بارندگی های پاییزه زنگ خطری برای مناطق مستعد رانش زمین در خراسان شمالی

به گزارش وبلاگ نت مالزی، رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بارندگی های پاییزه می تواند زنگ خطری برای مناطق مستعد رانش زمین در استان باشد.

بارندگی های پاییزه زنگ خطری برای مناطق مستعد رانش زمین در خراسان شمالی

بهمن هوشمند در گفت و گو با وبلاگ نت مالزی، با اشاره به پیش بینی های هواشناسی در ارتباط با افزایش پنج تا 10 میلی متری باران طی آبان ماه امسال در استان، اظهار کرد: بارندگی های زیاد و مستمر زمینه تشدید رانش زمین را فراهم می نماید.

وی با بیان اینکه منطقه بدرانلو در شهرستان بجنورد یکی از مناطق مستعد زمین لغزش است، اضافه کرد: زمین لغزش به چندین عامل بستگی دارد که یکی از این عوامل وجود سازندهای حساس به لغزش همچون سازندهای مارلی، رسی فراوان و سازندهای بادرفتی لسی است.

هوشمند ادامه داد: از سوی دیگر نحوه قرار دریافت سازندها یکی دیگر از علل بروز زمین لغزش است بطوریکه اگر در پایین دست دامنه آب راه وجود داشته باشد سبب می گردد تا پاشنه دامنه خالی گردد و سازندها به سمت پایین دست حرکت کند، از سوی دیگر اگر شیب دامنه با شیب لایحه های زمین شناسی یکی باشد موجب می گردد تا سازند مستعد زمین لغزش گردد.

وی تاکید نمود: هرچقدر شیب زمین ها بیشتر باشد و آن ها را تبدیل به اراضی کشاورزی و باغات آبی کنیم، سبب می گردد تا لایحه های رسی، مارلی و لسی متورم شوند و پایداری سازندها کاهش یابد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در منطقه بدرانلو در شهرستان بجنورد 20 هزار هکتار منطقه بادرفتی لسی وجود دارد که بیشتر تپه ماهورها شیب دار هستند و متاسفانه روستاها بر روی آن ساخته شده اند و سیستم فاضلاب روستایی که به صورت چاه نیز است عاملی بر مرطوب شدن خاک و تاثیر گذار بر رانش زمین است.

وی توصیه کرد: به منظور جلوگیری از رانش زمین و یا کاهش شدت آن باید کمترین دستکاری در این مناطق انجام گردد، تغییر کاربری به ویژه خانه سازی و تبدیل اراضی دیم به آبی وجود نداشته باشد و آبیاری در این مناطق ممنوع باشد.

وی تاکید نمود: بهترین راه حل برای روستاهایی که در منطقه بدرانلو که در معرض زمین لغزش هستند، جابه جایی آن هاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بارندگی های پاییزه زنگ خطری برای مناطق مستعد رانش زمین در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی های پاییزه زنگ خطری برای مناطق مستعد رانش زمین در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید