احتیاج سه میلیون ایرانی به سلول درمانی، محدودیت در تکثیر سلول های بنیادی

به گزارش وبلاگ نت مالزی، معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان تعداد افراد نیازمند به سلول درمانی در کشور را حدود سه میلیون نفر عنوان نمود و گفت: ما در پژوهشگاه با توجه به ظرفیتی که در اختیار داریم می توانیم تعداد محدودی از مراجعان را برای درمان انتخاب کنیم.

احتیاج سه میلیون ایرانی به سلول درمانی، محدودیت در تکثیر سلول های بنیادی

دکتر احمد وثوق در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ نت مالزی، درباره تعداد افرادی که برای استفاده از روش سلول درمانی به این پژوهشگاه مراجعه می نمایند، اظهار کرد:تعداد کسانی که احتیاجمند این درمان هستند با توجه به شیوع عوارض بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: در مطالعه ای، تعداد افرادی را که در کشور احتیاجمند به این نوع درمان هستند، حدود سه میلیون نفر تخمین زدیم اما ما در پژوهشگاه با توجه به ظرفیتی که در اختیار داریم می توانیم تعداد محدودی از مراجعان را برای درمان انتخاب کنیم زیرا امکان جداسازی و تکثیر سلول های بنیادی محدود است.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان این که با کمک بنیاد برکت و ستاد فرمان اجرایی امام، یک کارخانه سلولی با عنوان شرکت سل تک ایجاد گردیده است گفت: با وجود این کارخانه امیدواریم بتوانیم احتیاج 30 هزار بیمار در سال را تامین کنیم. اما این رقم با توجه به تنوع و تعداد زیاد بیماری ها قابل توجه نیست و این مسئله لزوم ایجاد مراکزی مشابه رویان در سطح کشور را ثابت می نماید.

ضرورت افزایش ارجاع بیمار از سوی مراکز درمانی برای سلول درمانی

وی با اشاره به ضرورت دستیابی به روش های جدید برای کشت تعداد سلول های مورد احتیاج ادامه داد: ما احتیاج داریم مراکز درمانی به سلول درمانی تمایل بیشتری پیدا نمایند تا کمک بیشتری به درمان با روش سلول درمانی گردد زیرا اگر متخصصان این اقبال را نشان ندهند حتی اگر تنوع سلول ها هم خوب باشد یک قسمت کار لنگ می ماند و آن طور که باید و شاید این کار انجام نمی گردد.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره تعداد افرادی که سالانه در این پژوهشگاه با استفاده از سلول درمانی مداوا می شوند، شرح داد: ظرفیتی که برای درمان بیماری های پوست با این روش وجود دارد چیزی بین 15 تا 20 بیمار در هفته است که کوشش ما این است که این ظرفیت را حفظ نموده و افزایش دهیم. همچنین برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز و مشکلات ارتوپدی در هفته برای حدود پنج بیمار ظرفیت داریم که تعداد بسیار کمی است.

وی درباره ظرفیت این پژوهشگاه برای درمان مراجعه نمایندگان مبتلا به بیماری های مربوط به چشم گفت: در مورد بیماری های مربوط به چشم هر تعداد که متخصصان چشم به ما ارجاع دهند ما درمان را پوشش می دهیم اما لازمه این کار هماهنگی و همراهی مناسب متخصصان با ما است و از این جهت نمی توانیم بگوییم که از وضعیت به طور کامل راضی هستیم، زیرا ارجاعات برای استفاده از این روش کم است.

وثوق با بیان این که اختیار این پژوهشگاه برای درمان بیمارانی که صفر تا صد درمان آنها در رویان انجام می گردد بیشتر است، گفت: ما طبیعتا فقط می توانیم سهم خودمان را به درستی انجام دهیم، در خصوص بخشی که به بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها مربوط می گردد مسئله بستگی به تمایل متخصصان جهت ارجاع بیماران به ما دارد.

وی درباره رابطه این پژوهشگاه با کارخانه سل تک جهت فراوری سلول برای سلول درمانی گفت: تقریبا تمام سلول های مورداحتیاج برای مواردی که به کاربرد رسیده و بیماران درمان می شوند در کارخانه سل تک کشت داده می شوند، اما آن هایی که هنوز به بالین نرسیده و جنبه تشریفاتی دارند، بخشی در کارخانه سلول و بخشی در اتاق های تمیز پژوهشگاه رویان تهیه می شوند.

وی ادامه داد: این مسئله به تعداد بیمارانی که در کارآزمایی بالینی قرار دارند بستگی دارد اگر از ظرفیت موجود ما خارج باشد ما سلول های مورد احتیاج را به شرکت سل تک سفارش می دهیم تا آن نوع خاص سلول را کشت دهند و برای استفاده در کارآزمایی های بالینی به ما تحویل دهند. زمانی پروژه مرحله کارآزمایی بالینی را طی کرد و از طرف وزارت خانه مورد تایید نهاده شد، آن وقت به صورت صنعتی فراوری می گردد و در ظرفیت خیلی بیشتر برای استفاده عموم در اختیار قرار می گیرد.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره بیماری هایی که جهت درمان با روش سلول درمانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند، شرح داد: بیماری های مربوط به سیستم عصبی مرکزی، نارسایی های کلیوی و دیابت در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "احتیاج سه میلیون ایرانی به سلول درمانی، محدودیت در تکثیر سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج سه میلیون ایرانی به سلول درمانی، محدودیت در تکثیر سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید