ویژگی های انتخابات 2020 و اهمیت آن نسبت به دوره های قبل

به گزارش وبلاگ نت مالزی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی دلایل اهمیت انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را نسبت به دوره های پیشین مورد آنالیز قرار داد.

ویژگی های انتخابات 2020 و اهمیت آن نسبت به دوره های قبل

به گزارش وبلاگ نت مالزی، علیرضا سلطانی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه اقتصاد سیاسی در این باره گفت: انتخابات 2020 با در نظر دریافت دو سطح داخلی آمریکا و بین المللی ، نسبت به انتخابات گذشته این کشور ، شرایط بسیار متفاوتی را دارد. در دوره های قبلی حداقل بعد از جنگ جهانی دوم، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معمولا به لحاظ داخلی واجد اهمیت بود و یا حداقل ابعاد بین المللی محدودی داشت یعنی معمولا در دوران جنگ سرد این اهمیت در نوع موضعگیری نامزدها در قبال قدرت های عظیم خصوصا شوروی قابل توجه بود و در مواردی به یک منطقه و یا کشوری خاص محدود می شد مانند ماجرای جنگ ویتنام یا ایران در جریان انقلاب اسلامی و عراق و افغانستان در دو دهه اخیر . اما در انتخابات 2020 همزمان هر دو بعد داخلی و بین المللی فعال شده است. این مساله ناشی از عملکرد ترامپ در 4 سال گذشته است. عملکرد ترامپ در داخل آمریکا در 4 سال اخیر در موارد زیادی به ایجاد شکاف و دوگانگی در جامعه آمریکا دامن زد. سیاست های ملی گرایانه و به اعتبار دقیق تر بنیادگرایانه ترامپ که بازگشتی به اصول ارتودوکس آمریکایی نیمه اول قرن بیستم بود، با فرایند تحولات سیاسی، اجتماعی و مالی جامعه آمریکا در نیمه اول قرن بیست و یکم در تقابل قرار داشته و دارد و این مساله برای بخش زیادی از مردم آمریکا که عموما مهاجر هستند علی رغم بهبود شرایط مالی تا قبل از کرونا ، به دلیل پیامدهای منفی بلندمدت قابل پذیرش نیست.

این کارشناس اضافه کرد: سیاستها و اقدامات ترامپ در عرصه داخلی به حوزه بین المللی هم گسترش یافته و به گونه ای هم فرایندهای جهانی و هم همه کشورها و بازیگران بین المللی را به شیوه های مختلف تحت تاثیر قرار داد. آمریکا در دوره ترامپ بر خلاف نقش و صندلی 70 سال گذشته، در مقابل فرایند جهانی لیبرالیسم و گسترش نظام جهانی سرمایه داری نهاده شد .فرایندی که خود برای دهه های متمادی راهبری آن را در اختیار داشت. گرایش به حمایت گرایی در سیاست های مالی و تجاری که سم مهلک نظام سرمایه داری است و موضع گیری در قبال فرایندها و رژیم های بین المللی مانند رژیم های همکاری بین المللی در حوزه محیط زیست و خروج از سازمان های بین المللی مانند یونسکو و سازمان جهانی بهداشت از این قبیل است. برخورد با کشورها و دولت های مختلف به شیوه های تحریم و تهدید(روسیه ، چین ، ایران ، ترکیه و ....) و حتی اجبار و فشار (در خصوص کشورهای متحد و دوست آن) برای پیشبرد سیاست های یکجانبه امریکا در این راستا قابل توجه است . همه این اقدامات با هدف احیای موقعیت فزونی آمریکا در عرصه سیاسی و مالی بین المللی بوده است . هدفی که با جریان جهانی شدن و فرایندهای همکاری جویانه بین المللی در تقابل بوده است و همین مساله باعث شده که جامعه بین المللی اصولا با تداوم حکومت ترامپ تمایل نداشته باشد چراکه ترامپ موجب توقف و یا کندی فرایندی بود که برای دهه های متمادی آمریکا راهبری آن را در اختیار داشت.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "ویژگی های انتخابات 2020 و اهمیت آن نسبت به دوره های قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های انتخابات 2020 و اهمیت آن نسبت به دوره های قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید