پرداخت سالانه 86 میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

به گزارش وبلاگ نت مالزی، تهران (پانا) - عضو اتاق بازرگانی تهران می گوید رانت و غیر واقعی کردن شرایط اقتصاد ایران در حوزه های مختلف اثرات خود را نشان داده که یارانه انرژی بخشی از آن است.

پرداخت سالانه 86 میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

به گزارش ایسنا، حمیدرضا صالحی اظهار کرد: بر اساس گزارش های بین المللی، میزان یارانه انرژی که سالانه در ایران پرداخت می گردد حدود 86 میلیارد دلار است و این در حالی است که کشوری مانند چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت در این حوزه تنها 32 میلیارد دلار یارانه پرداخت می نماید. این به خوبی نشان می دهد که شرایط مصرف انرژی و مسائل ساختاری اقتصاد ایران که منجر به این حجم از اسراف و الگوی غلط مصرف شده تا چه حد شرایط را پیچیده نموده است.

وی با اشاره به مسائلی که در حوزه های مختلف از دخالت دولت به وجود آمده، توضیح داد: چندی قبل ما شاهد افزایش قیمت دیگر کالاهایی بودیم که ارز حمایتی دولتی را دریافت می کردند و حالا مرغ به این دسته اضافه شده است. باید بدانیم که حمایت های این چنینی و دخالت دولت در فرایند اقتصاد، جز سخت کردن شرایط و پیچیده سازی مسائل، کاربرد دیگری ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید امسال را سال عدم دخالت دولت در اقتصاد در نظر بگیریم، اعلام کرد: پس از سال ها سعی و خطا دیگر امروز باید در جریان باشیم که اقتصاد ایران با دخالت های دولتی راه به جایی نخواهد برد و اگر بنا بود این دخالت ها گره گشا باشند، تا امروز خود را نشان می دادند. از این رو امیدواریم که تصمیم گیران خاتمه به این نتیجه برسند که دخالت در اقتصاد را متوقف نمایند.

به گفته وی، تک نرخی شدن ارز، کاهش کوشش برای قیمت گذاری دستوری و حرکت به سمت سیاست های کلان که آینده مالی کشور را تضمین می نماید، می تواند به عنوان اولویت های مهم مالی در نظر گرفته گردد.

بر اساس گزارش های رسمی، دولت در کنار یارانه نقدی و مستقیمی که به مردم پرداخت می نماید، در طول سال مبلغ قابل توجهی را صرف یارانه های پنهان در حوزه انرژی و سوخت می نماید. کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه مصرف انرژی از سوی اقشار کم درآمد پایین تر از ثروتمندان است، تداوم این سیاست عملا به افزایش بی عدالتی در اقتصاد ایران منجر شده و مشکل آفریده است. تداوم تخصیص سوخت و انرژی ارزان قیمت، ایران را به یکی از پرمصرف ترین کشورهای دنیا در این حوزه بدل نموده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "پرداخت سالانه 86 میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت سالانه 86 میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید