وحشت از زلزله 9 ریشتری با مشاهده حفره ترسناک

به گزارش وبلاگ نت مالزی، کشف این چشمه که واحه پیتیا نام گرفته است، در پی یک سفر دریایی برای مطالعات آب وهوایی صورت گرفت. در این سفر سونار کشتی توده هایی غیرمنتظره از حباب را زیر سطح اقیانوس پیدا کرد و در پی آن با استفاده از ربات تعیین شد که این حباب ها ناشی از فوران مایعی گرم و از نظر شیمیایی متمایز از کف دریا هستند.

وحشت از زلزله 9 ریشتری با مشاهده حفره ترسناک

یک حفره در خط گسلی 950 کیلومتری در کف اقیانوس آرام می تواند نشانه ای برای وقوع زلزله ای فاجعه بار باشد که شهر های ساحل غربی آمریکا را ویران خواهد نمود.

پژوهشی تازه به سرپرستی دانشگاه واشنگتن، چشمه زیرآبی منحصربه فردی را در 80 کیلومتری ساحل اورگن مورد آنالیز قرار داده است که تراوشاتی گرم و از لحاظ شیمیایی متمایز دارد.

کشف این چشمه که واحه پیتیا نام گرفته است، در پی یک سفر دریایی برای مطالعات آب وهوایی صورت گرفت. در این سفر سونار کشتی توده هایی غیرمنتظره از حباب را زیر سطح اقیانوس پیدا کرد و در پی آن با استفاده از ربات معین شد که این حباب ها ناشی از فوران مایعی گرم و از نظر شیمیایی متمایز از کف دریا هستند.

در مطالعات بعدی معین شد که مایع خروجی 9 درجه سانتی گراد گرم تر از آب های اطراف است. بر اساس محاسبات این سیال مستقیما از مگاتراست (کلان راندگی) کاسکیدیا می آید. خروج سیال در نزدیکی گسل های عمودی رخ می دهد که منطقه بزرگ فرورانش کاسکیدیا را قطع می نمایند. این گسل های امتداد لغز، به این علت وجود دارند که صفحه اقیانوس با زاویه ای به صفحه قاره برخورد می نماید و به آن فشار وارد می نماید.

بر اساس گزارش دیلی میل این ویژگی زمین شناسی می تواند زمین لرزه ای به بزرگی 9 ریشتر را در شمال غربی اقیانوس آرام ایجاد کند - و این سوراخ می تواند سوخت مورد احتیاج آن باشد.

در این میان از دست دادن سیال از سطح مشترک ابررانش فراساحل، باعث کاهش فشار سیال و در نتیجه افزایش اصطکاک بین صفحات اقیانوسی و قاره ای می گردد. مایعی که از این ناحیه گسل بیرون می آید شبیه به نشت روان نماینده است که باعث افزایش تنش می گردد. تنش بیشتر یعنی افزایش خطر وقوع زلزله.

مگاتراست کاسکیدیا چندین منطقه بزرگ شهری، از جمله سیاتل و پورتلند، اورگن را دربرمی گیرد، و به کالیفرنیای شمالی و ونکوور در کانادا نیز می رسد.

کاسکیدیا از نظر لرزه ای آرام است، اما کاملاً غیر فعال نیست. تحقیقات نشان می دهد که این گسل در سال 1700 باعث زلزله ای 9 ریشتری شده است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید

به "وحشت از زلزله 9 ریشتری با مشاهده حفره ترسناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحشت از زلزله 9 ریشتری با مشاهده حفره ترسناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید