تخمین خسارت قطعی اینترنت برای کسب وکارهای حوزه فاوا؛ 2650 میلیارد تومان

به گزارش وبلاگ نت مالزی، کارگروه نرم افزار و محتوای دیجیتال کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس به آنالیز مسائل ناشی از قطع اینترنت در حوزه نرم افزار و محتوا پرداخت. در این نشست خسارت قطعی این اتفاق با نرخ دلار 12 هزار تومان، 2 هزار و 650 میلیارد تومان تخمین زده شد که این رقم تنها متوجه کسب وکارهای این حوزه است.

تخمین خسارت قطعی اینترنت برای کسب وکارهای حوزه فاوا؛ 2650 میلیارد تومان

سعید رسول اف، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران خسارت های این رویداد را به 5 بخش تقسیم می نماید و تأکید دارد: ابعاد مسئله تا حدی است که نگرانی های بسیاری را برای فعالان این حوزه به وجود می آورد. نگرانی اول در خصوص تکرار آن است. افزایش سطح ناامیدی و بی اعتمادی صاحبان کسب وکارهای مختلف از جمله آسیب های جدی است که بعد از قطع یک باره اینترنت رخ داده است.

وی ادامه داد: میزان خسارتی که به طور غیرمستقیم به سایر بخش های اقتصادی کشور که از ICT به عنوان زیرساخت استفاده می نمایند به میزان 6 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد می گردد.

بر اساس اظهارات او گردش اقتصادی در تجارت الکترونیک 208 هزار میلیارد تومان است که متوسط روزانه آن 570 میلیارد تومان برآورد می گردد. در دوران قطعی اینترنت این رقم نسبت به روزهای دیگر تا 48.5 درصد کاهش پیدا کرد.

این فعال اقتصادی خسارت وارد آمده به حوزه تبلیغات دیجیتال را موضوعی دانست که چندان به آن توجه نشده است. رسول اف گردش اقتصادی این حوزه را حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان برآورد کرد.

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران بی اعتمادی کاربران به کسب وکارهای ایرانی و برندهای ملی را یکی دیگر مسائل ناشی از این اتفاق دانست و توضیح داد: متأسفانه قطعی اینترنت جذب کاربر برای اپلیکیشن های ایرانی مانند پیغام رسان ها، فروشگاه های اینترنتی، نقشه ها و مسیریاب ها را بالا برد و عاملی شد تا هشتگ هایی چون کسب وکارهای رانتی یا کاسب تحریم ، ترند شوند.

عدم دسترسی به DATA سرورها و عدم به روزرسانی آن ها نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: این یک زنجیره است و نمی توان همه ملزومات این گونه کسب وکارها را در داخل ایجاد کرد. در هر حال در یک بازه زمانی 10 روزه امکان فراوری و توسعه این شرکت ها وجود نداشت و هزینه آن را باید در آینده بپردازیم.

رسول اف با اشاره به ناپایداری محیط کسب وکار و توقف تجارت، گفت: این اقدام ریسک سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بالا برد و این در زمانی رخ داد که احتیاج ما به فراوری ثروت بیش از هر زمان دیگری است.

با توجه به شرایط موجود، فعالان حوزه دانش بنیان و فراورینمایندگان انواع نرم افزار مسائل و چالش های پیش آمده بعد از قطعی اینترنت را مطرح و از تکرار این مسئله ابراز نگرانی کردند. به باور آنها تصمیم گیری برای ادامه فعالیت در این حوزه برای آنها سخت شده است.

آن ها این سوال را نیز مطرح کردند که آیا این اقدام و قطعی اینترنت قانونی است؟ در این شرایط چه کسی جوابگوی خسارت های ناشی از آن و حقوق ضایع شده فعالان اقتصادی خواهد بود؟

در این رابطه حمیده زرآبادی، نماینده مجلس ضمن تأیید سخنان مطرح شده از تهیه طرحی برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی در آینده اطلاع داد که قرار است با قید دو فوریت در مجلس مطرح گردد. وی ضمن ارائه مفاد این طرح به اعضای کمیسیون، از آنها خواست تا دیدگاه ها و نظرات خود را در اسرع وقت برای نمایندگان مجلس ارسال نمایند.

وی ادامه داد: در دوران قطعی اینترنت مردم از پیغام رسان های داخلی استفاده کردند اما متأسفانه آن ها به دلیل نواقصی که داشتند احتیاج مردم را تأمین نکردند. حال باید به این سوال پاسخ دهند که علی رغم تبلیغات گسترده و حمایت های اقتصادی بسیاری که از آنها شد چرا نتوانستند جوابگوی مردم باشند؟

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تخمین خسارت قطعی اینترنت برای کسب وکارهای حوزه فاوا؛ 2650 میلیارد تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخمین خسارت قطعی اینترنت برای کسب وکارهای حوزه فاوا؛ 2650 میلیارد تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید