفه های گل فروشی بسیاری یافت می شوند. یکی از اسامی این قسمت که امروزه چندان معمول نیست رامبلای سنت جوزف یا رامبلا د سنت جوزف به سبب نزدیکی به میدان سنت جوزف است. از جاذبه های این بخش از لا رامبلا می توان به فروشگاه مواد غذایی لا بوکواِریا (La Boqueria) و قصر سابق و مرکز هنری کنونی با نام پالائو د لا ویرینا (Palau de la Virreina) اشاره نمود.

رامبلای کاپوچین (La Ramble dels caputxins)

رامبلای کاپوچین یا لا رامبلا دلس کاپوزینس تحت نام لا رامبلا دل سنتر نیز معروف است. این نام برگرفته از نام صومعه قدیمی راهبان کاپوچین است که در پلازا ریئال واقع بود. اگر به سمت چپ نگاه کنید ورودی پلازا ریئال را می بینید که یکی از مهم ترین میادین در منطقه بری گوتیک است. این بخش از خیابان لا رامبلا در واقع نخستین قسمتی بود که به فضای پیاده راه تغییر کرد. در این بخش شما می توانید از خانه اپرا و آمفی تئاتر بزرگ لیسئو (Liceu) و پیاده راهی منقش به هنر موزاییک که در اواسط لا رامبلا قرار گرفته است و به وسیله هنرمندی اهل کاتالان به نام جان میرو طراحی شده است تماشا کنید.

رامبلای سانتامونیکا (La Rambla de Santa Monica)

این بخش از لا رامبلا در بارسلون، ما را به کرانه لنگرگاه و یادمان کریستف کلمب (کریستوفر کلمبوس در زبان انگلیسی و کریستوفر کولوم در زبان کاتالانی) راهنمایی می نماید که در سال 1888 برای برگزاری نمایشگاه جهانی ساخته شد. نام این بخش از لا رامبلا برگرفته از نام کلیسای سانتا مونیکا است که اکنون به مرکز هنری سانتا مونیکا تبدیل شده و پیش از آن از سال 1626 صومعه آگوستین دکالکوس (آگوستین پابرهنه) بوده است. یک بازار دائمی از کارهای هنری در این قسمت برقرار است که غالبا به هنر و صنایع دستی اختصاص دارد. بعلاوه مجسمه هایی از انسانها در این بخش از خیابان لا رامبلا قرار داده شده اند. اگر در اینجا به سمت چپ نگاه کنید موزه شمعی بارسلونا را خواهید دید.

رامبلای دریا (Rambla de Mar)

در سال 1992، ششمین بخش از لا رامبلا با نام رامبلای دریا یا لا رامبلا د مار به این مجموعه اضافه شد که پیاده راهی در بیرون مرکز خرید ماریماگوم است. در نزدیکی فروشگاه بزرگ ماریماگوم می توانید از آکواریوم پرطرفدار بارسلونا که یکی از بزرگترین آکواریوم های اروپاست تماشا کنید.

منبع: www.barcelonayellow.com

منبع: الی گشت

به "رامبلا، خیابانی در بارسلونا که دوست ندارید به انتهایش برسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رامبلا، خیابانی در بارسلونا که دوست ندارید به انتهایش برسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید