عسگری: چیدمان داوری در عملکرد داوران بسیار تأثیرگذار است، هر تیمی نتیجه نمی گیرد، از اشتباهات داوری می گوید

به گزارش وبلاگ نت مالزی، حسین عسگری، رئیس سابق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال معتقد است که داوران فوتبال ما به لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی ندارند و نیاز به روانشناس دارند.

عسگری: چیدمان داوری در عملکرد داوران بسیار تأثیرگذار است، هر تیمی نتیجه نمی گیرد، از اشتباهات داوری می گوید

حسین عسگری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی وبلاگ نت مالزی درباره اینکه با توجه به اشتباهات داوری در نیم فصل اول از سوی کمیته داوران باید چه برنامه ای برای پیشرفت بهتر داوری صورت بگیرد تا شاهد کاهش اشتباهات باشیم، گفت: درباره داشتن برنامه، مسئولان مربوطه در فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشند. من مسئولیتی ندارم و فقط به عنوان کسی که صاحب تجربه است و مسئولیت داشته، می توانم نظراتم را بیان کنم.

وی افزود: درباره مسائل و مسائل داوری، چند مسئله وجود دارد. معتقدم که اشتباهات داوری در فوتبال ما، عموماً نشأت گرفته از مسائل روحی و روانی، تمرکز، تفکر و نگرانی درونی داوران است. اگر آماری بگیرید، متوجه خواهید شد که بیشتر اشتباهات داوری هم از سوی داوران باتجربه ما بوده است. هر چند آنها بازی های سخت تری را سوت می زنند و به همین دلیل درصد اشتباهات هم بیشتر می شود. مشخصاً وقتی داوران باتجربه بیشتر سوت می زنند و بازی های آنها نیز حساس تر است، میزان اشتباهات هم بالاتر می رود، اما چرا باید اشتباهات بیشتر باشد؟

رئیس سابق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال شرح داد: عموماً استرس، نگرانی و تشویش باعث اشتباهات می شود که باید راهکاری برای کاهش این مسائل داشت. چطور می شود داوری که حداقل پنج شش سال است در لیگ برتر سوت می زند، اشتباهات تأثیرگذار دارد، در حالی که هر چه می گذرد، این داور باید توانمندتر شود، آنهم وقتی که این داوران در گذشته نشان داده اند توانایی بالایی دارند.

عسگری یادآور شد: پیش از شروع این دوره از مسابقات لیگ، فدراسیون فوتبال چندین بخشنامه و اطلاعیه صادر کرد که هرکسی به مسائل داوری اعتراض کند، با برخورد قاطع کمیته انضباطی روبرو می شود. در هفته های ابتدایی هم شاهد برخی برخوردها یا احضار آنهایی که علیه داوری صحبت می کردند، بودیم، اما چرا این حرکت ادامه دار نبود؟ هفته سوم وقتی استقلالی ها علیه علیرضا فغانی صحبت کردند که چرا وقت اضافه بیشتری گرفته است، آیا برخوردی صورت گرفت؟ اکنون هفته ای نیست که حداقل هفت هشت باشگاه از بازیکن گرفته تا مدیرعامل از داوری شاکی نباشند. فقط هم اعتراض نیست و از اعتراض گذشته است و برخی حتی می گویند این دیگر اشتباه نیست و جمله آنها به معنای عمدی بودن اشتباهات داوری است. صحبت های آنها نیز بار حقوقی دارد که به معنای داشتن داستانی پشت ماجرای داوری یا تخلف آگاهانه است، اما شاهد هستیم که فدراسیون دیگر هیچ توجهی به این مسائل و برخورد با افرادی که اتهام می زنند، ندارد.

وی گفت: آیا فرایندی که در کشور ما نسبت به داوری وجود دارد و تیم ها اعتراض پشت اعتراض و اتهام پشت اتهام نسبت به داوری دارند، در کشور دیگری هم وجود دارد؟ هیچ کجای دنیا شاهد چنین مسئله ای نیستیم و همین موضوع باعث فشار روانی روی داوری می شود. در فوتبال از سوی مربیان گفته می شود که به تیم حریف فشار بیاورید تا توپ را لو بدهد و اشتباه کند و درباره داوران هم شرایط به همین شکل است. به داوران فشار می آورند، استرس می دهند و جنگ روانی راه می اندازند تا آنها اشتباه کنند و این به نوعی حربه تیم ها شده است. هر تیمی نتیجه نمی گیرد، از اشتباهات داوری می گوید، اما آیا تیمی که از داوری منتفع می شود، می گوید که با اشتباه داوری نتیجه گرفته است؟

داور پیشکسوت فوتبال کشورمان با بیان اینکه داوران باید روانشناس داشته باشند تا به لحاظ روحی و روانی بهتر شوند، گفت: یک باشگاه مربی بدنساز دارد، مشاور دارد، روانشناس دارد و تمام کار بازیکنان از سوی کادر تیم انجام می شود، اما داور تنهاست و خودش باید تمام این کارها را انجام بدهد تا آماده قضاوت باشد. آمادگی یک داور هم فقط بحث آمادگی مطلوب جسمانی نیست. پیش نیاز این مسئله هم دید حرفه ای داوران است و اگر داوری دید حرفه ای داشته باشد، تبدیل به علیرضا فغانی می شود. فغانی تمام این کارها را خودش انجام داد.

عسگری با اشاره به استفاده از کمک داور ویدئویی برای کاهش اشتباهات داوری، گفت: این تکنولوژی می تواند مقابل بسکمک از اشتباهات را بگیرد یا آنها را اصلاح کند، اما داشتن این تکنولوژی دست داور نیست. تشکیلات فوتبال باید شرایط ورود کمک داور ویدئویی را فراهم کند که به این راحتی امکان پذیر نیست. پروژه بسیار سنگینی است که ما هم امکانات و زیرساخت آن را نداریم. بحث کمک داور کنار دروازه هم نفعی برای داوری ما ندارد و اکنون هم در هیچ کجای دنیا استفاده نمی شود. کمک داور کنار دروازه را به صورت آزمایشی انجام دادند که کارایی خوب و لازم را نداشت. کمک داور کنار دروازه هم برای اینکه بتواند تصمیم درستی بگیرد، باید همطراز داور اصلی باشد که حداقل بتواند به داور کمکی کند.

وی درباره اینکه چیدمان داوران چقدر در بهتر شدن فرایند داوری تأثیرگذار است، گفت: طبیعتاً داوران باتجربه تر را برای بازی های حساس تر انتخاب می کنند که بازی های حساس هم عموماً برای تیم های مدعی همچون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، شهر خودرو و تراکتور است. مسلماً با توجه به تعداد محدود انتخاب داوران باتجربه، ممکن است یک داور چند بار برای یک تیم قضاوت کند که به لحاظ قانونی هم ایرادی ندارد و یک داور می تواند دو هفته بعد مجدداً بازی همان تیم را قضاوت کند، مگر اینکه اشتباه حادی مانند دیدار سپاهان و استقلال رخ بدهد.

رئیس سابق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: معتقدم گزینش درست داوران برای مسابقات هم در عملکرد داوران بسیار تأثیرگذار است. به طور مثال عقل سلیم می گفت که زاهدی فر نباید به عنوان داور دیدار سپاهان و استقلال انتخاب می شد. به این دلیل که او 10 هفته به دلیل مصدومیت نبود و باید کم کم خودش را آماده بازی های بزرگ می کرد، اما دو سه هفته بعد از بازگشت به داوری، یک بازی بزرگ را به او دادند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عسگری: چیدمان داوری در عملکرد داوران بسیار تأثیرگذار است، هر تیمی نتیجه نمی گیرد، از اشتباهات داوری می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسگری: چیدمان داوری در عملکرد داوران بسیار تأثیرگذار است، هر تیمی نتیجه نمی گیرد، از اشتباهات داوری می گوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید