ستون کنستانتین کجاست؟

به گزارش وبلاگ نت مالزی، استانبول از آن دست شهرهایی است که حکومت های بی شماری به خود دیده است. همین موضوع سبب شکل گیری آثار متعددی در این شهر شده. در این میان، نام ستون کنستانتین شاید کمتر به گوش تان خورده است؛ اما این موضوع از اهمیت این اثر تاریخی نمی کاهد. با ما باشید و از این اثر به جا مانده از امپراتوری روم اطلاع کسب کنید.

ستون کنستانتین کجاست؟

ستون کنستانتین (column of Constantine) کجاست؟

ستون کنستانتین در قرن چهارم (330 پس از میلاد مسیح) در استانبول ساخته شد؛ یعنی درست زمانی که کنستانتین استانبول را به عنوان مرکز خود انتخاب کرد. این ستون در مرکز میدان بیضی شکل به نام چمبرلی که محل اجتماعات بود ساخته شد. می گویند ستون کنستانتین از معبد آپولو به این میدان آورده شد. البته در صحت این ماجرا اطلاع دقیقی در دست نیست. آنچه امروز به عنوان ستون کنستانتین در استانبول می بینیم با شکل اولیه آن بسیار فرق دارد. این ستون در طول زمان، با جنگ ها و آتش سوزی دستخوش تغییرات نهاده شد و بارها بازسازی شد. ستون کنستانتین در گذشته از آنچه امروز می بینیم ارتفاع بیشتری داشته. این ارتفاع به خاطر وجود مجسمه های آپولو و بعد از آن نماد مسیحیت بوده است. اگر قصد تماشا ستون کنستانتین را داشتید، راهی محله سلطان احمد شوید.

نام های ستون کنستانتین:

ستون کنستانتین به نام های متعددی خوانده می گردد؛ این ستون را بیشتر به نام کنستانتین می خوانند و بعضی به علت قرارگیری آن در محله چمبرلی ستون چمبرلی تاش می گویند.

ویژگی های ظاهری ستون کنستانتین:

در گذشته های دور، زمانی که از ساختمان های بلند خبری نبود، ستون کنستانتین به عنوان یکی از بلندترین سازه های استانبول به شمار می رفت. سنگ و مواد به کار رفته در ستون کنستانتین، درست از جنس سنگ های به کار رفته در اهرام مصر است. حال این سوال پیش می آید که آیا این سنگ ها از مصر به استانبول آورده شده اند؟ البته در کنار سنگ های مصری، استفاده از سنگ های قرمز، ارغوانی و سنگ سماق در ستون کنستانتین دیده می گردد. از شرح ستون کنستانتین که بگذریم به اتاق کوچکی می رسیم که زیر این ستون نهاده شده و یادگارهای دوران مسیحیت را در خود جای داده است.

در خصوص مجسمه های ستون کنستانتین بدانید

در دوران باستان، مجسمه آپولو را بر فراز ستون کنستانتین قرار دادند اما با روی کار آمدن مسیحیت این مجسمه جای خود را به مجسمه ای از جنس مرمر و نماد مسیحیت داد. البته این نماد نیز چندی نپایید و با روی کار آمدن عثمانیان از بین رفت. آنچه امروز از ستون کنستانتین می بینیم حدود 35 متر ارتفاع است که در گذشته، این ارتفاع با وجود چنین مجسمه هایی، بیشتر بوده است.

برای حفظ و ماندگاری ستون کنستانتین چه اقداماتی انجام شد؟

ستون کنستانتین در دوره های مختلف نماد حکومت ها بود و دستخوش تغییرات بی شماری شد. هم چنین در دوره های مختلف، اقدامات مختلفی جهت بازسازی و حفظ آن صورت گرفت. برای مثال، در زمان سلطان مصطفی دوم عثمانی، برای استحکام ستون، بندهای آهنی و یک پایه ستون در آن قرار دادند.

بار دوم، ستون کنستانتین در زمان عثمانی به دستور عبدالحمید بازسازی شد. عبدالحمید که نگران فروریزی این ستون بود، حلقه های آهنی را دور تا دور آن قرار داد. جالب است بدانید محله ای چمبرلی بعد از این بازسازی به این نام خوانده شد. چمبرلی یعنی حلقه آهن.

بلاخره در سال 1955 بود که ستون کنستانتین به عنوان اثر ارزشمند تاریخی ثبت شد. بعد از این سال بازسازی و بازسازی های برای آن انجام شد. از این پس وزارت تاریخ ترکیه وظیفه حفاظت این ستون را به عهده گرفت.

در خصوص محله چمبرلی تاش (cemberlitas) بدانید

محله چمبرلی تاش از محله های قدیمی استانبول است. از علت نام گذاری این ستون نیز صحبت کردیم. این محله در ناحیه دیوانی اُغلو نهاده شده. محله چمبرلی تاش به علت قرارگیری ستون کنستانتین توسعه یافت؛ چنانچه امروزه به یکی از محله توریستی مشهور است.

در نزدیکی ستون کنستانتین چه می بینیم؟

حمام چمبرلی تاش در استانبول

حمام های تاریخی استانبول معروفیت زیادی دارند و بی شک هیچ جای دنیا نمی توانید تجربه چنین حمامی را داشته باشید. در میان حمام های سنتی استانبول چمبرلی از همه مشهورتر است. این حمام دقیقا در مقابل ستون کنستانتین و در نزدیکی بازار بزرگ استانبول واقع شده. معماری این مسجد نیز حائز اهمیت است و یادگاری از دوران عثمانی به شمار می رود.

بازار بزرگ استانبول

در نزدیکی ستون کنستانتین، یکی از بزرگ ترین و سنتی ترین بازارهای ترکیه واقع شده است. بازار بزرک استانبول پر از صنایع دستی، جواهرات، ادویه جات و...است، می توانید با خود سوغاتی به همراه ببرید.

بویوک والده خان

کاروانسرای بویوک والده خان در محله چنبرلی تاش به دستور همسر سلطان احمد ساخته شد. این مکان در گذشته، محلی برای استراحت تاجران بود و امروزه مکانی توریستی به شمار می رود.

مسجد قلندرخانه kalenderhane Camii

مسجد قلندرخانه در زمان مسیحیان، کلیسای مسیحیان ارتودکس به شمار می رفت. با روی کار آمدن عثمانیان این کلیسا به مسجد قلندرخانه تبدیل شد. معماری دوران بیزانس با سنگ های رنگی مرمر در این مسجد، آن را منحصر به فرد نموده است. این مسجد در نزدیکی ستون کنستانتین ساخته شده و بازدید از آن می تواند تجربه متفاوتی باشد.

آیا شما از جاذبه های دیگر چمبرلی تاش در این منطقه خبر دارید؟

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ نت مالزی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "ستون کنستانتین کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستون کنستانتین کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید