راهکارهایی ساده برای طعم دادن به شیر گیاهی

به گزارش وبلاگ نت مالزی، طعم دادن به شیر گیاهی یکی از دغدغه های اصلی مصرف کنندگان این محصول گیاهی است. درست است که شیرهای گیاهی طعم ظریفی از دانه ای که از آن استخراج شده است را می دهد، اما این طعم ممکن است باب میل بسیاری از افراد نباشد. پس چه باید کرد؟ آیا باید مصرف این محصولات پرخاصیت و مقوی را کنار گذاشت یا در پی راه چارهی برای برطرف آن بود؟ در این مقاله سعی شده است تا راه چاره های ساده ای برای جبران مزه شیرهای گیاهی که برای بسیاری آنقدرها هم مجذوب کننده نیست، ارائه گردد.

راهکارهایی ساده برای طعم دادن به شیر گیاهی

اضافه کردن طعم های تازه مطابق با سلیقه های مختلف یکی از راهکار های پیشنهادی و دم دستی است. در ادامه بعضی از طعم ها و نحوه بهره مندی از این طعم ها ارائه شده است. پس با ما همراه باشید.

  • مقدمه ای بر شیرهای گیاهی
  • انواع شیر گیاهی
  • روش های مختلف طعم دادن به شیر گیاهی
  • طعم دادن به شیر گیاهی با شیرین نماینده های گیاهی

مقدمه ای بر شیرهای گیاهی

شیر گیاهی یک جایگزین گیاهی مناسب برای شیر لبنی در جهانی وگانیسم است. اما تنها هواداران این عصاره گیاهی با ظاهری بسیار شبیه به شیر لبنی افراد وگان نیستند. درست است که شیرهای گیاهی به عنوان محصولات وگان در فروشگاه ها فروخته می گردد، اما این محصولات گیاهی جامعه مخاطبان وسیع تری را شامل می گردد. افراد حساس به لاکتوز، گیاهخواران، افراد با سبک زندگی سالم و افراد حساس به گلوتن هم از دیگر هواداران پر و پاقرص شیرهای گیاهی هستند.

طرز تهیه بعضی از انواع شیر گیاهی را در منزل پیش تر در کتاب کاله شرح داده ایم. علاوه بر لذتی که تهیه این نوشیدنی های گیاهی در خانه دارد، کاربرد شیرهای گیاهی در آشپزی دست شما را در تهیه انواع مواد غذایی باز می گذارد.

در این مطلب پیشنهاداتی را برای طعم دادن به شیر گیاهی ارائه نموده ایم. مواردی که می توانید به صورت دلخواه و مطابق با ذائقه تان به انواع شیر گیاهی اضافه کنید.

می توانید از تهیه شیرهای گیاهی خانگی به عنوان راهی برای لذت آشپزی به همراه کودکتان یا آغاز آموزش آشپزی به او بهره ببرید. طرز تهیه انواع شیر گیاهی می تواند برای کودک شما آشپزی امن و لذت بخشی باشد. ضمن این که مشخص اندازه مواد اولیه و غلظت آن ها هم دست خودتان است.

انواع شیر گیاهی

شیر یکی از پرمصرف ترین و محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. اما بسیاری از افراد به علت تغییر رژیم خود به رژیم وگان یا به علت مشکل عدم تحمل لاکتوز، شیر لبنی مصرف نمی نمایند. شیرهای گیاهی، یکی از جایگزین های شیر لبنی، از عصاره میوه ها، غلات یا دانه های گیاهی به دست می آیند.

از محبوب ترین شیرهای گیاهی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شیر بادام
  • شیر جو دوسر
  • شیر فندق
  • شیر سویا
  • شیر نارگیل
  • شیر برنج
  • شیر تخم کتان
  • شیر بادام زمینی

روش های مختلف طعم دادن به شیر گیاهی

از مزیت های شیرهای گیاهی نسبت به شیرهای لبنی این که به راحتی امکان تهیه خانگی آن فراهم است. شیرهای لبنی، در مقابل، مراحل تهیه سختی را دارند. ضمن این که به علت باکتری های بیماری زای شیر احتیاجمند عملیات میکروب زدایی است. همین مسئله مانع از امکان فراوری خانگی آن می گردد. این در حالی است که شیرهای گیاهی را تنها با در اختیار داشتن انواع دانه های گیاهی و ابزارهای ساده آشپزی می توانید در منزل تهیه کنید.

شیرهای گیاهی به علت افزایش جمعیت گیاهخواران و وگان ها امروزه بیشتر در فروشگاه ها دیده می شوند. از طرفی شما می توانید شیرهای گیاهی خانگی را به راحتی تهیه کنید. اما همه افرادی که از شیرهای گیاهی استفاده می نمایند ممکن است از طعم این محصولات گیاهی خوششان نیاید. در واقع، به این علت که راهی به جز استفاده از شیرهای گیاهی به عنوان منابع اصلی دریافت مواد مغذی به جای شیر لبنی ندارند، مجبور به استفاده از این محصولات گیاهی هستند. در این صورت، برترین راهکار برای دلچسب تر کردن طعم شیرهای گیاهی استفاده از انواع طعم دهنده شیرهای گیاهی است.

سوال اصلی اینجاست که از کدام طعم دهنده ها برای طعم دادن به شیرهای گیاهی از چه چیزهایی می توانید بهره ببرید؟

طعم دادن به شیر گیاهی با شربت توت فرنگی

می توانید برای طعم دادن به شیر گیاهی از میوه ها به خصوص خانواده توت ها بهره ببرید. کافی است توت فرنگی یا توت تازه را له کنید و به شیر گیاهی اضافه کنید. برای فصل هایی که میوه مورد نظر شما در بازار موجود نیست یا سخت تر پیدا می گردد، می توانید آن ها را از قبل فریز کنید تا هر زمان که بخواهید مجدد از آن ها برای طعم دار کردن شیر گیاهی بهره ببرید.

انواع سس میوه یا انواع مربا هم برای طعم دادن به شیرهای گیاهی قابل استفاده است.

یکی از پرطرفدارترین شیرهای گیاهی طعم دار، شیر گیاهی با اسانس یا شربت توت فرنگی است. طرز تهیه سس توت فرنگی خانگی بسیار راحت است و دردسر چندانی ندارد. ضمن این که رژیم غذایی سالم خود را با تهیه سس توت فرنگی خانگی می توانید همچنان حفظ کنید. تنها نکته در طرز تهیه سس توت فرنگی، ته نگرفتن توت فرنگی ها در قابلمه است.

طعم دادن به شیر گیاهی با شکلات

شیر شکلات یا شیر کاکائو یکی از محبوب ترین نوشیدنی های بچه ها و بزرگسالان است. پودر کاکائو را به راحتی به شیر های گیاهی خود اضافه کنید تا شیرکاکائو وگان داشته باشید. از طرفی، برای تهیه هات چاکلت غلیظ خانگی با شیر گیاهی کافی است شکلات تخته ای را ابتدا ذوب و با شیر گیاهی مخلوط کنید.

توصیه می گردد از شیر فندق یا شیر بادام برای تهیه انواع شکلات داغ گیاهی مانند شکلات داغ کدو حلوایی بهره ببرید.

طعم دادن به شیر گیاهی با دارچین و ادویه جات

یکی دیگر از موارد برای طعم دار کردن شیر گیاهی تهیه شیر طلایی است. شیر طلایی یک نوشیدنی سنتی هندی است که برای تقویت سیستم ایمنی در نیمه سرد سال توصیه می گردد. این نوشیدنی با طبع گرم مملو از زردچوبه و ادویه جات دیگر است. البته می توانید فقط زردچوبه به شیر اضافه کنید تا نوشیدنی منحصربه فرد شیر زردچوبه خودتان را داشته باشید.

برای تهیه شیر زردچوبه گیاهی کافی است شیر گیاهی موردنظرتان را جایگزین شیر کم چرب در مواد اولیه کنید. برای شیرین کردن نوشیدنی هم می توانید از عسل یا حتی از شربت افرا، در صورت داشتن رژیم وگان، بهره ببرید.

طعم دادن به شیر گیاهی با وانیل

اضافه کردن یک دانه وانیل در لیوان شیر معجزه می نماید. نه تنها طعم شیرینی به شیر می دهد، بلکه طعم شیر را بیشتر هم می نماید. می توانید از سیروپ وانیل یا شربت وانیل هم برای بهتر کردن طعم شیر گیاهی دلخواهتان بهره ببرید. اضافه کردن شربت افرا و وانیل طعم شیرهای غیرلبنی را بیش از پیش خاص و دلچسب می نماید.

طعم دادن به شیر گیاهی با موز

اسموتی شیر موز یکی از معمول ترین طعم دهنده ها به انواع شیر از جمله شیرهای گیاهی است. از طرفی، به علت کالری بالا و مواد مغذی شیر موز، این نوشیدنی گیاهی مناسب وعده صبحانه یا میان وعده مقوی است. این نوشیدنی به خصوص برای بچه ها و نوجوانان بسیار مفید است. ضمن این که شیرهای گیاهی به علت سالم بودن و ارزش غذایی بالا برای رژیم غذایی ورزشکاران توصیه می گردد.

برای اضافه کردن موز به شیر گیاهی کافی است یک عدد موز را با غذاساز پوره کنید و همراه با شیرین نماینده هایی مانند شربت افرا و وانیل مخلوط کنید.

طعم دادن به شیر گیاهی با خرما

خرما هم طعم دهنده خوبی برای شیرهای غیرلبنی و لبنی است و هم شیرین نماینده خاصی است. بنابراین احتیاجی به اضافه کردن شکر ندارید. برای تهیه شیر خرما کافی است تعدادی خرما (بدون هسته) و شیر گیاهی را درون مخلوط کن بریزید تا کاملا یک دست شوند. سپس، نوش جان کنید.

طعم دادن به شیر گیاهی با کدو حلوایی

اضافه کردن کدو حلوایی در شیرهای گیاهی مناسب برای پاییز و زمستان است. خاصیت آنتی اکسیدان کدو حلوایی شما را از انواع ویروس خصوصا ویروس سرماخوردگی دور می نماید. ابتدا باید پوره کدو حلوایی درست کنید سپس، گوشته کدوها را به همراه یک شیرین نماینده با شیر گیاهی مخلوط کنید. از طرفی با اضافه کردن شکلات به آن یک هات چاکلت کدو حلوایی خوشمزه برای پاییز و زمستان خواهید داشت.

طعم دادن به شیر گیاهی با شیرین نماینده های گیاهی

اگر جز افراد وگان هستید عسل در رژیم غذایی شما وجود ندارد. به همین علت اگر شیر گیاهی را شیرین بخواهید یا به عنوان مثال شیر گیاهی خانگی مانند: شیر فندق خانگی، شیر بادام خانگی را تهیه کنید احتیاج به شیرین نماینده غیر از عسل دارید.

  • شربت افرا
  • وانیل
  • پوره خرما
  • شکر قهوه ای

کلام آخر

شیرهای گیاهی به صورت طبیعی احتیاج به طعم دهنده ندارند و اسانس کمی که در شیر حس می گردد طعم شیر گیاهی را دلنشین می نماید. اگر اهل خلاقیت در آشپزی هستید، موارد گفته شده را برای طعم دادن به شیر گیاهی امتحان کنید و از ترکیب طعم ها لذت ببرید. اگر هم با مزه شیر گیاهی مشکل دارید و با ذائقه تان جور نیست، می توانید از انواع روش های طعم دار کردن شیرهای گیاهی ایده بگیرید.

منبع: کتاب کاله

به "راهکارهایی ساده برای طعم دادن به شیر گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی ساده برای طعم دادن به شیر گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید